15782769467_d56a8eb2c7_kUna Macchina per signoriDe Lancia Aurelia is een trotse Lancia en ook de oogappel van Ben en Joost. Twee echte Lancia-adepten met elk een schitterende wagen. Lancia is vooral beroemd om hun vroegere ontwerpen en de Aurelia is Lancia’s vlaggenschip uit de naoorlogse productie.

Net als bijvoorbeeld de Appia en de Flaminia is ze vernoemd naar een van de Romeinse wegen die vanuit de hoofdstad Rome naar andere delen van het toenmalige Romeinse rijk lopen. De Aurelia was een uiterst innovatieve auto, vol nieuwe en zorgvuldige uitgedachte concepten. Met onder andere ’s-werelds eerste V6 motor, een transaxle versnellingsbak voor een perfecte gewichtsverdeling en de beroemde sliding pillar wielophanging.  Een comfortabele maar ook sportieve constructie gekoppeld aan een potente motor. Hierdoor was de Lancia Aurelia ook buitengewoon succesvol in races en rally’s zoals bijvoorbeeld de Mille Miglia.

Una Macchina per signori

Una Macchina per signoriDe Aurelia werd gebouwd in diverse varianten, waarbij de gesloten 2-deurs coupe en de cabriolet versies een prominente hoofdrol spelen in dit verhaal.  Ook een sedan versie was leverbaar welke zich kenmerkt door het ontbreken van een b-stijl. Bij het openen van zowel de voor- en achterdeur ontstaat er een bijzonder ruime opening naar het luxueus afgewerkte interieur.  Zeer kenmerkend voor deze Lancia’s, het geeft deze auto’s een bijzonder karakteristieke uitstraling. Lancia leverde van de Aurelia zelfs een rollend chassis met techniek en motor. Op basis hiervan zijn er in de jaren vijftig diverse auto’s gebouwd door bekende Italiaanse carrosseriebouwers. Vandaag de dag zijn vooral de GT en de Cabriolet bijzonder geliefd bij liefhebbers en verzamelaars.

Una Macchina per signoriBen’s Aurelia is een B20 GT. In de jaren zeventig gekocht voor omgerekend nog geen 50 Euro. De auto moest dan ook volledig worden gerestaureerd. Ben heeft de auto in het verleden intensief en uitgebreid gerestaureerd en technische gereviseerd, met een eindresultaat dat nu nog steeds schittert. In de jaren daarna heeft de auto deelgenomen aan diverse lokale en internationale evenementen, zoals bijvoorbeeld de huidige Mille Miglia. Vol trots toont Ben zijn Gran Turismo en verteld vol passie over de historie.

Una Macchina per signori

15781074018_c50d6c20ff_kEen Aurelia is nooit een goedkope Lancia geweest. De innovatieve techniek en de graad van afwerking zorgden er voor dat de Aurelia altijd al in het duurdere segment viel. Qua aanschaf en zeker ook qua productiekosten.  Dit is overduidelijk zichtbaar aan de afwerking, de gebruikte onderdelen en gekozen materialen. Overal is over nagedacht en technische  componenten zijn nooit zonder reden geconstrueerd. Mede hierdoor zijn de productieaantallen van de Lancia Aurelia relatief laag gebleven en zijn vrijwel alle Lancia Aurelia’s als zeldzaam te omschrijven.

Una Macchina per signoriJoost is een echte cabrioletman, dus heeft hij een Lancia Aurelia B24 Convertible, de opvolger van de beroemde Spider. Ook deze auto is volledig gerestaureerd. Zoals dat gaat met zeldzame auto’s, kom je veel uitdagingen tegen tijdens het restauratieproces. Het vinden van de juiste onderdelen werd een ware zoektocht door heel Europa. Zo blij als een kleine jongen in een snoepwinkel wanneer de door hem gezochte onderdelen werden gevonden. De auto is met veel gevoel voor kwaliteit en originaliteit gerestaureerd. Bij aanvang van het carrosseriewerk bleek de koets bijna alle kleuren van de regenboog te hebben gehad. De onderste laklaag bleek grijs te zijn en die kleur heeft de auto dan ook weer gekregen. Opgebouwd conform de originele specificaties heeft de restauratie met alle bijbehorende pieken en dalen zeven jaar gekost.

Una Macchina per signori

15781171650_fb8582ed6a_kMet trots toont Ben de motorruimte van de GT. De volledig uit aluminium opgebouwde V6 is relatief licht en met de versnellingsbak achterin en de verfijnde sliding pillar wielophanging is de auto niet alleen uitermate geschikt voor comfortabel rijplezier, maar zeker ook voor sportief gebruik. De indrukwekkende hoeveelheid overwinningen in races en rally’s op naam van de Aurelia spreekt voor zich. De uitleg van Ben over het koelsysteem met lamellen, geeft mooi aan hoever Lancia destijds nadacht over een goede werking van alleen al de koeltechniek. Prachtige constructies gemaakt door ingenieurs die toen nog niet geremd werden door de accountants van de Lancia-fabriek.

Una Macchina per signoriAls het even kan rijdt Joost open met de Aurelia Convertible. Met geopende dak zijn de pure lijnen van de door Pininfarina ontworpen carrosserie goed zichtbaar, maar ook met gesloten kap is de cabriolet prachtig. Stijlvol, ingetogen en ook buitengewoon gebalanceerd is de beste omschrijving voor het  ontwerp van de GT. Dit zijn twee stijliconen van Lancia, welke in één oogopslag het rijke verleden van het merk laten zien.   De uitrusting en techniek, de historie en kwaliteit, maken de Lancia Aurelia tot een zeer begeerlijke wagen. Een echte gentlemens car, of, zoals de Italianen zeggen una macchina per signori.
Dennis Rietveld