15362613444_1c226cf55a_kDe Alfa Romeo Junior 1600 Zagato, beproefde techniek onder een exclusief jasje. Of hoe het huwelijk tussen Alfa Romeo en koetswerkspecialist Zagato het best tot zijn recht komt.

Zagato is een belangrijke naam in de Italiaanse autoindustrie. De Milanese carrosseriebouwer staat bekend om zijn bijzonder fraaie creaties. Het merk kent een rijk verleden en is heer en meester in het vervaardigen van lichtgewicht carrosserieën met een zeer kenmerkende vormgeving. Samenwerking met diverse autofabrikanten heeft geleid tot een zeer uiteenlopende productie aan karakteristieke en sportieve auto’s. Alfa Romeo op zijn beurt is een merk dat regelmatig opdrachten gaf aan externe carrosseriebouwers. Uit de samenwerking met stadgenoot Zagato zijn een aantal waanzinnige auto’s op de markt verschenen, zoals de Alfa Romeo Junior Zagato 1600.

Theo Jacobs is een Alfa-liefhebber in hart en nieren. Al sinds zijn jeugd sleutelt hij aan motoren. In de jaren zeventig werd hij overrompeld door het Alfa-virus. De techniek van de Giulia, een potente motor met dubbele carburateurs en bovenliggende nokkenassen, een 5-versnellingsbak, een sportief onderstel en rondom schijfremmen. Dingen die bij Alfa Romeo al in de jaren zestig standaard waren, terwijl de concurrentie zwaar achterop hinkte. Ook de zwakke punten van deze auto’s zijn hem meer dan bekend, maar als liefhebber weet hij vooral de positieve punten te belichten. Dat wat Alfa Alfa maakt en bij hem en vele anderen een bovengemiddeld grote glimlach op het gezicht tovert. In 1989 kocht Theo zijn 1600 Junior Zagato om sindsdien  volop te genieten van deze in slechts zeer gelimiteerde oplage geproduceerde Alfa Romeo. Alfa Romeo liefhebbers kennen de Junior Zagato wel, maar een buitenstaander weet hem vaak niet direct als Alfa Romeo te herkennen en dat maakt de auto best bijzonder.

15798866259_31d80db291_k

15797480638_d5390e5151_hDe Junior Zagato is net als de genoemde Giulia gebaseerd op het zogenaamde 105 platform. Eerst als 1300 Junior Zagato, later in de 1600 uitvoering. Sterk gelijkend op elkaar, maar wanneer je de Zagato uitvoeringen van de 1300 en de 1600 direct naast elkaar zet, vallen gelijk een aantal sterk afwijkende dingen op. Qua vormgeving zijn ze gelijk, maar de verhoudingen van het ontwerp liggen anders. De 1600 is ook wat groter en ruimer. Voor de Zagato zijn bodemdelen en techniek gelijk aan andere 105 modellen, maar de carrosserie is met geen andere auto te vergelijken. Uniek en typisch Zagato. Een plexiglas voorfront siert de carrosserie, waarbij de harmonie tussen rondingen en scherpe hoeken perfect in balans is. De afgekorte achterkant is typisch voor Zagato en heeft zijn oorsprong in de racerij. De Junior Zagato is een relatief zeldzame verschijning. Zowel de 1300 als de 1600 zijn in zeer beperkte aantallen geproduceerd. Technische componenten vormen bij een restauratie geen probleem, maar al het andere vormt een echte uitdaging. Zelfs de originele folder is extreem zeldzaam.

 

 

15798865749_74d81504ae_k

15982877801_6deeccd0d2_oTheo kent zijn auto door en door. De auto is volledig gerestaureerd, waarbij ook de techniek volledig onder handen is genomen. Om er van te genieten hoeft hij niet eens te rijden, maar als hij rijdt, dan wordt hij één met de auto. Heerlijk sturend over bochtige binnenwegen en genietend van het heerlijke motorgeluid van zijn ultieme Alfa Romeo.
Dennis Rietveld