De Volkswagen T1 Westfalia SO34 “Flipseat” Het bekendste busje ter wereld!

857209_618789441507235_782841993_oDe Volkswagen T1 is het ontwerp van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon. In 1947 schetste hij het busje wat een enorm verkoopsucces voor Volkswagen werd. Recht boven de vooras zittend, met de knieën tegen de koplamppotten, motor achterin en een enorme laadruimte tot de beschikking en dat allemaal in een buitengewoon sympathiek “jasje”. Diverse varianten werden geproduceerd op dit succesvolle concept en het duurde niet lang voordat een in Duitsland gelegerde soldaat zich met een busje bij Westfalia melde. Met de vraag of er een caravaninterieur ingebouwd kon worden in zijn Volkswagen bus. Uit deze opdracht ontstond een succes verhaal, de samenwerking tussen Volkswagen en Westfalia.

1271221_618789478173898_1669029023_oTamara zocht al heel lang naar een Volkswagen Camper. Vroeger trok ze Europa rond met auto en tent. Na elke keer tent opzetten, afbreken en de volgende dag weer weggaan was de wens van een kleine en makkelijke camper al snel geboren. Een zoektocht bracht haar bij een vroege “barndoor” welke gerestaureerd moest worden. Deze koste destijds omgerekend 200 euro, maar als student ontbrak het aan voldoende geld om deze bus te restaureren en als camper te kunnen gebruiken.

1266129_618488591537320_519888352_oWestfalia bouwde vanaf begin jaren vijftig caravans en aanhangers en later dus ook Volkswagen bussen tot kampeerwagens. Eerst met een “Campingbox” interieur en later als complete auto. De Campingbox waren losse kasten en elementen die eenvoudig in en uit de bus gehaald kon worden. Doordeweeks als “werkpaard” en in het weekend als “kampeerwagen”. De vroege uitvoeringen waren o.a. de SO23, later opgevolgd door de hoofdrolspeler van deze film, de SO34 en SO35. Deze laatste twee SO uitvoeringen worden in de Volkswagen–wereld ook wel “Flipseat” genoemd. Alles heeft te maken met de voorste zitbank. Via een ingenieus mechanisme kan de rugleuning van de bank gekanteld worden zodat er in het achtercompartiment een grotere zitruimte ontstaat. Halverwege kan de rugleuning ook geblokkeerd worden en kan dan dienen als matras voor een klein kindje dat in de hangmat kan slapen, een van de specifieke kenmerken van deze SO34 uitvoering.

1273172_618488701537309_2101746222_oJuiste deze uitvoering stond op de verlanglijst van Tamara. De zoektocht begon in Amerika en daar werd uiteindelijk een SO34 gevonden. De deal met deze verkoper liep op het laatste moment stuk, jammer, maar eigenlijk dezelfde avond verscheen er op internet weer één te koop. Deze bus stond in Engeland en was eerder uit Amerika geïmporteerd. Ze heeft gelijk gebeld, is in het vliegtuig gestapt en gaan kijken. De enkele vlucht naar Engeland was een gok, maar bij aankomst bleek het voor haar de ideale bus. In de basis erg goed en verrassend compleet maar met het nodig werk zou dit wel haar droombus kunnen worden.

De T1 is niet alleen Tamara’s droom, hij is namelijk ongekend populair. Veel mensen hebben jeugdherinneringen aan deze bussen en de jongere generatie valt voor de ongekende sympathie en uitstraling van deze bussen. Hij is populair en we zien ze overal terug. Een levendige merchandising, op televisie en in magazines zien de T1 steeds terugkomen. Er rijden er nog aardig wat rond en vanuit Amerika, waar de bus altijd zeer goed verkocht is, komen er nog altijd vele terug naar Europa.

1267047_618789128173933_1634163988_oNa aankomst in Nederland is de Flipseat van Tamara weer in oude glorie hersteld. De bus is gespoten in een originele kleurstelling uit 1965 en Tamara heeft veel authentieke en originele details gereconditioneerd, gerestaureerd en ontbrekende delen bijgezocht. Met haar achtergrond als uurwerkmaker heeft ze voldoende technische kennis om de bus weer in huidige conditie te krijgen. Maar ook de kleine bijpassende attributen uit die tijd moesten in de bus komen. Lekker terug in de tijd, waarin “kneuterigheid” nog heel normaal was. Genietend van de sfeer uit de jaren vijftig en zestig rijdt ze inmiddels rond met de kindjes naast haar op de voorbank. Door Europa rondtrekken zal niet snel gebeuren, maar genieten met het hele gezin van een mooie Volkswagen bus, des te meer.

Kijk mee naar de Flipseat van Tamara en waan je even in het jaar 1965.

Dennis Rietveld