17196748901_fb8f5ad639_kUw verslaggever trok zaterdagmorgen 18 april naar Essen, om ’s werelds grootste klassiekerbeurs te bezoeken. En groot is het.  120.000 vierkante meter waarop verkopers hun klassieke auto’s, auto-onderdelen en allerhande aanpalende automobilia te koop aanboden.

De 1250 handelaren kwamen uit 30 verschillende landen. De klassieker branche is een serieuze business, waarin miljarden omgaan. En dat levert inmiddels ook veel werkgelegenheid op. De branche groeit nog steeds en dat zie je aan de steeds grotere professionalisering bij handelaren en restauratiebedrijven.

17196700241_158fd2bf81_kMomenteel zie je ook enorme prijsstijgingen in het middel en hogere segment. Porsche’s 911 S die te koop staan voor ergens tussen de 195K en 330K Euro, Jaguars E-type en XK die makkelijk over de 100 – 150K Euro gaan. Het topsegment zit al langer in de lift. Slechts 1 auto werd onder de geschatte waarde verkocht bij de veiling van veilinghuis Coys. 30 auto’s gingen voor meer dan de bovenkant van de geschatte waarde van de hand. Genoeg ruimte dus voor gespeculeer onder de handelaren. Is het een bubbel, die straks uiteen spat? Of gaan de prijzen nog verder omhoog, omdat de Chinezen en Indiërs nog niet echt actief zijn in de markt? En voor de kopers: die opwaartse druk op de prijzen zorgt er voor dat er auto’s op de markt komen met werk, veel werk, voor prijzen waarvoor je eigenlijk een goed exemplaar mag verwachten. Neem dus zo nodig een deskundige mee.

17197321085_7cef7deb76_kVoordat we hierover ons hoofd breken eerst maar eens verder gaan rondkijken. Opvallend is hoeveel Porsche’s 911 er momenteel aangeboden worden. Het zal vast iets met prijzengekte van doen hebben, maar er staan meer 911’s op de beurs dan Volkswagen Kevers! Nu zijn er in autoland mensen die een Porsche als platgeslagen kever bestempelen; tegenwoordig gaat dat zeker niet meer op.

Gelukkig waren er nog wel meer merken te zien. Een hele mooie Italiaanse stand met Ferrari’s en Maserati’s, Volvo die zich richtte op de Bertone-modellen als de Volvo 262C en 780 coupe, Mercedes die zich richtte op de stroomlijnmodellen, te beginnen met de BlitzenBenz uit 1911.16577163043_1d3310ba65_k Grappig om te zien dat er op de neus van deze Benz inderdaad alleen ‘Benz’ staat. Mercedes, naamonderdeel dat is gegeven door de dochter van Jellinek, die Mercedes heette.  BMW gaf de clubs veel ruimte om auto’s neer te zetten en had de prachtige aluminiumkleurige Mille Miglia BMW ergens achteloos in een hoekje gezet. Bentley besteedde aandacht aan de ‘Blue train’, Bugatti aan de Veyron en Ford vierde 50 jaar Ford Transit. Ook de DS vierde feest, want 60 jaar, evenals de Fiat 500.

17011062269_29ea1dcc2a_kBij de techno classica is het aanbod van de gewone auto gelukkig ook groot. Vaak wel in een bijzondere uitvoering: Een mooie Ford Capri, een Kadett coupe, een Audi 110, maar ook de VW Polo die dit jaar 40 wordt en de VW bussen (die ook flink stijgen in waarde) zijn dit jaar 65 jaar op de markt. En CineCars probeert passie voor oude auto’s vast te leggen. En die passie is voor die niet-exotische auto’s minstens net zo groot als voor de topmerken. Sterker nog; eigenlijk is de passie voor die gewone auto nóg groter. Een restauratie doe je dan uit passie en niet uit financieel gewin. Prachtig om die passie op zo’n beurs te zien.

17196644161_26d83cfb3d_kDe Techno classica kent ook een buitengebied met het aanbod van particulieren, kleinere handelaren en soms het ‘overschot’ van grotere handelaren. Aangezien men buiten mocht roken en de zon scheen was het daar heel gezellig tussen de bierstands, currywurst mit pommes en natuurlijk oude auto’s.

De Duitse Merkenclubs doen hun uiterste best om leuk voor de dag te komen. Daarbij kent de creativiteit bijna geen grenzen en de Duitse humor ook niet. Een club had een hoerentent gemaakt als achtergrond, weer een ander deelde Hollandse kaas uit en Fiat Had de auto’s als taart uitgedost. Citroen dacht de leukste te zijn door parende muizen op hun auto’s te zetten.
17196707101_138b2fe4fb_kEen Merkenclub sprong er uit door de kleinheid van het merk en de professionaliteit van de stand. Bitter, het merk van Erich Bitter, die zo vriendelijk was om even voor de CineCarslens te poseren. Wat een passie heeft die man voor auto’s. Hij is inmiddels 82, maar nog vol ideeën en midden in het leven. Mooie auto’s gemaakt en dat alleen maar, omdat hij de carrosserievorm van de Opels niet mooi genoeg vond. Eigenlijk een zelfde reden waarom William Lyons begon met het uitbrengen van bestaande automodellen met andere carrosserieën.

16989867077_5a124ded0e_kHet allermooiste blijft toch om de passie van klassiekerliefhebbers vast te leggen. Het is geweldig om te zien hoe mensen op de beurs bezig zijn kennis en ervaring uit te wisselen; trots aan het vertellen zijn over hun eigen oldtimer en hoe allerlei neuzen onder motorkappen worden gestoken of interieurs. Een mevrouw die naar een prachtig gerestaureerde VW Sambabus van Lex classics keek, stond bijkans naast de bus te kwijlen. Ze wilde hem liefst direct meenemen, maar manlief had helaas voor haar geen oog voor deze historische VW.

Robbert Moree