Na motorfietsen en bubble cars transformeerde Iso Rivolta naar een sportwagenfabrikant. CineCars brengt u deel drie van The Iso Rivolta Chronicles; GT300, The Ideal Gran Turismo.

Iso Rivolta was een pionier in de Italiaanse auto-industrie uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het was een familiebedrijf geleid door ingenieur Renzo Rivolta, die aan het einde van de jaren veertig besliste om de productie van koelinstallaties te verruilen voor de ontwikkeling van motorfietsen. Hij kreeg geen ongelijk, in de vijftiger jaren kende de Italiaanse motorfietsindustrie een enorme boom. Geleid door Piaggio’s Vespa, Innocenti’s Lambretta en natuurlijk de producten van Iso Moto. Van lieverlee werden er ook automobielen ontwikkeld. Van stadsautootjes als de Isetta bubble car tot luxueuze sportwagens met krachtige Amerikaanse V8 motoren.

De GT300 is het resultaat van Giotto Bizzarrini’s technische expertise en Renzo Rivolta’s idee over de perfecte Gran Turismo: comfort, betrouwbaarheid en luxe. Bizzarrini en Raggi wijken af van de bekende layout voor Gt’s in die periode. Veel van de oplossingen die in de GT300 een plaats vinden zullen later in alle andere sportwagens van Iso worden gebruikt. Ze ontwerpen een volledig nieuw chassis, een monocoque design dat de auto superstijf maakt zonder extra gewicht in de schaal te leggen. De auto krijgt onafhankelijke voorwielophanging en een DeDion achteras. Er zijn schijfremmen rondom, waarvan de achterste tegen het differentieel gemonteerd werden om het onafgeveerde gewicht te reduceren.

De auto wordt aangedreven door een 327 Chevrolet Corvette motor in 300, 340 en 365 pk versies. Het design van de GT300 is van Giorgetto Giugiaro voor Bertone. Rivolta geeft Bertone en Giugiaro een paar simpele aanwijzingen mee, hen zoveel mogelijk vrijheid gevend als mogelijk is. Bertone houdt wel van dergelijke projecten die hem de vrijheid geven om unieke creaties te realiseren die zowel zijn eigen, als de reputatie van zijn bedrijf geen windeieren leggen. Wanneer de auto in 1962 aan het publiek wordt gepresenteerd slaagt hij er moeiteloos in de harten van zowel de Italiaanse als Amerikaanse klanten te veroveren. Rivolta zag dat er vraag was naar een betrouwbare, luxueuze GT en zag bij de introductie van zijn nieuwste creatie eens te meer zijn inzichten bewaarheid worden. Eenmaal de productie op gang gekomen, verdwijnt de interesse van de Amerikaanse klanten als sneeuw voor de zon. Aanloopperikelen in het assemblage proces en slordige afwerking van het eindproduct leiden tot veel lagere productie aantallen dan Renzo Rivolta zich had voorgesteld.

De Iso GT belichaamt het begin van een verdere transformatie voor Iso Rivolta. Van het produceren van koelkasten, motorfietsen en kleine bedrijfswagens, is de firma nu zonder verdere tussenstappen overgegaan op de productie van luxueuze sportwagens. Een ontwikkeling die op zijn minst gedurfd genoemd mag worden.

The Iso Rivolta Chronicles is de eerste serie geproduceerd door CineCars’ Italiaanse tegenhanger An Italian Garage. Zij zijn een onafhankelijk productiebedrijf gespecialiseerd in automotive video en richten zich op reeksen over legendarische merken. Deze zomer brengt CineCars u de volledige Iso Rivolta Chronicles in HD. Blijf ons volgen voor meer klassieke Italiaanse hoogstandjes.
Marc GF Zaan