16917774227_dae4ac480a_kSwedish DelightDe liefde voor het merk Saab heeft Chris niet van een vreemde, net als zijn ouders kiest hij voor het merk door een Saab 96 aan te schaffen. Doordat deze auto in slechte staat verkeerd, maakte Chris kennis met andere Saabrijders in zijn zoektocht naar onderdelen en ondersteuning.
Gaandeweg groeide zijn passie voor het merk en ontstond er een vrienden club van jonge Saabrijders. 
Chris valt definitief voor het merk, Saab’s zijn tijdloos elegant en rijden fijn.

De Saab Sonett 2 is wel een heel vreemde telg uit de Saab familie, ooit specifiek Swedish Delightbedoeld voor de Amerikaanse markt en wel in beperkte aantallen.

De Saab Sonett werd geïntroduceerd op 16 maart 1956. De Sonett I, die ook bekend werd als Saab 94, had een drie-cilinder 748 cc tweetaktmotor Na de Saab Sonett 1, een roadster met een productie aantal van slechts 6 exemplaren, werd in navolging op dit model de Sonett 2 geintroduceerd, wederom een nieuwe tweepersoonssportwagen met dezelfde tweetaktmotor, maar nu een coupé en geen open roadster.

Swedish Delight

banner breed cc films-1

Swedish Delight

16937619350_f4b8c4fb69_kTwee prototypes werden ontwikkeld, de Saab MFI13 door de Malmö Flygindustri en de Saab Catherina (met targa-dak) door Sixten Sason, waarvan de MFI13 werd gekozen. In 1966 kwam de MFI13 na enige wijzigingen in productie bij ASJ in Arlöv als de Saab 97 – dat jaar werden er slechts 28 exemplaren gemaakt en nog eens 230 in 1967.
De carrosserie was van vezelversterkte kunststof (glasvezel en polyester) en het  chassis van staal. Standaard was de auto voorzien van een rolbeugel. Zoals bij andere Engelse tijdsgenoten zoals de Triumph Spitfie en Jaguar E-type scharnierde de gehele motorkap naar voren om goed bij de motor, versnellingsbak en wielophanging te kunnen komen

16938967199_19690aff96_kDe motor was een driecilinder-tweetaktmotor met 60 pk (45 kW). De Sonett II haalde 0 tot 100 km/u in 12,5 s en had een topsnelheid van 150 km/u. De auto heeft de looks van een snelle sportauto en volgens sommige zelfs de neus van een Ferrari Dino, maar het geluid van de 2 takt kan niet verhullen dat we hier van doen hebben met een ingekorte Saab 96, met een gekieteld blok. Chris is erg content met zijn Saab en de community die daar bij hoort, geen mannen in ribbroek die hun pijp stoppen met Clan-tabak, maar jonge gasten van diverse pluimage die een passie gemeen hebben,  Saab.