Dag 4: Kiel – Wesseling

1Na een korte nacht op een stille maar snelle ferry treffen de deelnemers elkaar tijdens het ontbijt en in de lange gangen op het schip. Als om kwart over negen wordt aangemeerd in de Schweden-terminal in Kiel staan de deelnemers al bij hun auto’s te wachten. Starten mag pas wanneer daadwerkelijk van boord gereden kan worden en dat zorgt voor zenuwen bij de CX-rijders: de startprocedure – inclusief opstijgen – kan zomaar wat tijd in beslag nemen. Uiteindelijk lukt het iedereen om op eigen kracht de veerboot af te rijden.

Wat rest deze dag is wellicht een van de minder spannende delen van de hele Raid. Autobahn vooral, en een weinig wisselvallig Duits landschap. De briefing is duidelijk: er is voldoende tijd, neem geen onnodige risico’s. Ondanks de GT-achtige trekken is een CX niet de meest betrouwbare high-speed cruiser, met zo’n lik rode verf bij 5500 rpm. Later zal het druk blijken op de weg, soms is er zelfs sprake van filevorming. Gestaag vordert de reis. In Münster wordt er gelunched en niet lang daarna bereiken de eerste deelnemers het hotel in Wesseling, iets onder Keulen. De groep wordt ontvangen door een aantal enthousiaste Duitse Citroënliefhebbers. De ANWB wisselt een weigerende BDP-sensor, maar niet voordat deze afbreekt en uitgeboord moet worden. Na een alweer uitgebreid maal (met vuurwerk voor de aanpalende bruiloft) is het tijd voor de nodige nachtrust.

Dag 5: Wesseling – Senlis

11Rustig wordt er ontbeten, met uitzicht op een woelig stromende Rijn. Koffie, broodjes. Een trap tegen een band. Vervolgens een serene zondagochtendactiviteit: een bezoek aan de Bruder Klauskapel in Wachtendorf, iets onder Euskirchen. Daarop voert het al snel verder over de A1 richting het zuidwesten. De route schrijft voor via de E40 België binnen te rijden (sommigen rijden puur op het navigatiesysteem en pakken de historisch minder verantwoorde route over Genk), en een uur later naderen de teams Brussel. Enorme hoosbuien worden onderweg getrotseerd. Het stof van ettelijke duizenden kilometers van de auto’s wegspoelend.

Aangekomen bij het IJzerplein nog één laatste, alles doordrenkende hoosbui en dan breekt de zon door – definitief vandaag, zo blijkt. Vanuit Citroën Belux geen activiteit, wel komen bekenden van enkele deelnemers een kort kijkje nemen naar de CX’en die op de hoek van Place de l’Yser 7 geparkeerd staan. Diverse politieauto’s en sleepwagens staan te wachten voor de verkeerslichten op het plein maar geen van allen maken aanstalten een einde te maken aan deze illegale parkeeractiviteiten. De sfeer is optimaal.

7Parijs begint nu echt dichterbij te komen wanneer de teams ook Brussel achter zich laten en via Nijvel en Bergen naar Frankrijk rijden. Door de snelwegafstanden treffen de deelnemers elkaar wat minder vaak. Een weerzien – ook al staat de ene equipe te tanken en komt de andere met 130 voorbij geraasd – gaat vrijwel zonder uitzondering met een gil uit de dubbele luchthoorn gepaard. Zou het niet mooi zijn wanneer een soortgelijke claxon op moderne auto’s verkrijgbaar was?

Zonder oponthoud of ernstige pechgevallen bereiken de teams Senlis, voor vandaag de eindbestemming. Morgen de laatste loodjes, inclusief bezoeken aan het Conservatoire Citroën én C42 op de Champs Elysées. Maar eerst – en wederom – diner, een digestief en een goede nachtrust!

Daan Pluijms