Ook grote jongens (en meisjes) laten graag het kind in zich los. Martin Philippo ging de sfeer opsnuiven bij een track day op Zandvoort.

Diep in ons hart zijn we allemaal een beetje coureur. Stiekem trekken we soms wat verder door in een versnelling dan strikt noodzakelijk, zoeken we een bochtig landweggetje op om onze daily driver de sporen te geven. Helaas moeten we ons rijgedrag dan weer snel aanpassen aan medeweggebruikers, de openbare weg waar wij ons begeven is immers geen circuit. Die plek lijkt te zijn voorbehouden aan de echte coureurs met hun brandvrije overalls en racelicenties. Voor de automobilist met race-ambities bestaat er een oplossing. Met regelmaat worden op de meeste circuits zogenaamde track days georganiseerd. De baan gaat open voor ieder die daarvoor een gering bedrag neer wil leggen. De Nürburgring in Duitsland is de meest bekende, daar kan iedereen iedere dag het lange circuit gebruiken voor een ronde, de Nordschleife is daarmee een toeristische attractie van formaat geworden. Ook op Circuit Zandvoort vinden track days plaats, tijd om er eens een kijkje te nemen.

De geur van adrenaline hangt in de lucht wanneer we er aankomen. De rijders zijn scherp en opgewonden. Twintig minuten lang wanen ze zich Nikki Lauda, James Hunt of Max Verstappen. Niet alleen jonge mannen wagen zich aan het spel, we zien ook wat meer bedaarde, oudere heren druk rond hun auto’s bezig. De aanwezige dames laten zien dat autorensport niet alleen voor het mannelijk geslacht is weggelegd. De gebruikte auto’s zijn net zo divers van pluimage als de eigenaren. Sommigen worden speciaal voor deze dagen geprepareerd, soms zover dat ze niet meer op de openbare weg mogen. Eén bedrijf verhuurt zelfs voor circuitgebruik geprepareerde auto’s, maar de meeste deelnemers gebruiken gewoon hun dagelijkse vervoermiddel.

BMW is flink vertegenwoordigd vandaag, veelal zijn het oude karretjes die rustig wat schade op mogen lopen. We zien ook een aantal Mercedessen en een enkele Porsche. Mij valt natuurlijk de deelname van vader en zoon Mink uit Breda op, met hun Saab 900 Classic. Nu staan deze Saabs niet bekend om hun goede circuiteigenschappen, maar dit is een bijzonder sportief exemplaar. ‘Wij hebben een Saab-garage’, legt Peter Mink uit. ‘Iedere dag repareren we deze wagens, vervangen onderdelen en houden de boel netjes. Met dit exemplaar kunnen we ons lekker uitleven, experimenteren en er van leren. De grenzen een beetje verleggen. En het is ook nog eens hartstikke leuk om dit met een stel jonge mensen te doen.’ De Saab is door de heren voorzien van een sterk verbeterd onderstel en een serieuze hoeveelheid paardenkrachten. Door het verwijderen van onder andere het complete interieur is het gewicht aanzienlijk verminderd. Dit is een Saab met potentie!

De chauffeur van een Alfa Romeo Giulia is een beetje teleurgesteld over het geringe aantal aanwezige klassiekers. Zijn auto komt vers uit Italië, waar hij gebruikt werd voor de Trofeo Giulia, de stickers zitten er nog op. De wagen toont zelfs nog de littekens van het vele racen. Voor de nieuwe eigenaar is het de eerste keer dat hij de krachten van zijn Alfa volledig kan beproeven. En daarna? ‘Komende winter mijn racelicentie halen en daarna de Historische Grand Prix.’ De twinkeling in zijn ogen verraadt dat hij daar enorm veel zin in heeft. Tot die tijd zal hij het nog even moeten doen met de track days. Over een maand is de volgende. Vandaag geen concurrentie, iedereen geniet en helpt elkaar waar nodig. Voor één dag leven alle deelnemers in een droomwereld. De boy racers die normaal diep verborgen zitten mogen vandaag een dagje buiten spelen. Hoe cool is dat?
Martin Philippo