De nagelnieuwe Range Rover Velar ontpopt zich als het kind van vijftig jaar doorontwikkeling. CineCars duikt in de geschiedenis om de overeenkomsten te vinden.

Het is niet helemaal duidelijk hoe de prototypes voor de nieuwe, luxueuze Land Rover in 1967 aan de naam Velar (spreek uit vèl-ar) zijn gekomen, één ding is zeker, de overeenkomst met het Latijnse velare, sluieren, is bijzonder gelukkig. Of het nu een acroniem is van de namen Alvis en Rover, een obscuur Brits automerk dat ooit werd opgeslokt door de reus British Leyland, of een bewuste knipoog naar de geheimzinnigheid die doorgaans rond prototypes wordt gecreëerd, de naam Velar doet het vijftig jaar later nog steeds prima. Niet langer om te misleiden, maar ditmaal voluit voor het voetlicht. Als Range Rover Velar neemt de nieuweling trots zijn plaats in tussen de Evoque en de Range Rover Sport.

Vijfenvijftig Velars zouden er tussen 1967 en 1974 hebben rondgereden op de wegen en paden van het Verenigd Koninkrijk. Geen twee hetzelfde en meer dan waarschijnlijk zijn er maar weinig die zonder de nodige wijzigingen hun loopbaan hebben beëindigd. Als rijdende laboratoria hielpen ze Land Rover de kinderziekten uit de productiemodellen te halen. Zo’n 25 van de 55 prototypes zijn na de introductie van de Range Rover in 1970 zelfs onder die naam verder gegaan en uiteindelijk verkocht. Er doen in het wereldje genoeg geheimzinnige verhalen de ronde om de naam van de prototypes nog meer eer aan te doen.

Zoveel jaar na dato is het niet simpel om terug te pakken naar de impact van de allereerst Range Rover op de autowereld. Tot dan stond Land Rover vooral bekend om zijn robuuste, tractorachtige eigenschappen. Bedoeld om het land te verdedigen, met liefde opgenomen door hen die het land dagelijks bewerkten, was de Land Rover in twee decennia uitgegroeid tot een Brits icoon. De nieuweling moest al die kwaliteiten waarmaken, maar daarbij ook nog eens stijlvol en comfortabel zijn. De Britse upperclass moest immers ook een beetje in stijl naar buitenverblijf of jachtveld kunnen rijden. De Range Rover deed dat allemaal en zoveel meer. Het werd met zijn permanente vierwielaandrijving, comfortabele schroefveren en potente V8 motor de belichaming van wat zoveel jaren later de SUV zou gaan heten. De moeder aller luxueuze terreinwagens.

 

Vandaag de dag is Range Rover als merknaam niet meer weg te denken uit het segment. Nog steeds zijn de producten toonaangevend als het gaat over terreinvaardigheid en luxe.  De huidige generaties voegen daar ook nog eens state-of-the-art vormgeving en techniek aan toe, die de link naar die allereerste Velar nog eens extra benadrukken. Werd de Range Rover in 1970 voor het eerst officieel aan het publiek getoond in het Louvre in Parijs, waar ze geëerd werd met de titel Exemplary Industrial Design, wordt de spiksplinternieuwe Range Rover Velar nu onthuld in het Design Museum in Londen. Het is de allereerste keer dat dit museum in zee gaat met een autobouwer, wat toch wel iets wil zeggen over de kwaliteit van het ontwerp. Een auto van dit formaat minimalistisch noemen zou te ver gaan, maar de styling en constructie zijn dermate strak en functioneel dat de link met het origineel ook hier terug te vinden is. Geen knop te veel, alle functionaliteit versluierd in welhaast onzichtbare touchscreens en onder al dat moois de beproefde kwaliteiten van Range Rover. Voorwaar een echte Velar.
Marc GF Zaan