Waar denk je aan als je aan een Volkswagen T1-busje denkt? Een bestelbus? Een personenbus of camper? Het ronde design is iconisch en herkenbaar voor bijna iedereen. Volkswagen introduceerde de bus gebaseerd op zijn eerste auto, de Kever, in 1950. Momenteel zijn de Volkswagenbusjes in hun zesde generatie. Waarom zijn ze nog steeds zo populair? Sander Houdel, een van Catawiki’s oldtimerexperts, legt uit waarom ze altijd gewild zullen blijven.

Hoe alles begon

Om het succes van het Volkswagenbusje te begrijpen, moeten we terug naar het begin. De bus is bedacht door Ben Pon, de eerste Volkswagen importeur. Pon zag in de Volkswagenfabriek in Wolfsburg een transportwagentje voor onderdelen, aangedreven door de motor van een Kever. De zogenoemde ‘plattenwagen’ kon niet op de openbare weg gebruikt worden, omdat de chauffeur achterop het voertuig zat, boven de motor. Pon zag een grote kans voor de Europese markt, waar volgens hem vraag was naar een dergelijk voertuig. Hij maakte een ruwe schets van de T1 in zijn agenda. Het werd een bus met ronde vormen, de motor achterin en het stuur voorin. Op basis van zijn schets ontwierp Volkswagen tussen 1947 en 1949 de Transporter, en liet vier prototypes aan het publiek zien.

Nostalgie

De T1 kent diverse varianten De meest gewilde T1 is absoluut de Samba. Met zijn 23 ramen en zonnedak, is het de meest luxe variant. Samba’s werden in twee kleuren gelakt, maar het dak was altijd wit. Oorspronkelijk was de Samba bedoeld als tourbus voor in de Alpen. Aangezien het iconische design bij mensen gevoelens van nostalgie en reislust opwekt, is het geen wonder dat de T1 vandaag nog zo populair is.

Levensduur & exclusiviteit

Veel T1’s, zelfs die van de eerste generatie, rijden nog steeds omdat ze ontworpen werden met een lange levensduur in het achterhoofd. En dat werkte. Een bijzonder duurzame uitvoering van de T1 is de Westfalia. De aanpassingen werden uitbesteed aan het bedrijf Westfalia-werke, die de T1 uitrustte met diverse uitklapbare zitplaatsen om te slapen, gordijnen, wastafel en bergruimte. Er werden maar ongeveer 1.000 Westfalia-uitvoeringen van de T1 gemaakt. Vanwege de exclusiviteit zijn ze populair bij VW-liefhebbers en verzamelaars. Wie vintage style wil kamperen, kan dat met een Westfalia nog steeds doen, dankzij zijn lange levensduur.

Bestelauto

Voor zakelijk gebruik maakte Volkswagen pick up-varianten met veel ruimte. Deze busjes zijn tegenwoordig nog erg in trek bij kleine ondernemers. De paar busjes die de tand des tijds doorstaan hebben, doen vaak dienst als food truck of vintage reclamebus, zoals die hieronder afgebeeld.

Waarde

De T1 is tegenwoordig een van de duurste Volkswagenbusjes in de wereld, vanwege de cultstatus en betrouwbaarheid. De duurste T1’s zijn de Samba’s, omdat ze zo zeldzaam zijn. De duurste T1 die op Catawiki geveild is, was een mooie, originele Volkswagen Samba Deluxe uit 1965, te zien op de foto hieronder. Hij bracht €95.000 op.

Zoek jij een mooie Volkswagen T1, kijk dan eens bij onze wekelijkse oldtimerveilingen. Heb je een mooi Volkswagenbusje dat je wilt verkopen? Verkoper worden op Catawiki is eenvoudig en gratis. Meld je aan om jouw VW of andere bijzondere oldtimer of cultauto aan te bieden voor de veiling!