17603701709_f753af0881_kOp 28 oktober 1970 opende de ‘Salone dell’Automobile di Torino’ haar deuren voor het publiek, traditiegetrouw de beurs waar de veelal in Turijn gevestigde ontwerp-huizen en carrosseriebouwers pronkte met hun mooiste en soms bizarre creaties. Zo ook in 1970. Lamborghini presenteerde de Uracco, Maserati haar tweede serie Indy en Ghibli en op de stand van Bertone werd de extreme Stratos Zero onthuld. Ook op de stand van De Tomaso stond een primeur, naast de sinds 1966 in productie zijnde Mangusta, en de door Vignale ontworpen concept citycar presenteerde Alejandro De Tomaso de Deauville.

17781270562_d2e0e40452_kEen sierlijk gelijnde 4 deurs sedan die net als de Mangusta was uitgerust met een krachtige en voor die tijd betrouwbare 5,8 liter Ford V8. Een krachtbron die de 1940 kilo zware carros in 7 seconden naar de 100km/h stuwde en er een top van 240 km/h uit perste.


De keuze voor een Amerikaanse krachtbron was niet uniek in die tijd, ook Iso leverde auto’s met Italiaans design in combinatie met muscle power voor de Rivolta en Grifo.

17602242500_ab9942aef6_kMaserati was het eerste sportwagen merk wat in 1963 met een 4 deurs sedan op de proppen kwam, om eind 1969 de productie van haar eerste serie Quattroporte na 776 exemplaren te staken. Het zou tot 1979 duren voordat het merk zich weer in het gewaagde segment zou terug keren. De weg naar succes leek dus open te liggen voor de Deauville. Op papier was de combinatie van een sportauto en luxe sedan veelbelovend, maar in de praktijk speelde zaken als betrouwbaarheid dit concept toch parten.


17787265862_07caee63fe_kWellicht lukte het Jaguar met haar XJ nog het beste de Sportauto in de Sedan te laten landen. Stijlvol vormgegeven sedans, met zelfs een heuse twaalfcilinder in het programma. Wellicht werd Tom Tjaarda, de ontwerper van de Deauville, geïnspireerd door het succes van de XJ. Het is duidelijk dat het silhouet van de auto’s duidelijk overeen komt, maar ook technisch zijn er gelijkenissen. Zoals remmen en ophanging.  Ondanks alles blijft de naar de Franse hautaine badplaats vernoemde sedan een zeldzaamheid en werden er over een periode van 14 jaar
slechts 244 geproduceerd.

17167215934_0f265b1145_kVoor Roel begint de fascinatie voor de Tomaso Deauville bij het lezen van een Autovisie jaarboek uit 1986, exclusieve auto’s die voor hem onbegrijpelijk genoeg qua waarde kelderde. Als broer Roger aanhaakt, wordt de droom en gedeelde passie werkelijkheid.

Geniet van de film.

Redactie CineCars