Martin Philippo zocht een Fiat 850 voor de fotoreportage bij het artikel over zijn eerste auto. De 850 Coupé van Hans Halvemaan bleek een verhaal op zich.

Eind 1964 introduceert Fiat de 850 als beoogd opvolger voor zowel de legendarische 600 als de grotere 1100. De 850 is een klein knus autootje met een 843 cc motortje dat in lengterichting achterin de auto geplaatst is. De 850 krijgt een leuk kontje mee van de ontwerpers. Of dat kontje echt nodig was om de motor te herbergen is zeer twijfelachtig, er is immers nog genoeg ruimte onder het motorkapje. Het op de motor van de 600 gebaseerde blokje levert in eerste instantie slechts 34 pk, maar met goed gas geven en behendig schakelen kom je goed mee in het verkeer. Door het formaat en die vlotheid wordt de 850 snel een verkoopsucces. Om dat succes nog beter te gelde te maken komt Fiat met twee carrosserievarianten, de Spider die door Bertone ontworpen is en de in eigen huis getekende Coupé. De laatste heeft een elegante, vlotte lijn, die meer snelheid suggereert dan de wagen ondanks de 47 pk die Fiat uit het blokje weet te peuteren kan waarmaken. Toch is het publiek snel overtuigd en de Spider en Coupé worden goed verkocht. In 1968 wordt de motorinhoud van de twee varianten verhoogd tot 903 cc en groeit het vermogen naar 52 pk. Beiden krijgen ook de toevoeging Sport in de naam.

Zo’n Sport Coupé wordt de eerste auto van Hans Halvemaan. In 1971 wordt hij, dan drie jaar oud, aangeschaft. In het familiealbum staat Hans in zijn soldatenkloffie trots voor zijn Fiat op de foto. Die eerste auto moet uiteindelijk toch het veld ruimen en veel auto’s van diverse pluimage volgen. Zoals dat vaak gaat is die allereerste auto toch in het geheugen gegrift en wanneer jaren later een uit Italië geïmporteerde 850 Sport Coupé te koop wordt aangeboden is de verleiding groot. Te groot. De verkoper wordt bezocht en een proefrit gemaakt. Ria, de vrouw van Hans vertelt: ‘Die glimlach op zijn gezicht sprak boekdelen. Die jongen van toen was weer helemaal terug, deze auto moest het worden. De eerste rotonde tijdens de proefrit moest zelfs twee keer rond gereden worden om dat heerlijke gevoel weer te beleven.’

banner breed cc films-1

Hans heeft het autootje nu al jaren, maar hij rijdt er nog steeds even graag z’n rondjes in. Door de streek maar ook toertochten van clubs. Ze gaan ook op vakantie met de 850. ‘Jaarlijks maak ik echt nog wel zo’n 3.500 tot 4.000 kilometers met dat dingetje. Hij wordt dus intensief gebruikt, daar kan hij tegen. Dat doen we dan samen, mijn vrouw en ik.’ De 850 wordt vertroeteld, dat staat buiten kijf. Niet voor niets werd geboorteplaats Leiden verlaten voor een huis met garage in een andere woonplaats. Dan kun je iedere dag even naar je auto kijken. Hans gaat soms wel eens naar achteren, naar de garage, alleen maar om de auto even te starten en te genieten van de geur van de warme motorolie.

Samen maken ze heel wat kilometers, maar het meest wordt genoten van het contact met andere eigenaren van klassieke automobielen. Het mooist zijn dan de gesprekken die nu eens niet gaan over de techniek, maar juist over hoe ieder geniet van z’n auto en hoe die auto beleefd wordt. Dat beleven van het automobilisme is immers het meest belangrijke aan het bezit van zo’n klassiekertje. Passanten vertellen ook steevast over de Fiat die vroeger bij hun in het gezin zo’n grote rol speelde, net zoals hij dat nu weer doet bij Ria en Hans. De klassieker als bindende factor. De Fiat 850 Sport Coupé als eerste liefde en als grote liefde in de herkansing. Hoe mooi wil je het hebben.
Martin Philippo