The Winter Trial 2018.The Winter Trial 2018.Er zijn verschillende manieren om van een klassieke auto te genieten. Je kunt hem bijvoorbeeld ook gebruiken voor een extreem evenement als The Winter Trial.

The Wintertrial is een rally met regelmatigheidsetappes en circuit proeven. Wie het regelmatigst rijdt en de meeste tijd pakt op het circuit gaat er uiteindelijk met de winst vandoor. Er zijn twee klassementen, de Trial- en de Challenge klasse. De Trial moet meer afstand afleggen, de gemiddelde snelheid tijdens een regularity ligt hoger en ze hebben tweemaal een avondetappe. Deelnemen doe je met een zo origineel mogelijke auto tot bouwjaar 1985, maar wil je meedoen voor het klassement dan geld de maximale grens van 1979.

The Winter Trial 2018.

The Winter Trial 2018.

The Winter Trial 2018.

The Winter Trial 2018.De auto’s zijn goed voorbereid, vaak uitgerust met een rolkooi, sportstoelen, andere tanks, meer vermogen en het liefst achterwielaandrijving. Dus zie je Porsche’s, Volvo’s, BMW’s, Mercedessen, Alfa’s, Fords en wat vreemde eenden in de bijt, zoals een Golf 1 Diesel, een Skoda, een Tatra en nog zo’n vreemd ding, een 2CV! Nou is die laatste de inschrijving van ondergetekende. Niet mijn eigen 2CV, maar die van Joost. Ooit al voorbereid voor historische rally’s, dus flink aangepast om aan dergelijke evenementen deel te kunnen nemen. Verbeterde elektronica, 2CV6 motor met schijfremmen, maar dat is het. Nog steeds slechts 29 pk. Nog steeds behoorlijk standaard, maar wel op winterbanden.

The Winter Trial 2018.Met weinig vermogen tot je beschikking, is het belangrijk om de juiste route te rijden. Op droog wegdek is de 2CV in het nadeel. Op steile beklimmingen is het erg moeilijk om tijd in te halen, eigenlijk verlies je alleen maar tijd. Maar, wanneer er sneeuw en ijs ligt, dan verandert het. Waar iedereen moeite heeft om de pk’s op de weg te krijgen, heeft de 2CV een groot voordeel met z’n smalle banden en lage gewicht. Dan gebeuren er wonderen. Heuvel op vinden wij grip, slingert de 2CV gewillig door haarspeldbochten en kunnen we de ene na de andere auto inhalen. Regularities gaan behoorlijk goed, de auto blijft maar gaan, blijft maar trekken. Heuvel af is minder leuk, want ook dan wil je vaart houden. Ga je te ver, dan breekt de achterkant uit en wanneer je niet op tijd bent draai je zo lang rondjes, totdat je van de weg raakt. Tot drie keer toe gaat het iets te heftig en weet ik hem net te houden. Net is goed genoeg!

 

The Winter Trial 2018.

The Winter Trial 2018.

The Winter Trial 2018.

The Winter Trial 2018.We doen het uitstekend. Zelfs op droge circuits weten we iedereen te vermaken. De 2CV hangt zo ver over, dat iedereen denkt dat we om zullen slaan. Tot ieders verbazing rijden wij echt niet achteraan, maar draaien mooi mee in de middenmoot, soms zelfs iets beter. Op de laatste dag staan wij op de tweede plaats in het klassement. Iedereen mag zijn slechtste regularity nog weg strepen, wat ons daar een derde plaats verwijst. Een kleine minuut achter nummer twee, en een paar minuten voor op nummer vier en vijf. Tot blijkt dat nummer twee het helemaal verprutst heeft, we moeten alleen een BMW 2.0 Tii voor ons dulden. Wat een resultaat! Dit had niemand gedacht en kunnen dromen. Wij hebben het er jaren geleden al eens over gehad, zou het kunnen? Zou je ver kunnen komen met een 2CV? Nou, het kan. Laat die grote achterwielaandrijvers staan, koop een lichte, voorwielaangedreven auto en ga ervoor!
Niko Bloemendal

The Winter Trial 2018.