21989613572_c8c2fc6fd4_kNa jaren van afwezigheid was er weer een British Race Festival op Zandvoort. Een combinatie van races, demorondjes, presentaties van Britse merkenclubs en vrijrijden sessies. Er kwamen maar liefst 6.500 toeschouwers op af. Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort was tevreden en ziet volgend jaar weer zo’n weekend.

Naast Britse automobiele historie waren er ook andere nobele merken vertegenwoordigd. Vooral in de Dutch Vintage Sports Car Club (DVSCC) die zorgde voor
de komst van 58 raceauto’s en sportscars uit de jaren ’20 en ’30 naar Zandvoort. Auto’s van merken zoals Alvis, Riley, MG, Bugatti en Lagonda, maar ook de oranje Austin 7 van carrosseriebouwer Bas Jansen reed mee, die als team-bijnaam ‘The roaring mice’ heeft.  Twee heren van de organisatie reden met een enorm brede glimlach in een ongerestaureerde Austin Saloon rond. Onder de prewar auto’s21380760653_e9e1dc4075_kook 14 buitenlandse deelnemers. Daaronder ook een Duits echtpaar waar de man de vrouw zijn liefde verklaarde door in het stof met zijn vinger een hart te tekenen op de auto. Ook hier werd duidelijk dat in elke auto nog voldoende olie zat, getuige de forse olieplassen onder deze vintage auto’s.

Erg leuk was ook de manier waarop een erg mooie lichtblauwe Salmson werd gestart. De motor werd eerst op een paar plaatsen gesmeerd en vervolgens met de slinger aangeslingerd. Dat ging best vlot. Daarna sprint van de slinger naar de motorruimte om wat af te stellen, terwijl achter het stuur wat gas werd bijgegeven. En dan netjes warmdraaien alvorens het circuit op te gaan.

Een ander hoogtepunt was de Britse Mini Se7en & Mini Miglia Challenge, die voor de eerste keer in Nederland racete. De klasse rond de klassieke Mini kwam met 22 auto’s in actie. Bestuurslid en deelnemer Colin Peacock was zeer positief. “Het is geweldig hoe we hier zijn ontvangen. Voor ons als rijders is het circuit fantastisch. De baan biedt goede inhaalmogelijkheden en we kunnen hier goed slipstreamen. Dit is een 22001764735_71b8877554_kperfect circuit voor Mini’s.” De Britse raceklasse komt volgend jaar graag terug, blikte Peacock alvast vooruit. “Mogelijk komen we dan met 40 tot 50 auto’s.” De beide races werden gewonnen door Damon Astin. Er was welgeteld één Nederlandse deelnemer onder de mini’s, Paul de Jong in nummer 114, die volgens enkele Britten een respectabele 2 minuut 11 had neergezet in de kwalificatie races. Daarnaast een mini eigenaar die de hoofrolspelers van de film The Italian Job op de achterkant van zijn mini had geplakt. Desgevraagd bleek hij inderdaad in staat om met een soort Cockney accent ‘You only supposed to blow the bloody doors off’ te kunnen zeggen. Een beroemde quote uit evengenoemde film.

21989798212_30a2811510_kDe Youngtimer Touring Car Challenge kwam met 22 auto’s in actie. Daaronder vele niet-Britse auto’s. Maar desalniettemin een mooi gezicht. Porsche reed voorin en de tweede race werd gewonnen door Peter Stox (Porsche 911 RSR). In die race maakte een Renault Alpine een stuurfout en een flinke spin met vervelende gevolgen voor de neus van de auto. Verder werd er gelukkig geen schade gereden.


De MG Car Club Holland was met een grote en afwisselende collectie auto’s naar Circuit Park21380868593_50c9b51112_kZandvoort was gekomen. Midgets, MGB’s en bijzondere uitvoeringen werden door hun eigenaren met veel plezier meegenomen de baan van het circuit op. Ook de Jaguar Daimler Club Holland, de Super Seven Club Holland, de Lotus Club Holland, de TR Club Holland en de Midas Owners Club waren met mooie collecties auto’s aanwezig. Een clublid van de JDCH had een prachtig gerestaureerde Jaguar E-type serie 1 flat floor meegenomen, die erg veel bekijks trok. Mooie oordelen van de al dan niet echte deskundigen om de auto, die ter plaatse de waarde van de auto tot ver boven de 200.000 Euro inschatten. De prijzen van E-types stijgen inderdaad nogal de laatste twee jaren. Bij de miniclub was een zogenoemde ‘Barnfind’ met werk tentoongesteld, naast enkele perfect gerestaureerde exemplaren.

21975876756_ac05e0b439_kBij de auto’s die voor vrij rijden stonden geparkeerd was een echt zeldzame Britse auto. De eigenaar vertelde dat er op dit moment nog maar zeven  Austin Princessen rondreden in Nederland. Zijn exemplaar had hij al geruime tijd. Het was een luxe 2200 HLS, met de 6 cilinder motor. De schaarste van de auto wordt natuurlijk veroorzaakt door de indrukwekkende onbetrouwbaarheid van de auto indertijd en de gevoeligheid voor roest. Daardoor is de Princess nu zeldzamer op de weg in Nederland dan een Rolls Royce Silver Shadow.

Volgend jaar komt er weer een Brits raceweekend, met nog meer Brits snoepgoed. We kijken er naar uit.

Robbert Moree