10293743_737102269675951_8780439834771419347_o

Wanneer we meerijden met de nog altijd modern ogende Ro80 van Nico Hobma begrijpen we zijn passie voor deze auto. Nico houdt van auto’s en van merkwaardige auto’s in het bijzonder!

De Ro80 is het laatste product dat de NSU badge mocht dragen. De kenner weet dat de kenmerkende dubbele rotatiemotor het meest bijzondere is aan deze auto. De Wankelmotor was dan wel een van de belangrijkste kenmerken, maar zeker niet de enige reden om te kunnen spreken van een revolutionaire auto. Qua vormgeving heeft men zich op een ingetogen manier uitgeleefd. Zo heeft de Ro80, met zijn lange wielbasis, hoge achtersteven en scherpe, gestroomlijnde, lage neus een design dat behoorlijk afwijkt van wat gebruikelijk is in de jaren zestig. 10344351_737102293009282_4343260369788717457_o
Een gestroomlijnde limousine die lang na zijn productie nog steeds zeer modern oogt. Mede mogelijk gemaakt door de compacte, maar krachtige en snelle rotatiemotor. In combinatie met onafhankelijke wielophanging en de standaard halfautomaat stuk voor stuk kenmerken die de NSU karakter geven en behoorlijk laten afwijken van de auto’s die destijds op elke straathoek stonden. Een auto die men altijd al nakeek wanneer er één voorbij reed en vandaag de dag nog steeds volop aandacht weet te trekken.

Een aantal jaar geleden heeft Nico zijn droom waar kunnen maken. Toen hij de Ro80 kocht stond deze al heel lang op zijn verlanglijstje. Hij wist eigenlijk alles al over de auto, voordat hij überhaupt een exemplaar in bezit had. Met die kennis weet hij feilloos de historie van de Ro80, de Wankelmotor, het design en andere wetenswaardigheden op te lepelen. Hier spreekt een kenner en ware liefhebber!

banner breed cc films-1

1973342_737255042994007_3692279026199728291_o

Het rijden met de Ro80 is een aparte belevenis. Het geluid wordt door buitenstaanders wel eens oneerbiedig vergeleken met dat van een stofzuiger. Uit de uitlaat komt een karakteristieke pruttel. De rotatiemotor heeft nu eenmaal een totaal ander concept en produceert daardoor ook andere geluiden. Juist de eigenschappen van dit concept zorgen voor een compact design en een soepel en rustig lopende motor. Daarentegen gaan ook verhalen over hoog benzine- en olieverbruik hand in hand met deze motoren. Nico laat ons zien hoe je een dergelijke motor en auto met het juiste respect behandeld.

10344203_737102453009266_7910911277019326806_o

In lijn van de NSU-traditie werden alle modellen in de ontwerpfase genummerd. Het laat zich al raden welke projectnummer deze auto had in de fabriek. In combinatie met het monteren van de rotatiemotor ontstond de naam Ro80. Bij zijn introductie werd de Ro80 uitgeroepen tot Auto van het jaar 1967. Het getal 1967 lijkt bijna ongeloofwaardig naast de moderne lijnen van deze auto. Een revolutionair ontwerp uit het verleden, dat tot op de dag van vandaag nog modern oogt. Er zijn maar weinig auto’s uit dat tijdperk waarvan dat gezegd kan worden. Wat mij betreft mag dit dan ook vergeleken worden met bijvoorbeeld het design van de Citroën DS. Net als de DS was de Ro80 zijn tijd ver vooruit, dit in combinatie met de vernieuwende techniek kan de NSU met recht een revolutionaire auto worden genoemd.
Dennis Rietveld