Citroen C6-1

Die grote Franse zweefmobielen, zoals alleen Citroën die kan bouwen, wie kent ze niet? Johan Oldenhage specialiseert zich in de laatste der mohikanen, de Citroën C6.

Het uiterlijk van de in 2005 geïntroduceerde Citroën C6 verschilt slechts op detailniveau van het studiemodel Lignage dat Citroën in 1999 voor het eerst laat zien op het salon van Genève . Dat de verkoop van de Citroën C6 pas in 2005 begint, vijf jaar nadat de XM uit de markt genomen wordt, komt door vertragingen bij de productontwikkeling. Hoewel de Lignage uiterlijk bijna productierijp lijkt, is het onderhuids niet meer dan een normale XM. Dat het Citroën-management gegronde twijfels heeft over het afzetpotentieel van de nieuwe grote Citroën helpt ook niet echt. Wanneer er in 2005 dan toch eindelijk weer een echte grote Citroën in de prijslijst staat, krijgen kopers de keuze uit één benzinemotor en twee dieselmotoren. De 2,9-liter V6 benzine heeft eigenlijk te weinig koppel om de zware C6 vlot van zijn plaats te krijgen. De 2,2-liter viercilinder diesel doet dit beter en is voor verstokte handschakelaars de voorkeursversie. Toch past de zescilinder dieselmotor van eerst 2,7 en later 3,0 liter het best bij het concept van gracieus zweven.

Citroen C6-2

banner breed cc films-1

Citroen C6-3Als kind valt Johan Oldenhage in de ketel met Citroën-toverdrank. Zijn vader werkt bij de lokale Citroën-dealer en heeft vanaf eind jaren ‘70 een eigen dealerschap. De verlengde Prestige-versie van de Citroën CX biedt tussen voorstoelen en achterbank een ruime speelplaats voor de kleine Johan. Het meerijden in die hydropneumatisch geveerde Citroëns laat op Johan een onuitwisbare indruk achter, zo comfortabel hoort reizen te zijn. Na de technische school gaat Johan in 1996 aan de slag in de garage van zijn vader, waar hij in 2011 de scepter overneemt. In 2014 verhuist Garage Johan Oldenhage naar een modern en ruim pand elders in Nieuw-Vennep. Wie zijn Citroën bij Johan naar binnen rijdt, komt in een moderne werkplaats, waar vakmanschap alle ruimte krijgt. Wie vervolgens de glazen deur naar de showroom doorgaat, komt als het ware in de huiskamer van de liefhebber. Hier staat de stamtafel van de Nederlandse Citroën C5 Club en drukken klanten hun tevredenheid uit door met regelmaat gebak op die stamtafel te zetten. Dat Garage Johan Oldenhage keer op keer de eerste plaats inneemt in onderzoeken naar klanttevredenheid kan geen toeval zijn. Het komt vast door de unieke combinatie van modern vakmanschap en ouderwetse gezelligheid van een gepassioneerd Citroën-liefhebber.

Citroen C6-4

Aan boord van de C6 vind je alles, zetels die Frans comfort en Duitse stevigheid verenigen, fijn leer, mooi hout, een head-up display, goede audio, maar vooral ruimte en stilte. Al die luxe wordt met de weg verbonden via Citroëns hydractieve vering, die razendsnel veerkarakteristieken berekent en aanpast, variërend van bijzonder comfortabel tot strak sportief. De verkopen vallen echter zwaar tegen. In december 2012 schrapt Citroën de C6 uit de prijslijsten en blijft de teller definitief steken bij ongeveer 23,000 exemplaren. Niet iedere monteur durft zijn vingers te branden aan de complexe C6. Zelf liefhebber van deze laatste grote Citroën, pakt Johan Oldenhage de C6 wel aan en met plezier. Johan begint als eerste in Nederland met het spoelen van de automatische versnellingsbakken. In tegenstelling tot bij verversen, wordt bij het spoelen wel alle oude olie uit de bak verwijderd. Tijdens het zweven in een C6 wordt vaak vergeten dat de niet afgeveerde delen van de wielophanging bij iedere drempel die niet gevoeld wordt, toch steeds een optater krijgen. Vooral slijtage aan de fuseekogels komt regelmatig voor. Waar het officiële werkplaatshandboek een vervanging van de hele draagarm voorstelt, heeft Johan een methode ontwikkeld om alleen de fusee te vervangen. De lijst met dergelijke slimme reparaties is nog veel langer en heeft ertoe geleidt dat C6-eigenaren uit binnen- en buitenland de weg naar Nieuw-Vennep weten te vinden. En terecht.

Citroen C6-5