27188309546_d37e36a3b8_kflag_cinecars_englishMille Miglia 2016: 

Brescia, bakermat van de Italiaanse autosport, een stad met benzine in het bloed. Al aan het einde van de negentiende eeuw werden er de eerste autoraces georganiseerd. Een gewoonte die snel traditie zou worden.

Pronkstuk in de racehistorie van Brescia is de befaamde 1000 mijls race, de ‘Mille’ Miglia. Tussen 1927 en 1957 wordt de meerdaagse race 24 maal verreden. Laureaten van de 1000 Miglia zijn steevast kanonnen uit de internationale autosport. Legendarische coureurs in zo mogelijk nog legendarischer automobielen. 1957 is een zwart jaar voor de 1000 Miglia. Twee fatale ongelukken luidden het einde in van de ooit zo roemruchte straatrace. Pas in 1977 wordt het evenement nieuw leven ingeblazen als de 1000 Miglia Storica, een regelmatigheidsrally voor auto’s uit de periode van het origineel.

26947079660_4123e53753_kOp woensdag 18 mei vullen de straten van Brescia zich met auto’s uit de jaren 1927 tot 1957. De deelnemers aan de 1000 Miglia 2016 zullen met hun 440 schitterende voertuigen op donderdag 19 mei om 14.30 uur vanaf de Viale Venezia vertrekken voor een tocht van 1600 kilometer over de mooiste Italiaanse wegen. De route via Rimini, Rome en Parma leunt dicht aan bij de route van de oorspronkelijke 1000 Miglia. De eerste foto’ s maken we op woensdag in Brescia, bij de ‘Punzonatura’, de ceremonie waarbij de auto’s worden ‘verzegeld’ en de sticker ‘Verificato’ op de voorruit wordt geplakt. De start op donderdag maken we niet mee – maar uit de beelden die we hebben gezien is het dit jaar een zéér natte bedoening. De etappe van Brescia naar Rimini verloopt dan ook grotendeels in de regen.

Autobleu Type Mille Miglia 750 1954 Thieme / Van Ooijen

Autobleu Type Mille Miglia 750 1954 Thieme / Van Ooijen

Wij pikken de deelnemers weer op tijdens de etappe van Roma naar Parma op zaterdag 21 mei bij de lunch-stop in Poggibonsi. Vanaf deelnemer nummer 1 (Bentley 3 litre van Alan en Hans Hulsbergen) tot 358 (Mercedes Benz 190SL van Giovanni Prandelli) zetten we de meest fraaie bolides op de foto. Natuurlijk wensen we daarbij met name de 75 Nederlandse equipes veel succes! We zien op de foto’s onder andere Evert en Quirina Louwman met de Mercedes Benz 710 SSK uit 1929 (startnummer 63), Loes en Annemarie van de Velde met de Lagonda M45 Rapide uit 1935 (startnummer 106), Adolf en Lars Jans met de Veritas RS uit 1949 (startnummer 177), Koen Bender en Michel Perridon met de Talbot-Lago T26GS uit 1947 (startnummer 153) en de bijzondere Autobleu Type Mille Miglia 750 uit 1950 van Mark Thieme en Toine van Ooijen (startnummer 301).

Alfa Romeo RL SS Super Sport 1925 Pankovskiy / Panskovskaya

Alfa Romeo RL SS Super Sport 1925 Pankovskiy / Panskovskaya

De uiteindelijke eindoverwinning ging naar startnummer 74 van Andrea Vesco en Andrea Guerini in een Alfa Romeo 6C 1750 GS Zagato uit 1931. Eerste Nederlanders John en Rutger Houtkamp in de 1934 works Lagonda M45 Rapide met startnummer 97 op een verdienstelijke achttiende plaats. De foto’s spreken grotendeels voor zichzelf; geniet van de sfeer, de wagens en hun berijders zoals dat bij de 1000 Miglia bedoeld is! En mocht u ooit de kans krijgen de sfeer te proeven bij dit geweldige evenement, laat die dan vooral niet schieten.

wordt cinecars reporter

Tekst en foto’s: Jan van Hylckama Vlieg
Redactie: Marc GF Zaan