26862025236_7d51503e8f_kflag_cinecars_englishCineCars zou CineCars niet zijn zonder verslaggever ter plaatse bij de finish van de 63e Tulpenralley in Noordwijk. Maandag 2 mei vertrokken 235 equipes vanuit de Via Chanoux, de hoofdstraat van de Noord-Italiaanse stad Saint-Vincent, voor de eerste etappe van Nederlands oudste rally.

Het al in de 11e eeuw door Benedictijner monniken gestichte plaatsje vormde het prachtige decor voor de kick-off van dit prestigieuze evenement. Temidden van alpenreuzen als de Matterhorn, Mont Rose, Mont Blanc en de Gran Paradiso wordt het gebied vanwege het onverwacht milde klimaat ook wel de Alps Rivièra genoemd. Een beetje verraderlijk, want al de volgende dag werd men in de etappe naar het Oostenrijkse Feldkirch overvallen door flink besneeuwde wegen. De ene na de andere schitterende etappe volgde, om het hele veld in zeven dagen via Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België uiteindelijk naar de finish in Noordwijk te brengen.

26802588662_d8908328f8_kHan Kuijper, commentator bij de Sprint op de boulevard in Noordwijk, wist het publiek te vertellen hoe de Tulpenralley aan z’n naam gekomen is. Maus Gatsonides, Nederlands rally-legende, constateerde eind jaren veertig in gesprek met de Franse Simca-piloot Marc Angelvin, dat de meeste rally’s vernoemd waren naar een gebergte of ander natuurfenomeen en dat we die in Nederland simpelweg niet hadden. ‘Maar Nederland heeft tulpen!’, was de eenduidige conclusie. En zo is het gekomen dat in 1949 de eerste Tulpenralley van start ging. Diezelfde Maus Gatsonides drukte dit jaar een heel andere stempel op de rally. Veel autoliefhebbers weten wel dat zijn verwoede pogingen om de snelheid van zijn eigen bolides vast te leggen uiteindelijk uitmondden in de uitvinding van de Gatsometer. Een vinding waar de deelnemers aan deze International Historic Tulpenralley op Zwitsers grondgebied onaangenaam mee werden geconfronteerd. Maar liefst 40 deelnemers werden op de bon geslingerd wegens snelheidsovertredingen. Frank Pauli, voorzitter van de Tulpenralley: ‘Er werd op dat traject echt niet gejakkerd.’  Net als op de Nederlandse snelwegen weet men ook in Zwitserland door de frequente wisseling van de maximumsnelheid op een gegeven moment echt niet meer wat op elk gegeven moment de maximumsnelheid is.

26623272720_7c0c37efaa_kAls liefhebber van de Volvo P1800 was het voor uw verslaggever mooi om te zien dat er veel Volvo’s de eindstreep haalden, waaronder ook de mooie P1800S uit 1965 van de Belgische deelnemers Willy en Tim Beer. De fraaie P1800E van Paul de Groot en de niet minder fraaie S uit 1967 van Frans van Bueren. Ook heel mooi was de 49er Jaguar XK120 OTS alu van Aart van Bochove. Een vroeg exemplaar dat ooit nog Rob Slotemaker toebehoorde. De Brit Peter Pratt reed met een bijzondere Triumph TR2. De auto was technisch prima en haalde moeiteloos de finish. De groene buitenkant leek echter met de hand geverfd, wat hij waarschijnlijk ook was. Helaas kent zo’n lange rally ook uitvallers. Motor en versnellingsbak problemen voerden daarbij de boventoon. Onder die uitvallers ook de prachtige Citroën Traction Avant Cabriolet uit 1937 van Ruud Wesselink. Gelukkig zagen we deze auto in Noordwijk al weer over de boulevard rijden. Als eerste zelfs, want er waren nogal wat vertragingen. De doortocht van het hele circus door de vele dorpen en steden op de route in Nederland waren hier debet aan. Lang aanschuiven wil bij veel van deze fraaie klassiekers nogal eens leiden tot koel- of andere technische problemen. De meeste pechgevallen werden door de technische equipe van Classic Job ter plaatse verholpen. Een niet te onderschatten opgave.

26802579462_fd6ecbe1e0_kAnderhalf uur later dan gepland melden zich in Noordwijk de eerste kandidaten voor het afsluitende sprintnummer. Sinds zeven jaar wordt er op de boulevard een sprint-traject uitgezet, om de aankomst in Noordwijk aantrekkelijker te maken voor het publiek. Eigenlijk zijn het twee sprints. De equipes gaan snel van start om vervolgens bij de letter A tussen twee pionnen volledig tot stilstand te komen. Daarna is het zaak zo snel mogelijk weer op te trekken en dan aan het eind van de boulevard weer precies op tijd te stoppen. De Alvis Speed 25 Special van Hank Melse en Tom Deschan zette hier verreweg de meest spectaculaire prestatie neer. Na de sprint verzamelen de deelnemers op het eindpunt bij Huis ter Duin, waar ze worden verwelkomd met een glaasje ijskoude korenwijn en, hoe kan het ook anders, een bosje tulpen. Een rally rijd je natuurlijk om te winnen. Alexander Leurs en Peter van Hoof gaan in een oranje Opel Ascona in de expert klasse met de hoofdprijs aan de haal. Winnaar in de sporting klasse zijn Leo Beukering en Hans Olav de Wolf met een Jaguar Mark II uit 1963. 26895992055_dcd0423efa_kDe Vintage klasse wordt gewonnen door Marcel en Alfons Geurts in een Aston Martin. De touring klasse wordt gewonnen door Onno en Hilde de Boer in een Bentley convertible uit 1936. Toni Bienemann krijgt de landenprijs met zijn 65er Rolls Royce Silver Cloud III. Cinecars Diva Han Brouwers wordt in de sporting klasse verdienstelijk achtste in een Fiat 2300S Ghia Abarth Coupé uit 1964.

Het was en mooie middag in Noordwijk en afgelezen aan het enthousiasme van deelnemers en publiek kunnen de voorbereidingen voor de 64e uitgave van de International Historic Tulpenralley meteen beginnen.
wordt cinecars reporter
tekst en foto’s: Robbert Moree
redactie: Marc GF Zaan