Shooting PartyShooting PartyHet Concours d’Elégance Het Loo is een van de meest prestigieuze tuinfeesten die Europa kent. Drie dagen automobiele schoonheid in een van de fraaiste decors.

Tuinfeesten in de tuinen van een fraai paleis of kasteel, waar de fine fleur van automobiel Europa bij elkaar komt. Om te genieten van de fraaie vormen van klassieke automobielen en waar er gelukkig ook ruimte wordt gemaakt om de auto’s rijdend te zien. Op ‘Het Loo’ is dat de sprint voor vooroorlogse auto’s die plaatsvindt op de oprijlaan van het paleis. Fraaie versies van auto’s uit lang vervlogen tijden doen een korte sprint gevolgd door een remoefening, trekken weer op en remmen vervolgens weer om tijdig de bocht terug naar het begin te nemen. Kleine en grote motoren gieren en knallen dat het een lieve lust is om de fraaie creaties van weleer zo snel mogelijk rond het primitieve parcours te jagen.

Shooting Party

Shooting Party

Shooting PartyGeknald werd er op dergelijke locaties in het verleden wel vaker. Niet alleen met champagnekurken, maar natuurlijk ook regelmatig met de trouwe dubbelloops. De kenner weet dat ook hier op Het Loo weer verschillende exemplaren van zogenaamde Shooting Brake’s te zien zijn. In een tijd dat seks veilig en autorijden gevaarlijk was werden automobielen, vaak uit de hogere prijsklasse, door een carrossier voorzien van een meer praktische opbouw voorzien van een derde of vijfde deur, die meer ruimte bood voor het laden van ‘guns & game’. Unieke creaties die vaak niet meer dan éénmaal werden gebouwd. Hand gebouwd en net dat beetje exclusiever dan serieproducten als de net zo praktische MGB GT, Volvo P1800 ES of Reliant Scimitar.

Shooting Party

Shooting Party

Shooting PartyTussen al het klassiek geweld hier in Apeldoorn vinden we ook de creatie van Niels van Roij. In opdracht van Floris de Raadt ontwierp hij op basis van een hypermoderne Tesla 85D een ouderwetsche Shooting Brake. Nam de Tesla als basis en tekende, knutselde en testte, totdat er een resultaat was waar zijn klant tevreden mee was. RemetzCar, gespecialiseerd in het verlengen van luxe limousines, bouwde de auto. De Raadt wilde geen auto met maximale ruimte voor bagage, maar een sportieve en elegante Shooting Brake. Nou, daarin is men prima geslaagd, zeker wanneer je de Tesla naast een vooroorlogse Rolls Royce Shooting Brake ziet. Chroom elementen zorgen dat de auto weinig massief overkomt en toch iets klassiek moderns uitstraalt. British Racing Green was te klassiek voor de Tesla, daarom koos De Raadt voor een unieke kleur groen metallic met net een sprankje goud. Na de perspresentatie in Londen krijgt het Internationale Concours d’Elégance Paleis Het Loo de publiekspremiére. De heren hebben in ieder geval niets te klagen over positieve reacties van de pers. Ook is er serieuze belangstelling voor de bouw van meerdere exemplaren, maar het ligt al vast dat er niet meer dan 20 exemplaren zullen worden gebouwd. Het moet tenslotte wel een Shooting Brake blijven.

Shooting Party

Shooting Party

Shooting PartyTerug naar het feitelijke Concours d’Elégance, waar er weer prachtige auto’s langs komen. Een fraaie BMW 507 in Elfenbein Weiss, een rode Datsun 240Z, waar dezelfde designer de hand in zou hebben gehad, maar ook een Benz, een Ferrari Dino en veel meer snoepjes. Uiteindelijk kan er maar één de winnaar zijn en dat is de Fiat Otto Vu Vignale met een uniek Michelotti design. Voormalig Mille Milia deelnemer in 1955, waar hij overigens de eindstreep niet haalde. Kenmerkte de versie van 2017 zich door regen, dit keer is het de stoffige droogte die de deelnemers parten speelt. Auto’s en bezoekers zijn na een dag op Het Loo bedekt door een fikse laag stof, zodat men tevreden, maar wat bestoft huiswaarts kan keren.
Robbert Moree

Shooting Party