Robbert Moree heeft geen bucket list met te bezoeken evenementen, maar het Concorso d’Eleganza op Villa d’Este moest hij gezien hebben.

Eens per jaar vormt Villa d’Este het toneel voor de fine fleur van de autowereld. Normaal een chique hotel op een geweldige locatie aan het Comomeer, verwelkomt het al sinds 1929 het toonaangevende Concorso d’Eleganza. De meest fabelachtige automobielen maken een kans mee te mogen doen aan het concours. Eigenaren kunnen hun auto tegen een niet onaanzienlijke somme gelds aanmelden voor dit walhalla van techniek en gratie. En dan maar hopen dat ze worden geselecteerd! Midden in het oude centrum van Cernobbio vinden we de 19e eeuwse Villa Erba, een classicistisch pareltje, dat sinds 1986 gebruikt wordt als expositie- en congrescentrum. Tijdens het Concorso d’Eleganza is het de plaats waar op zaterdag een schitterende collectie klassieke auto’s wordt geveild door RM Sotheby’s. Op zondag kan het grote publiek zich hier tegoed doen aan de pareltjes van het Concorso.

Na een korte wandeling door het historische centrum arriveer ik die zaterdagochtend bij Villa d’Este. Samen met een groep journalisten betreed ik het eerste deel van de parkachtige tuin. Hier is het nog rustig. Rechts van de weg staat een Fiat 600, dan ontwaren we de villa. Hier staan twee krankzinnig futuristische auto’s tentoongesteld. De Renault Trezor en de GFG style techrules REN, beiden volledig elektrisch. Ik vervolg mijn weg rond de villa en stuit op de nieuwste telg van hoofdsponsor BMW, de nieuwe 8-serie. Dan bereiken we de schatkamer, in een soort binnentuin met uitzicht op het Comomeer staan de deelnemers aan het Concorso d’Eleganza geëtaleerd. Wat een geweldige auto’s, wat een kwaliteit. De meesten blinken nieuwer dan nieuw en lijken welhaast overgerestaureerd. Gelukkig is er ook de Maserati A6G 2000 uit de Baillon collectie, die door de nieuwe eigenaar technisch in orde is gemaakt, maar verder haar doorleefde patina behouden heeft. Prachtig.

Mijn aandacht wordt getrokken door een Avions Voisin C23 Charente uit 1932. Een auto die opvalt door het afwijkende uiterlijk. Van de weeromstuit vergeet ik helemaal een foto te maken. De Zwitserse eigenaar reageert wat korzelig op mijn vraag wat ooit de reden geweest is om juist een Voisin te kopen? Even denkt hij dat ik zo onbeschaamd ben om de auto te willen kopen. Ik voel me gevleid dat ik kennelijk de looks heb van iemand die zo’n auto zou kunnen betalen, maar verzeker de man dat dat niet het geval is. Ik prijs me ook gelukkig dat ik op school voldoende heb opgelet om met de eigenaar in het Frans verder te kunnen converseren. Dat zijn moeder vroeger een Voisin bezat was voor hem de drijfveer deze auto aan te schaffen. Inmiddels heeft hij er een aantal in zijn collectie.

Deze specifieke auto spreekt hem aan vanwege het hoekige art deco ontwerp, uitgevoerd in aluminium. En natuurlijk de bijzondere techniek, een stille 6-cilinder schuivenmotor van drie liter, die door Voisin tussen het kleinere en het meest luxe model werd gepositioneerd. Met een 6 versnellingsbak, waarvan 3 mechanisch en drie elektromagnetisch bediend, bereikte de auto een voor die tijd niet geringe snelheid van wel 130 km/u. De vooruitstrevende bekrachtigde reminstallatie hielp dat alles onder controle te houden. Er zijn niet meer dan 335 exemplaren van de C23 gemaakt. Deze auto werd tot 1959 dagelijks, daarna ook nog heel regelmatig gebruikt. Pas in 1985 behoefde de motor restauratie, de rest van de auto was in 1993 aan de beurt.

Verderop geniet ik van de Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo uit 1957 die uiteindelijk het Concorso zal winnen. De deskundige jury, geleid door auto-ontwerper Lorenzo Ramaciotti, is herkenbaar aan de onderscheidende blazers en Panamahoeden. Langzaam lopen ze rond de auto’s,  kijken buitengewoon ernstig en blijven tot het laatste moment uiterst geheimzinnig. Voor mij persoonlijk is de geweldig gerestaureerde Tatra 77 uit 1934 de winnaar. Geweldig, die gestroomlijnde koets met de motor achterin, waarmee Hans Ledwinka Ferdinand Porsche inspireerde om juist deze configuratie te kiezen voor zijn legendarische ontwerpen. De twee passend geklede jonge Tsjechen maken het plaatje helemaal compleet. En dan is het weekend nog maar pas begonnen!
Robbert Moree