Door gebrek aan fatsoenlijke internet mogelijkheden was het even stil rond de CX Raid Artique, maar ze reden natuurlijk gewoon door! Hier het verslag van de meereizende Daan Pluijm .

Dag 2: Storuman – Orsa

11Voor enkele deelnemers is het wellicht wat te vroeg, het was tot middernacht nog erg gezellig in de bar en de lobby van het hotel. Maar er is werk aan de winkel: er moet  zo’n 600 kilometer gestuurd worden vandaag. Kwart over acht is het door het routeboek gedicteerde tijdstip van vertrek en om half negen rest er van de 17 CX’en alleen nog een grote vlek koelvloeistof en ettelijke kleine plekjes olieresten.

De route voert verder over de E45 en de eerste stop is in Hoting, bij ‘Ivar’s Bilmuseum’: de privécollectie van een grote onafhankelijke Zweedse automagnaat. We treffen twee Mercedes 600, een normale en een Pullman, een 300SL en nog talloze andere Benzen. Verder veel amerikanen, Renaults, een enkele italiaan, een zweed en één Citroën: een 11BL. Allemaal in puike staat.

6Verder rijdend verandert het landschap gestaag: van laag bebost en ruig naar hogere bomen en meer groen. De afstanden die afgelegd worden zijn aanzienlijk en het is frappant hoe snel het went om honderden kilometers, urenlang aan een stuk te sturen. De wegen zijn er zeer geschikt voor: waar in 1974 vele stukken nog onverhard waren is tegenwoordig alles geasfalteerd en zonder uitzondering uitstekend onderhouden.

Een lunchstop in Östersund, weer twee uur rijden, koffiepauze in Sveg. Het laatste stuk van de etappe naar Orsa is 135 kilometer lang en gaat door een zelfs voor Zweedse begrippen verlaten stuk land. De weg zelf is een genot voor de enthousiaste stuurman. Voldaan maar ook wel opgelucht arriveren we bij het hotel. Tijd voor een goed diner!

Dag 3: Orsa – Göteburg

2Tijdstip van vertrek: nóg vroeger dan gisteren. Half zeven is het gros van de equipes gestart. Niet zonder reden, want er moet een kleine zeshonderd kilometer afgelegd worden en richting het zuiden verwachten we drukker verkeer. Bovendien is er de deadline van de ferry, die echt niet gaat wachten op een verdwaalde Raid-deelnemer.

De eerste honderd kilometer zijn rustig en er kan nog doorgereden worden, maar het aantal dorpen op de route en het toenemende aantal verkeersdeelnemers zorgt voor een minder vlot verloop van de reis. Opvallend is het snelle veranderen van het uitgestrekte landschap naar een grotere concentratie dorpen en industrie.

15Er staat één bezienswaardigheid op het programma van vandaag: een bezoek aan het Saab-museum in Trolhättan. Door de laatste ontwikkelingen rond Saab en de huidige eigenaar toch een actueel onderwerp. Interessant zijn de tentoongestelde studiemodellen en prototypes die van zeer dichtbij bekeken kunnen worden. Bij het zien van de laatste modellen vraagt eenieder zich toch af of het niet anders af had kunnen lopen voor dit mooie merk.

De groep verzamelt uiteindelijk aan het eind van de middag in Göteborg bij de ferryterminal, waar we wat foto’s nemen en gezamenlijk de boot oprijden. Nog geen uur later zet de ferry zich in beweging: we verlaten nu echt het mooie Zweden.

Daan Pluijm