Smooth as butterSmooth as butterEen jonge kerel die zijn boterham verdient in de klassiekerscene, wat voor auto zou daar nu bij horen? Mark Reus brengt zijn verzekeringen aan de man in een Volvo 850 T-5R.

Met de 850 probeert het Zweedse Volvo begin jaren negentig rigoureus te breken met haar oudemannenpaarsebroeken-imago. De oerdegelijke overvierkante modellen van het merk krijgen een concurrent in eigen huis met de, voor Volvo, subtiel gelijnde jongeling. Voor de buitenwereld nog steeds onmiskenbaar een Volvo, voor de verstokte Volvo-rijder een ware cultuurschok. In deze klasse waren Volvo’s tot hier toe rechttoe rechtaan werkpaarden met de motor in de langsrichting voorin en de aandrijving op de achterwielen. Met de 850 gaat het roer om, dit is met recht een moderne auto met dwars in het vooronder een fijn roffelende vijfcilinder die, voor het eerst in een grote Volvo, de voorwielen aandrijft.

 

Smooth as butter

Smooth as butter

Smooth as butterVolvo schudt de stofnesten van zich af en richt zich op een duidelijk jonger publiek. Natuurlijk, Volvo zou Volvo niet zijn zonder van de 850 een bijzonder bruikbare grote stationwagon op het programma te zetten, maar de teerling is geworpen. De nieuweling is gladder, afgeronder dan we van de Zweden gewend zijn. Het silhouet is herkenbaar als een hoekige Volvo, toch weet ontwerper Jan Wilsgaard de Cw-waarde van met name de stationcar terug te brengen tot een veelzeggend lage 0,29. De nieuwe vijfcilinder-motoren zijn krachtig en soepel en kenmerken zich door hun karakteristieke roffel. De T-5 voert met 225 PK het lijstje aan, tot Volvo in 1994 de wereld verrast door deel te nemen aan het British Touringcar Championship met een 850… stationwagon. Grappen over vliegende bakstenen zijn snel gemaakt, maar het succes van Volvo’s race-avontuur vragen om een antwoord in de catalogus. Een jaar later prijkt daarin dan ook de T5-R. 240 PK, 330 Nm koppel en subtiele aerodynamische toevoegingen maken van de snelle Volvo een echte ‘sleeper’. Ware het niet dat Volvo de sportieveling exclusief levert in Cream Yellow… Wie in de jaren negentig zo’n pudding-gele Volvo naast zich treft bij het verkeerslicht weet dat hij het onderspit gaat delven.

Smooth as butter

Smooth as butter

Smooth as butter

Smooth as butterHet is misschien wel juist die kleur die Mark Reus heeft doen kiezen voor net deze Volvo. Vanuit zijn werk als verzekeringsadviseur komt hij dagelijks in aanraking met de meest uiteenlopende klassiekers, maar precies zo’n opvallend gele Volvo is wat hem blijft trekken. Alleen wil Mark absoluut geen 850 stationwagon, hij heeft zijn hart verpand aan de in Nederland eerder zeldzame sedanversie van de T-5R. Gelukkig voor Mark hebben de Zweden zelf ook een voorkeur voor sedans en zo komt het dat het avontuur voor hem en zijn Volvo begint in Zweden. Letterlijk, met een enkeltje Stockholm en een avontuurlijke reis terug naar Nederland. De afgelopen twee jaar is de 850 van Mark steeds een beetje beter en mooier geworden, wat niet wil zeggen dat de auto alleen maar vertroeteld wordt, het blijft tenslotte wel een Volvo die moet werken voor de kost. Een fijne dagelijkse youngtimer die perfect aansluit bij de jeugdherinneringen van zijn eigenaar. En is dat niet waar de klassiekerhobby voor de meeste van ons echt begint, in onze jeugd?
Marc GF Zaan

Smooth as butter