The Henry Ford MuseumThe Henry Ford MuseumMet een President Elect die gouden bergen belooft zijn het spannende tijden voor de Verenigde Staten. CineCars reist verder, op zoek naar de sporen van een roemrucht verleden.

Midden in de Amerikaanse verkiezingsstrijd trok reporter Robbert Moree met zijn gezin door de Verenigde Staten. Weg van de hektiek reisden zij terug door de tijd langs de diners, drive-ins en onverwachte ontmoetingen op Amerika’s ‘back roads’. Terwijl de wereld de grootste voorzichtigheid betracht in afwachting van wat komen gaat, presenteert CineCars deel twee van onze USA-special. Enjoy!

The Henry Ford MuseumVroeg op de ochtend rijd ik Detroit binnen. Een stad die lang in verval is geweest, maar de laatste jaren heel voorzichtig weer overeind krabbelt. Detroit en omgeving is een van die plaatsen waar ik een keer geweest wil zijn. Zien en proeven hoe het daar is. De magische plek waar zoveel auto’s het levenslicht zagen, hier in de bakermat van de Amerikaanse autoindustrie. Ik rijd de stad Detroit weer uit, want vandaag moet ik in Dearborn zijn, een historische plek tegen Detroit aan, waar het roemruchte merk Ford groot is geworden. Vandaag bezoek ik het museum dat de naam draagt van de oprichter van één van de bekendste automerken in de wereld. Ik parkeer mijn Chrysler (sic!) op het parkeerterrein, waar opvallend veel Fords staan, en wandel naar binnen. Mijn eerste gedachte is dat dit zoveel meer is dan een automuseum.

The Henry Ford Museum

The Henry Ford MuseumHenry Ford begint zijn autofabriek pas op z’n 40e. Voor die tijd heeft hij elders ervaring opgedaan en veel geleerd. Hij is in de eerste plaats een ziener en vernieuwer. Om die reden houdt hij zich niet alleen bezig met het ontwerpen van auto’s, maar ook, en vooral, met het proces er omheen. Wanneer je massaproductie wil, is een betrouwbare toevoer van elektriciteit belangrijk. Een van zijn doelen is om dat te realiseren. Het museum besteedt veel aandacht aan hoe Ford dat realiseerde.

  1. The Henry Ford MuseumBekend is hij ook om zijn wens automobiliteit voor iedereen bereikbaar te maken. Dat betekent het nodige voor het productieproces en het design van de auto. Dat moet heel eenvoudig zijn. Zoals gebruikelijk in Amerikaanse musea is er het nodige te doen aan educatieve dingen. Een daarvan is het in elkaar zetten van een echte Ford model T. Die auto wordt elke dag uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Daaruit blijkt treffend hoe eenvoudig zo’n auto in elkaar zit. Een kind kan de was doen.

The Henry Ford Museum

The Henry Ford MuseumHet Henry Ford Museum besteedt ook de nodige aandacht aan de sociale kant van het produceren. Ford vroeg veel van z’n personeel, maar betaalde ook flink meer dan de concurrenten. Daarnaast is er aandacht voor discriminatie en racisme, waarbij indrukwekkende voorbeelden van het onderscheid tussen blank en zwart niet worden geschuwd, inclusief de bus waarin kleurlinge Rosa Parks weigerde op te staan voor een blanke man. Wanneer ik de afdeling landbouwmachines oploop, begint een leerzaam uurtje over hoe Ford heeft bijgedragen aan de mechanisatie van de landbouw in de wereld. Zowel met de goeie ouwe tractor, als met allerlei machines die delen van het verwerkingsproces van landbouwproducten voor hun rekening nemen.

The Henry Ford MuseumUniek is ook de verzameling van alle presidentiële limousines, waarna ik langzaam een tijdlijn afloop door de automobiele geschiedenis. Van de Ford model T tot en met de hybride voertuigen van nu. Teveel om op te noemen in het bestek van dit verhaal, maar gelukkig spreken de foto’s voor zich. Tot slot loop ik naar buiten, waar het museum de eerste Fordfabriek en meer landmarks uit de Fordgeschiedenis heeft nagebouwd. Het amusante is dat de producent van de eerste auto voor massaproductie zelf een privétrein gebruikte voor de lange afstand, waarmee we een rondje over het terrein rijden. Daarna is het natuurlijk tijd voor het echte werk, meerijden in een echte T- of A-Ford. Een ervaring die me duidelijk maakt wat een vooruitgang er is geboekt in de auto-industrie, maar die ook laat zien dat een auto nog steeds 4 wielen, een stuurwiel, een motor en een stoel voor de bestuurder nodig heeft. De essentie van de automobiel blijft dezelfde.
Robbert Moree