dsc_7632flag_cinecars_englishAngoulême, Préfecture van het departement Charente, cultuurstad, wereldberoemd als Franse striphoofdstad en één weekend per jaar racecircuit. Midden in de stad. Gewoon, omdat het kan.

We gaan hier niet beweren dat Michel Vaillant zelf nog rondjes gedraaid heeft op het 1287 meter korte Circuit des Remparts in Angoulême, maar het kost nooit veel moeite om een afbeelding van Frankrijks snelste stripheld te vinden in de smalle straatjes van de oude stad. In etalages, op muren, boven de tafeltjes van het plaatselijke Quick-restaurant, overal in het historische centrum van deze striphoofdstad vind je de kleurig getekende verwijzingen naar de legendarische autoraces. Het derde weekend van september is al jaren vaste prik voor een grote groep liefhebbers van historisch racen op zijn Frans. Het Circuit des Remparts is niet te missen.

dsc_7658Wanneer je in de vooravond van een doordeweekse dag Angoulême binnen rijdt, is het een anonieme Franse provinciestad. Grote supermarktketens, grauwe industrieterreinen en buitenwijken met eindeloze laagbouw die daar niet veel voor onderdoen. Deze donderdag is dat niet anders. De binnenstad, helemaal bovenaan de remparts, de kenmerkende getrapte boulevards, overblijfsel van wat ooit de versterkte stad was, is uitgestorven. De partytenten naast het Hotel de Ville verraden het al een beetje, de ondergrondse parkeergarages herbergen net iets meer klassiekers dan de gebruikelijke verzameling gare Renaults, gewafelde Peugeots en gezichtsloze jaren negentig Citroëns. De vaste gast weet het, het is de stilte voor de storm.

dsc_7690

dsc_7722Op vrijdagmiddag barst het echt los. Vanop ons vaste stekje in de bocht van de Rue du Chat achter de markthal, aanschouwen we de eindeloze parade van geërgerde locals en opgewekte oldtimerliefhebbers. Allemaal op zoek naar dat ene parkeerplaatsje. Of het nu voor een Dacia is, of voor een open Singer, de opgaaf blijft dezelfde. Natuurlijk zien wij vanachter ons glas liever een Bugatti dan een Twingo, maar we zijn niet kieskeurig. Het voorproefje op het concours d’élégance, dat we door dringende barbecue-afspraken uiteraard ook dit jaar weer zullen missen, is in elk geval al weer veelbelovend. Aan de rand van de langzaam vol druppelende paddock is de rij voor de kassa niet al te lang. Met de toegangsbewijzen op zak wijden we aan onze laatste taak voor vandaag, de boodschappen.

dsc_7801Volgens Wikipedia verdreef Karel V in 1373 de Britten uit Angoulême. Dan kun je veel zeggen over de karakters van zowel de Fransen als de Engelsen, maar veel kwaad bloed zet die strijd heden ten dage duidelijk niet meer. Het Circuit des Remparts, zowel de races als het hele programma daaromheen, wordt druk bezocht door de Saxen. Op de terrassen in onze favoriete bocht wordt ook op zaterdag weer voornamelijk Engels gesproken. Behalve door het bedienend personeel, dat spreekt uiteraard voor zich. Een hapje lunch? Nah, daar hebben we even geen zin meer in. Gelukkig kunnen we een tafeltje verder nog wel wat te eten krijgen, voor de intocht van de Rally de Charente echt op gang komt. ‘Is het iets vooroorlogs wat daar zo knettert? Nee, het zijn twee pubers op een scooter.’ Achter het volgende witte bestelbusje valt er wel weer genoeg te genieten, we zitten hier weer prima.

dsc_7932

dsc_8108En die races op zondag, ja die races, het Circuit des Remparts blijft een bijzonder evenement. Het piepkleine rondje tussen de statige herenhuizen. De start, twee haakse bochten, een lange draai naar beneden uitlopend op een steile klim met drie haarspeldbochten en dan weer alles opnieuw. Het is spektakel van de bovenste plank. De historische touring klasse ploft in de uitlaat dat het een lieve lust is. Mini’s bokken met volle overgave door de haarspelden en het hele pre-war circus laat zien dat je ook met kabelbediende trommelremmen hier heel goed voluit kunt gaan. En die Bugatti’s, ja die Bugatti’s, daarom alleen komen we volgend jaar gewoon weer terug. Er is tenslotte maar een manier om het allemaal echt te beleven.
tekst: Marc GF Zaan
foto’s: Raymond van der Meij