Citroen C6-1Johan Oldenhage is als kind al in de ketel met Citroën-toverdrank gevallen. Zijn vader werkte bij de lokale Citroën-dealer en had vanaf eind jaren ‘70 een eigen Citroën-dealerschap. Vaak nam hij van die zweefmobielen mee naar huis waarin Johan heerlijk kon spelen. Vooral de verlengde ‘Prestige’-versie van de Citroën CX bood tussen voorstoelen en achterbank een ruime speelplaats. Het meerijden in die hydropneumatisch geveerde Citroëns liet op Johan een onuitwisbare indruk achter: zo comfortabel hoort reizen te zijn, vindt hij nog altijd.

In de loop der jaren bouwde Johan een indrukwekkende collectie Citroën-automobilia op, verzamelde model-Citroënnetjes en Citroën-boeken, ging naar de technische school en opeens was het 1996 en was het gedaan met het spelen en werd het meewerken in de garage van z’n vader. In 2011 nam Johan het bedrijf van zijn vader over en in 2014 verhuisde Garage Johan Oldenhage naar een modern en ruim pand  in Nieuw-Vennep.

Citroen C6-2Het uiterlijk van de in 2005 geïntroduceerde Citroën C6 verschilt slechts op detailniveau van het studiemodel Lignage dat Citroën voor het eerst in 1999 op de salon van Genève liet zien. Het toenmalige topmodel, de XM, kon zijn leeftijd niet langer verhelen. Dat de verkoop van de Citroën C6 pas in 2005 begon, vijf jaar nadat in 2000 de XM van de markt genomen was, heeft te maken met gegronde twijfels van het Citroën-management over zijn afzetpotentieel en met vertragingen bij de productontwikkeling. Hoewel de Lignage uiterlijk bijna productierijp leek, was hij onderhuids niet meer dan een normale XM.

banner breed cc films-1

Toen er in 2005 dan toch eindelijk weer een echte grote Citroën was kregen kopers de keuze uit één benzinemotor en twee dieselmotoren. De 2,9-liter V6 benzine had eigenlijk te weinig koppel om de zware C6 vlot van zijn plaats te krijgen. De 2,2-liter viercilinder diesel deed dit  beter en is voor verstokte handschakelaars de voorkeursversie. Toch past de zescilinder dieselmotor van eerst 2,7 en later 3,0 liter het best bij het concept van gracieus zweven.

Citroen C6-3Aan boord van de C6 vind je alles: zetels die Frans comfort en Duitse stevigheid verenigen, fijn leer, mooi hout, een head-up display, goede audio, maar vooral ruimte en stilte. Al die luxe wordt met de weg verbonden via Citroëns “hydractive” vering van de derde generatie, die razendsnel veerkarakteristieken berekent en aanpast, variërend van bijzonder comfortabel tot strak sportief.

De C6 wordt dan ook direct het voertuig van de Franse politici. Fransen die geen namen van automerken en modellen kunnen onthouden, kennen de C6 als Sarkomobile. Buiten Parijs vallen de verkopen echter zwaar tegen. In december 2012 schrapt Citroën de C6 uit de prijslijsten en blijft de teller definitief steken bij ongeveer 23,000 exemplaren.

Citroen C6-4Niet iedere monteur wil zijn vingers branden aan de met techniek volgepakte C6. Zelf liefhebber van deze laatste grote Citroën, pakt Johan Oldenhage de C6 wel aan en met plezier. De automatische versnellingsbakken heten gesmeerd te zijn voor het leven, maar interne vervuiling zorgt na verloop van tijd vaak voor twijfelend schakelgedrag. Johan begint als eerste in Nederland met het spoelen van deze versnellingsbakken. In tegenstelling tot verversen, wordt bij het spoelen de bak gereinigd en alle oude olie uit de bak verwijderd. Terwijl de chauffeurs in hun C6 zweven, vergeten zij vaak dat de niet afgeveerde delen van de wielophanging bij iedere drempel die zij zelf wel zien, maar niet voelen toch steeds een optater krijgen. Vooral slijtage aan de fuseekogels komt regelmatig voor. Waar het officiële werkplaatshandboek een vervanging van de hele draagarm voorstelt, heeft Johan een methode ontwikkeld om alleen de fusee te vervangen. De lijst met dergelijke slimme reparaties is nog veel langer en heeft ertoe geleidt dat C6-eigenaren uit binnen- en buitenland de weg naar Nieuw-Vennep weten te vinden.

Citroen C6-5Wie zijn Citroën bij Johan naar binnen rijdt, komt in een hoogst moderne werkplaats, waar het vakmanschap alle ruimte krijgt. Wie vervolgens de glazen deur naar de showroom doorgaat, komt als het ware in de huiskamer van de liefhebber. Hier staat de stamtafel van de Nederlandse Citroën C5 Club, hier zijn de forummers van Citroën-Forum.nl kind aan huis en hier drukken klanten hun tevredenheid uit door gebak op die stamtafel te zetten. Dat Garage Johan Oldenhage keer op keer de eerste plaats inneemt in onderzoeken naar klanttevredenheid van Citroën-garages kan geen toeval zijn. Het komt vast door de unieke combinatie van modern vakmanschap en de ouderwetse gezelligheid van een gepassioneerd Citroën-liefhebber.