Waar puisterige jongetjes en liefhebbers van de nieuwste technische ontwikkelingen elkaar vinden: De Supercar Sunday op Circuit Zandvoort laat zien hoe dromen werkelijkheid worden.

Lang voor de poorten van Supercar Sunday openen staan er al drommen jonge mensen te wachten bij de tunnel van circuit Zandvoort. Om maar niets te hoeven missen zijn ze vanochtend voor dag en dauw uit hun bed gekomen. Om hun droom iets dichter bij de realiteit te brengen zijn ze voor één keer extra vroeg opgestaan. De supercar, die op een grote poster boven hun bed hangt, kan vandaag in het echt gezien, gehoord en geroken worden, misschien zelfs even aangeraakt. Hier verzamelen de auto’s waar zowel de kinderen als de ingenieurs van dromen. Supercars zullen altijd de speeltuin van de automotive blijven.

In een tijdperk waarin de automobiel steeds verder in het verdomhoekje wordt gedrukt, is ze nog steeds het middelpunt van veel toekomstdromen. Zo vreemd is dat niet, auto’s geven de eigenaar status en een supercar vertegenwoordigt daarbij het hoogst haalbare. Beter, sneller en extremer krijg je het niet. Je vrienden kijken naar je op en alle meisjes willen met je meerijden. In je fantasie stap je in die geweldige wagen en steel je overal de show. IJdele hoop? De Supercar Sunday geeft ruim voldoende voeding aan de droom. Tientallen exclusieve sportwagens zijn aanwezig en de vele bezoekers kijken hun ogen uit. Rijen dik staat men de wagens op te wachten aan de paddock. Camera’s klikken onophoudelijk om al dat moois vast te leggen voor thuis. Op weg naar het binnenterrein kan geen enkele eigenaar het weerstaan om eventjes het gaspedaal diep in te trappen om het uitlaatgeluid te laten resoneren in de tunnelbuis. Eén keer kunnen we een lach niet onderdrukken, wanneer na veel rauw gebulder een kleine Fiat 500 tevoorschijn komt. Uiteraard geen standaard karretje, die Abarth badges zitten er niet voor de sier.

De wereld van de automobiel heeft altijd supercars gekend. Voor wie geen rekening hoefde te houden met budget, werden er auto’s geproduceerd die ruim boven de middelmaat uit staken. Groter, sneller, luxueuzer en comfortabeler. Ettore Bugatti bouwde ze, maar ook een merk als Spyker. Bentley en Rolls Royce doen het nog steeds. Vermaarde carrossiers bouwden de meest schitterende creaties op de chassis’ van Hispano Suiza of Isotta Fraschini. Na de Tweede Wereldoorlog wordt hun plaats ingenomen door de hightech van met name de Italiaanse sportwagenmerken. Supercars vertegenwoordigen het summum van techniek, de nieuwste snufjes worden toegepast. Middenmotoren en de meest exotische materialen, alles om de grenzen van prestaties en luxe te verleggen. Supercars lopen mijlenver vooruit in de ontwikkeling van het automobiel. Om die reden alleen al zouden ze bewonderd moeten worden.

Voer voor dromen genoeg op Circuit Zandvoort vandaag. De fans kennen alle types en uitvoeringen, dreunen specificaties en prestaties moeiteloos op. Een jongetje springt enthousiast heen en weer en trekt zijn vader aan de broekspijp, ‘daar papa, een Aston Martin en daar, een Lamborghini’. Het is een complete overload. Wie zelf zo’n auto heeft vindt het alleen maar leuk, geniet van de aandacht. Was dat immers niet ooit de reden om de auto aan te schaffen? Duurt de droom voort, of verdwijnt ze als sneeuw voor de zon wanneer de auto uiteindelijk op de oprit staat? We vragen het enkele bezitters, het antwoord is unaniem, het kinderlijke verlangen is inderdaad voorbij, maar het waar maken van die jongensdroom is toch wel de allergrootste kick geweest in de carrière. Instappen in je eigen supercar, de motor starten en het gebulder in de oren krijgen als het gaspedaal wordt ingetrapt, het geeft een warm gevoel om het hart.

We kunnen ons er wel een voorstelling bij maken. Wanneer we aan het eind van de middag de motor van onze eigen middenklasser starten horen we in onze fantasie stiekem toch een beetje een twaalfcilinder brullen. Want dromen blijven we, al zijn we al lang volwassen mensen geworden.
Martin Philippo