IMG_4429Vader en zoon Johan en Erwin Deinum, Peugeotfanaten in hart en nieren. Van pepermolens tot fietsen, van brommers tot luxe automobielen. Het familiebedrijf in Joure is al lang niet meer zomaar een Peugeotgarage, maar een waar museum van alles wat dat andere familiebedrijf uit Sochaux ooit in elkaar heeft geschroefd.

Neem de succesvolle scootermodellen die Peugeot sinds de jaren tachtig op de markt brengt. Die vinden hun oorsprong in het na-oorlogse Frankrijk, waar net als overal in Europa de vraag naar individueel transport explosief groeit. Begin jaren vijftig wordt het land overspoeld door knetterende scooters van Italiaanse komaf. Weliswaar grotendeels onder licentie in eigen land gebouwd, kan deze overrompeling van het anders zo chauvinistische Frankrijk natuurlijk niet onbeantwoord blijven. In 1954 brengt Peugeot de S55 waar Erwin Deinum zo enthousiast over kan vertellen op de markt. Zijn enthousiasme was niet dat van het Franse publiek uit die tijd. De Franse scooter is een stuk zwaarder en ook het wat logge ontwerp kan niet echt concurreren met de Italiaanse wespen. De S55 haalt met moeite de 3000 eenheden, maar ook de opvolgers, die weliswaar steeds lichter en vlotter van lijn worden, weten nooit een jaarproductie van 6000 stuks te halen. Nog voor het einde van het decennium stopt Peugeot met de productie van scooters en motorfietsen om zich toe te leggen op brommertjes. Het zal vijfentwintig jaar duren voor men het opnieuw durft te proberen.

banner breed cc films-1

DSC_0708Dat maakt de verzameling van de familie Deinum misschien nog wel specialer. De liefde voor de producten van Peugeot zit diep in de genen van beide heren. De scooters van zoon Erwin zijn misschien wel minstens zo bijzonder als de 402 Darl’mat die het hart van vader Johan sneller doet kloppen. De Peugeot 402 werd in 1935 gepresenteerd op het Parijse autosalon als de nieuwe grote auto van het merk uit de Elzas. Beproefde techniek onder een ultramodern gestroomlijnd koetswerk. Letterlijk, want Peugeot hield vast aan een apart chassis, dat in drie verschillende formaten werd gebouwd. Dat maakte dat ook de 402 binnen de kortste keren af fabriek in een veelvoud van carrosserievormen en uitvoeringen leverbaar was. Naast die fabrieksvarianten was er in de filosofie van de Franse autobouwer ook steeds plaats voor exclusievere koetswerken van bijzondere carrosseriebouwers.

IMG_4435Oorspronkelijk ontworpen op het chassis van de 301 kreeg de Darl’mat Super Sport in 1936 het onderstel van de nieuwe 402 Légère. Korter en breder werd het aluminium geesteskind van Emile Darl’mat een roadster met oogstrelende lijnen en bijbehorende prestaties. De vormen van Georges Paulin en het vakmanschap van Marcel Pourtout hadden al eerder voor bijzondere Peugeots gezorgd. Geen wonder dat de fabriek vol vertrouwen het technische vernuft van chef mecanicien Alfred Geauque inzette om van de Super Sport precies dat te maken wat de naam uitstraalt. Een chique sportwagen met minstens zoveel internationale allure als Franse stijl. Maar wel een sportwagen pur sang, die ook op de finishlijn indruk weet te maken.

IMG_4431Zomaar twee voorbeelden uit het rijke industriële verleden van de familie Peugeot, niet toevallig met een bijzonder plaatsje in het hart van die andere Peugeotfamilie uit Joure. Degelijke en beproefde techniek en ingetogen chique, dat zijn misschien wel de belangrijkste kenmerken van Peugeots doorheen het lange bestaan van het merk. Niet zo vreemd dat je daar lang en uitgebreid over kunt verhalen.

Marc GF Zaan