857209_618789441507235_782841993_oDe Volkswagen Transporter T1 is misschien wel het bekendste busje ter wereld. Zeker met een originele kampeerwageninrichting van Westfalia zijn ze zeer gegeerd.

De originele Volkswagenbus zou ontworpen zijn naar een idee van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon. In 1947 schetste hij, zo gaat het verhaal, het busje dat een enorm verkoopsucces voor Volkswagen zou worden. Zitplaatsen recht boven de vooras, de motor achterin en een flinke laadruimte tot de beschikking en dat dan in een buitengewoon sympathiek jasje. Diverse varianten van dit succesvolle concept werden geproduceerd en het duurde niet lang alvorens een in Duitsland gelegerde soldaat zich met een busje bij Westfalia melde. De vraag of er een caravaninterieur ingebouwd kon worden in zijn Volkswagenbus was de oorsprong van een ander succesverhaal, de samenwerking tussen Volkswagen en Westfalia.

1271221_618789478173898_1669029023_oWestfalia bouwt vanaf begin jaren vijftig caravans en aanhangwagens en al snel dus ook Volkswagenbussen om kampeerauto’s. Eerst met een Campingbox interieur en later als complete auto. De Campingbox waren losse kasten en elementen die eenvoudig in en uit de bus gehaald kon worden. Doordeweeks werkpaard en in het weekend kampeerwagen, hoezo multivan? Vroege uitvoeringen waren als de SO23 werden later opgevolgd door de hoofdrolspeler van deze film, de SO34. Deze worden in de Volkswagenscene ook wel Flipseat genoemd, wat dan weer alles heeft te maken met de voorste zitbank. Via een ingenieus mechanisme kan de rugleuning van de bank gekanteld worden, zodat er in het achtercompartiment een grotere zitruimte ontstaat. De rugleuning kan ook geblokkeerd worden en kan dan dienen als matras voor een kind, een van de specifieke kenmerken van deze uitvoering.

1266129_618488591537320_519888352_oJuist deze uitvoering staat op de verlanglijst van Tamara Lepelaar. Als student trekt ze rond met auto en tent, maar al snel ontstaat er een onstuitbaar verlangen naar een kampeerbusje. Als er een een vroege barndoor op haar pad komt is ze op slag verliefd op de kleine Volkswagen. Helaas is dit exemplaar weliswaar goedkoop maar te ver heen voor een studentenbudget. Na haar studie gaat ze opnieuw op zoek. Nu in Amerika, waar uiteindelijk een SO34 wordt gevonden. Helaas loopt de deal op het laatste moment stuk, jammer, maar eigenlijk dezelfde avond verschijnt er op internet weer één te koop. Deze bus staat in Engeland en is al eerder uit Amerika geïmporteerd. Gelijk gebeld, in het vliegtuig gestapt en gaan kijken. Het enkeltje naar Engeland s een gok, maar bij aankomst blijkt het de ideale bus. In de basis erg goed en verrassend compleet, met het nodig werk zou dit wel eens haar droombus kunnen worden.

1273172_618488701537309_2101746222_o

De T1 is niet alleen Tamara’s droom, hij is namelijk ongekend populair. Veel mensen hebben jeugdherinneringen aan deze bussen en de jongere generatie valt voor de ongekend sympathieke uitstraling van deze bussen. Hij is razend populair en we zien ze overal terug. Er rijden er nog aardig wat rond en vanuit Amerika, waar de bus altijd zeer goed verkocht is, komen er nog steeds veel terug naar Europa.

1267047_618789128173933_1634163988_oNa aankomst in Nederland wordt de Flipseat van Tamara weer in oude glorie hersteld. De bus is gespoten in een originele kleurstelling uit 1965 en Tamara heeft veel authentieke en originele details gereconditioneerd en ontbrekende delen opgespoord. Ook de kleine bijpassende attributen uit die tijd zijn in de bus aanwezig. Lekker terug in naar een tijd waarin kneuterigheid nog heel normaal was. Genietend van de sfeer uit de jaren vijftig en zestig rijdt ze inmiddels rond met de kindjes naast haar op de voorbank.
Dennis Rietveld