IMG_7337Waarom claimen Duitsers altijd het grootste van alles te hebben? Als Limburger, ofwel “reserve-Duitser”, woon ik letterlijk aan de grens met onze Oosterburen en word ik derhalve vrij regelmatig geconfronteerd met de Duitse medemens. Alles wat je zelf hebt of krijgt, heeft de Duitser naar eigen zeggen thuis al groter. En met Techno Classica bewijzen ze verdorie weer dat dit echt klopt!

De harde cijfers: meer dan 1.250 exposanten uit dertig landen, vorig jaar bijna tweehonderdduizend bezoekers en twintig hallen met in totaal 127.000 m2 vloeroppervlak. Dat is bijna vier keer zo groot als Interclassics in Maastricht en maar liefst zes keer zo groot als Antwerp Classics; De toon is gezet.

IMG_7373Techno Classica mag dan wel de grootste zijn, maar ook de 28e editie van deze klassiekerbeurs in Essen heeft geen duidelijk overkoepelend thema zoals dat bij de andere oldtimerbeurzen wel gebruikelijk is. Eventuele thematiek wordt overgelaten aan de exposanten, die grofweg in te schalen zijn in de categorieën autofabrikanten, handelaren, veilinghuis Coys, autoclubs en de onderdelen- en snuisterijenhandel. Het is werkelijk ondoenlijk om alles in één dag te zien, ik had een magere zes uurtjes en heb daarin gepoogd de hightlights van dit jaar voor CineCars te vangen in tekst en beeld.

IMG_7300Mille Miglia 1955
De enige “Sonderausstellung” die vanuit de organisatie is geinitieerd, is een kleine maar fijne tentoonstelling over de meest iconische Mille Miglia raceauto’s uit het jaar 1955. De als tweede gefinishte nummer 658 Mercedes-Benz 300 SLR van Fangio staat opgesteld. Daar rondomheen negen andere hoofdrolspelers van misschien wel de mooiste, maar in ieder geval de snelste Mille Miglia ooit. Onder muzikale begeleiding van een jazz combo, kan je genieten van de adembenemende vormen van onder andere de Ferrari 750 Monza en Maserati A6 GCS.

IMG_7399De Duitse fabrikanten en de rest
De Duitse autofabrikanten zijn zoals elk jaar weer zeer goed vertegenwoordigd in Essen. Aangezien we in Duitsland zijn, gaat mijn aandacht dus uit naar al het moois dat gepresenteerd wordt door deze merken. Zo viert Porsche het 40-jarige jubileum van diens transaxle-modellen: alle Porsches met de motor voorin en de versnellingsbak achterin.

Op de stand staat een prototype van de meest dubieuze IMG_7383Porsche ooit, de 924 die het transaxle tijdperk inluidde in 1976. Destijds vervloekt, maar ook een absolute kaskraker. Dit model begint langzamerhand zijn klassiekerstatus te verdienen: elegant, sierlijk en nog prijstechnisch toegankelijk. De overige modellen staan er ook zoals de laatst geproduceerde 928 GTS en een interessante 968 als cutout-model. In dezelfde hal toont Audi een aantal bijzondere studiemodellen waaronder de Avus en de Quattro Spyder, beiden in 1991 getoond op de IAA en spiritueel voorvaders van de TT en R8.

Voor de IMG_7432nooit gerealiseerde Group-S Rallycategorie ontwikkelde Audi in de jaren 80 een zeer komisch geproportioneerde maar tot 1.000 pk sterke prototype. Volkswagen heeft een deel van de AutoStadt collectie meegenomen en daarnaast een ode aan de Golf GTI.

Het grootste merk uit Stuttgart gaat dit jaar “Oben Ohne” met een grote collectie van Cabriolets en Roadsters. Een bijzonder sierlijke, maar nooit geproduceerde 190 cabriolet is een aparte verschijning. Naast prototypes ook alle belangwekkende modellen uit de roemrijke historie, van de 500K Spezial Roadster via de 300 SL IMG_7484Roadster tot aan de modernere modellen. Als Duitse hekkensluiter van de grote merken, viert BMW tot slot haar 100-jarige bestaan met een mooie presentatie in hal twaalf. Aan het plafond hangt een Klemm L25 vliegtuig dat is voorzien van vijfcilinder motor die werd geproduceerd bij de Bayerische Motorwerke. Alle andere modellen, van raceauto’s tot aan Isetta’s zijn aanwezig, evenals de overige merken uit de BMW groep zoals een mooie Rolls Royce Silver Ghost uit 1923 en een karrevracht aan Mini’s.


IMG_7473En zo kan ik nog even doorgaan voor de andere autofabrikanten. Iedere merkstand heeft wel in meer of mindere mate een mooi thema met de prachtigste examplaren van hun automobiele kunsthistorie. En ook de nieuwe modellen zijn vertegenwoordigd, maar daar komen we natuurlijk niet voor!

Onder de hamer
Het gepresenteerde veilinghuis in Essen is al jaren het Engelse Coys, dus ook dit jaar weer een grote “lot list” met allerlei moois. Geen echte klapstukken, wel veel van het bekende werk zoals de tegenwoordig obligate Testarossa’s en 911’s. IMG_7559

Zelf ben ik erg gecharmeerd van snelle vierdeurs exoten, die de laatste jaren ook erg qua waarde in de lift zitten. Ter veiling wordt een mooie, ex-Karim Aga Khan, Maserati Quattroporte I aangeboden die op bijna een ton wordt geschat. Daarnaast een van de eerste Portugese eigenaar afkomstige Facel Vega Excellence die zelfs al richting de twee ton gaat qua geschatte opbrengst. Erg schattig is ook een net gerestaureerde 1959 Lancia Appia Giardinetta Riva met Martini bedrukking.
Opvallend zijn voorts twee de Tomaso Pantera’s die worden geveild. Op IMG_7575de gehele beurs was dit model veel vertegenwoordigd en ook sterk in prijs toegenomen de laatste jaren. Alle 128 lots gaan aanstaande zaterdag vanaf 12 uur bij Coys onder de hamer.

Kijken, kijken, niet kopen
Een groot deel van de overige hallen is voor de professionele handel. Met als summun de Top Salon Exclusive waar de grote jongens staan met de prachtigste handelswaar.

De meest bijzondere auto’s staan werkelijk spiegel aan spiegel om maar IMG_7522op de stand te passen. Onbeschrijfelijk veel pracht en praal is hier te koop met een diversiteit die zijn weerga nergens anders kent. Waar ter wereld vind je bijvoorbeeld twee Mercedes 680S Saoutchik Roadsters met slangenleren bekleding?
Alsof het nog niet genoeg is, staan de vier buitenterreinen nog eens vol met handelswaar van veelal particuliere aanbieders. Met veel standaardwerk van Duitse makelij, maar ook hier en daar verrassend mooie uitzonderingen. Dus ook deze buitenterreinen zijn erg de moeite waard om in je routing mee te nemen, mochten je benen daar ook in meegaan.

IMG_7551Join the club
Op de bovenverdiepingen van diverse hallen zijn de autoclubs weggestopt. Stands variërend van de T3 Club met een uiterst slechte Elvis imitator tot aan de Fiat 500 club die een volledig Revell bouwpakket op ware grootte hebben nagebouwd inclusief potjes verf en lijm. Het doet vaak wat armoedig aan met overal slecht gedrapeerde clubvlaggen, maar de bedoeling is goed en de mensen vriendelijk. Vanuit de clubhallen, gaat het via roltrap richting de diverse hallen met onderdelen, boeken en andere oldtimerbenodigdheden. Als je het in Essen niet vindt, bestaat het niet!

IMG_7433Na een intensieve dag waarin mijn smartphone telkens weer melding maakte van een nieuw stappenrecord, kom ik wederom tot de conclusie dat de Techno Classica een echte “must-see” is. Dus gooi alles uit je agenda dit weekend, trotseer eventuele echtelijke ruzies en ga absoluut richting het Roergebied voor een heerlijk dagje klassiekerpracht. Techno Classica wordt gehouden in de Messe in Essen en is te bezoeken vanaf vandaag tot en met aanstaande zondag, iedere dag van 9 tot 18 uur en vrijdag zelfs tot 19 uur. Meer informatie vind je op http://www.siha.de/tce_uk.php
wordt cinecars reporter
Tekst en Foto’s: Roel Pollen