Serious BusinessSerious BusinessDavid MacLennan bracht een bezoek aan de International Festival of Speed in Sydney, Australië. Vandaag op CineCars vintage machinerie op twee wielen.

Klassiekerevenementen hebben een ontspannen en toegankelijk karakter, het International Festival of Speed is hierop geen uitzondering. Dit evenement voor historische race motoren wordt gehouden op het Sydney Motorsport Park en het weer, al blijft het wat nattig, zorgt er voor dat we meer dan voldoende actie te zien krijgen op het circuit. Dit jaar bestaat het World Superbike Championship dertig jaar. Om dat te vieren zijn er tal van ‘special guests’ aanwezig op het festival, zoals Troy Bayliss en Troy Corser, beiden meervoudig Superbike World Champions. Troy Bayliss heeft trouwens ook de Ducati Panigali Final Edition meegenomen, waarmee hij dit jaar op 48-jarige leeftijd zal deelnemen aan het Australische Superbike Championship. Andere opvallende aanwezigen zijn onder andere Pierfrancesco Chili (Superbike, 250cc & 500cc MotoGP piloot), Jeremy McWilliams (250cc GP winnaar en MotoGP piloot), Kevin Magee (500cc GP winnaar) en Chris Vermeulen (2003 World Supersport Champion en MotoGP piloot).

Serious Business

Serious Business

Serious BusinessKlassieke motorfiets evenementen als deze zijn opgezet om machines uit totaal verschillende periodes in het zonnetje te zetten. Om dit overzichtelijk te houden zijn er zes globale categorieën ingedeeld:
Period 1 – ‘Veteranen’, motorfietsen van voor 31 december 1929.
Period 2 – ‘Vintage’, motorfietsen van januari 1930 – december 1945.
Period 3 – ‘Classic’, motorfietsen van januari 1946 – december 1962.
Period 4 – ‘Post Classic’, motorfietsen van januari 1963 – december 1972.
Period 5 – ‘Forgotten Era’, motorfietsen van januari 1973 – december 1982.
Period 6 – ‘New Era’, motorfietsen van januari 1983 – december 1990.
Wat ook je favoriete tijdperk of motorfiets is, bijna alle machines die hier paraat staan, zijn volgens de hoogste standaard opgebouwd en zijn een lust voor het oog. Toch zijn dit zeker geen ‘trailer queens’ en is de sfeer in de garages er absoluut één van ‘getting down to business’.

 

Serious Business

Serious Business

Serious BusinessOmdat het festival uitgesmeerd is over vier dagen, heb ik er opzettelijk voor gekozen een dag uit te kiezen waarvan ik wist dat de bezoekersaantallen wat lager zouden liggen. Geen slecht idee, zo blijkt, want ik word beloond met een opvallend toegankelijke paddock, waar zowel piloten als motoren van zeer dichtbij te benaderen zijn. Het lijkt haast een ongeschreven wet tussen toeschouwer en deelnemer, zolang ieder de wensen van de ander respecteert, komt dat iedereen ten goede. Kom daar maar eens om in de paddock van een moderne Grand Prix. Hoewel de coureurs vandaag niet strijden om MotoGP overwinningen, brengt de gestructureerde opzet van de races los van de leeftijd van piloot of machine toch een felle strijd naar boven. Zelfs wanneer de coureurs niet op het circuit rondscheuren zie je ze koortsachtig werken aan hun fietsen om ze perfect klaar te stomen voor de volgende ronde.

Serious Business

Serious Business

Serious BusinessHet weer zorgt er voor dat het circuit op sommige plaatsen vochtig blijft, wat betekent dat de actie op het circuit hier en daar wat terughoudender is dan het had kunnen zijn. Het lijkt er echter niet of dat dit de toeschouwers veel uitmaakt en past eigenlijk prima bij de sfeer van het festival. In zijn geheel is het Festival of Speed een geweldige demonstratie van de schitterende historische racemachines die hier down under verstopt zitten. Het festival staat in elk geval voorgoed op mijn lijstje van te bezoeken evenementen. Ik kan eenieder aanraden dat ook eens te doen, want ondanks alles is het hier echt serious business.
David MacLennan

Serious Business