Vom bäume und wald…Vom bäume und wald…De Techno Classica in Essen, Duitsland, al jarenlang één van de hoogmissen der klassiekerbeurzen. CineCars is in de markt voor een Porsche 911, let’s go!

Ga naar de Techno Classica, zeiden ze, als je het daar niet vindt, zeiden ze. Dus rijden we naar Essen, parkeren probleemloos in de garage onder de ‘messe’ en vangen onze zoektocht aan. Ze is groot, de Techno Classica, hal na hal vol met klassiekers, overvol soms. We trekken ten strijde, soms systematisch, meestal ad random. Langs grote en kleine stands. Wringen ons tussen auto’s die om elke beschikbare vierkante meter te benutten deur aan deur staan geparkeerd, halen opgelucht adem wanneer we tapijt onder onze voeten voelen en we even niet bang hoeven te zijn met de rits van onze jas een kras te maken op een van de geëxposeerde schoonheden. Ze hadden gelijk, als we het hier niet vinden, dan bestaat het niet.

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…Op een draaiplateau staat een glimmende Mercedes 220 naar ons te lonken. Een ‘strich acht’, zeggen de Duitsers. Mooi, maar niet waar we voor zijn gekomen. Een open DKW trekt de aandacht weg van een kleine Mini. Elders zien we nog zo’n Brits kleinood, in een poepbruin dat alleen maar uit de jaren zeventig kan komen. On we go. Een Citroën DS op pootjes, alsof ze altijd in de hoogste stand van het hydropneumatisch systeem staat, een 2002 markeert de overgang van BMW als herenauto naar de natte droom van de sportieve jongeling. Dan een streepje ‘oberklasse’, een dakloze Opel Kapitän, het kan ons niet bijzonder boeien.Essen, daar moet je zijn, je zult er zeker één vinden naar je gading. Hmm.

Vom bäume und wald…Het racelivrei van een NSU TT imponeert zowaar, misschien wel meer dan dat van een Skoda 130. Ford doet ongenadig haar best diverse generaties van de Escort op te dringen als de heer en meester van het gravel.Ik twijfel. Het prototype van de Volvo P1800 ES is niet te koop, we zijn niet rouwig, een Toyota 2000 GT is een verdienstelijke poging ons te verleiden, maar nee.We belanden tussen de ‘kleinschittger’, Messerschmitt, Heinkel, Trojan, Goliath en een enkel ‘ausländisch’ buitenbeetje als de Peel. Een BMW 700 doet een voorzichtige poging het alles achterin principe waar we naar op zoek zijn te mimen. We zoeken verder. Een R16 verleidt met een trouwboeket op de motorkap, een Citroën GSA verstopt zich achter haar grote GT-zus, de SM. We kijken door een Glas. De hoofdletter is geen fout.

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…Zet ik u op het verkeerde been? Wellicht. De Techno Classica is geen beurs voor doorsnee automobielen, geen bijeenkomst van betaalbare klassiekers. Hier in Essen vind je de top van het aanbod. Hier staan de sjiekste handelaren uit heel Noord-Europa. Struikel je over de Maserati’s, Lamborghini’s, Ferrari’s en wat dies meer zei. Weet men dat Alfa Romeo verder terug gaat dan de Giulietta Sprint, blijf je niet op je honger zitten wanneer je warm wordt van een 2500 6C. Italië is goed vertegenwoordigt hier in het Ruhrgebied. Kleine en grote designhuizen, Bertone, Pininfarina, Ghia, soms is de badge van de carrossier belangrijker dan het merk. Fraaie lijnen, gedurfde lijnen, vooruitstrevend, sierlijk en altijd bloedmooi. Dit is de top van automobiele schoonheid, auto’s die je niet overal tegenkomt, vaak slechts in zeer kleine oplagen zijn gebouwd, hier zie je ze, en zie je er één, dan komt er vaak meer. En doe je echt je best, kun je weerstaan aan al die wulpse lijnen en verleidelijke poses, dan moet het lukken, dan vind je hier in Essen vast ook de Porsche 911 van je dromen.
Marc GF Zaan

 

Vom bäume und wald…

Vom bäume und wald…