The Seven Year ItchThe Seven Year ItchOver enkele weken gaat de mooiste rally ter wereld weer van start. Jan van Hylckama Vlieg en zijn fototoestel waren in 2011 ook al van de partij bij de 1000Miglia.

Op woensdag 16 mei 2018 vertrekken de deelnemers aan de 1000Miglia voor de 91e maal uit Brescia om de beroemdste 1000 mijl ter wereld af te leggen. Was de 1000Miglia van 1927 tot 1957 een race die in één etmaal werd verreden, nu is het een driedaags spektakel dat openstaat voor autotypen die deelnamen in de jaren dat de Mille nog een echte race was. In deze fotoserie blikken we terug op de 1000Miglia van 2011, toen het modemerk State of Art nog hoofdsponsor was. Zelf brengen ze een aantal prachtige Porsches mee, maar het deelnemersveld is zeer divers: van Saab tot Peugeot, van Alfa Romeo tot Ferrari, alle merken die ooit tussen 1927 en 1957 in de race vertegenwoordigd waren, vinden we hier terug. Mercedes geeft acte de présence met onder andere de SLR 300, nu bestuurd door Mikka Häkkinen. Het is dit type Mercedes, waarin de equipe Stirling Moss/Dennis Jenkinson in 1955 met startnummer 722 het ultieme snelheidsrecord voor de Mille Miglia heeft gevestigd. Het record werd nooit meer verbroken; in 1957 crashte De Portago met zijn Ferrari, 12 mensen vonden de dood. Het betekende een einde voor de roemruchte race.

The Seven Year Itch

The Seven Year Itch

The Seven Year ItchWe zijn de gast van State of Art op de Piazza della Loggia in het centrum van Brescia, waar de verzegeling van de deelnemende voertuigen plaatsvindt. Deze ‘punzonatura delle vetture’ is een spektakel op zich, zeer de moeite waard om te bekijken. Door met een loodje een staalkabel om de stuurstang te bevestigen, wordt gegarandeerd dat de auto, die over drie dagen in Brescia finisht, dezelfde is als het voertuig dat hier vandaag vertrekt. De sfeer op de Piazza della Loggia is geweldig, er heerst een soort opgewonden spanning onder de deelnemers, die beseffen dat deze verzegeling de laatste formele handeling is voordat ze echt van start gaan om de 1600 kilometer lange rally te volbrengen. Een andere traditie is de Italiaanse schone die zich de ‘Madrina delle 1000Miglia’ mag noemen. Dit jaar is Madalina Ghenea de uitverkorene die op de Piazza een stukje mee mag rijden in een BMW 328 uit de historische collectie van BMW. De belangstelling voor de ‘Madrina’ is niets minder groot dan voor de klassiekers die ’s-middags op de Viale Venezia van start gaan, waarna de auto’s opnieuw over de Piazza della Vittoria rijden om uiteindelijk Brescia te verlaten.

The Seven Year Itch

The Seven Year Itch

The Seven Year ItchHet huidige driedaagse evenement voor klassieke auto’s wordt door de Italianen aangeprezen als ‘La Corsa più Bella del Mondo’ en misschien hebben ze daar wel gelijk in. Het publiek kan van zeer dichtbij genieten van de klassiekers die op de dag van vertrek in de staten van Brescia staan opgesteld. De rijders en navigatoren vertellen graag over de historie van hun voertuig. Velen rijden de 1000Miglia al jaren; het is zoals oud-F1 coureur Jochen Mass opmerkt: ‘Ieder jaar denk ik na afloop van de rit: dit is de laatste keer dat ik heb meegereden, maar als de lente komt begint het weer te kriebelen en wil ik toch weer meedoen.’ Ook in 2018 zal Mass er bij zijn, ditmaal in een Mercedes 300SL Gullwing.
Jan van Hylckama Vlieg

The Seven Year Itch