Na de Nürburgring en Zandvoort is dit keer Spa-Franchorchamps aan de beurt voor het klassieke geweld. Robbert Moree doet verslag van de Spa Six Hours.

Motorsport is gevaarlijk. Tot een ieders verdriet werd dat tijdens de Historic Grand Prix in Zandvoort nogmaals pijnlijk duidelijk. De Fransman David Ferrer crashte met zijn March 701 uit 1970 tijdens de Masters Historic Formula 1 Grand Prix. Hij zou de gevolgen niet overleven. Een droeve gebeurtenis, die er diep inhakt bij deelnemers en liefhebbers van de historische autosport. Veel van de auto’s die deelnemen aan de races hier in Spa zijn voorzien van een herdenkingssticker met de naam van Ferrer. Aan het begin van de historische F1 race wordt een minuut stilte in acht genomen, ter nagedachtenis aan Ferrer en zovele anderen. De emoties zijn van de gezichten af te lezen. Hij was tenslotte één van hen. Daarna klinkt strijdbaar de uitroep ‘Let’s Race!’ Dat wordt de rest van de dag dan ook met veel passie gedaan, al zal er ongetwijfeld met enige regelmaat zijn teruggedacht aan een van hun maten, David Ferrer.

In de 6 uurs endurance race waar dit hele weekend om draait gaat het er stevig aan toe. Er rijden veel Ford GT40’s mee, die onder de droge condities verreweg het hardste kunnen van het hele deelnemersveld. Zouden de GT40’s niet zoveel benzine lusten, ze zouden gegarandeerd winnen. Gedurende de 6 uurs race moeten de Ford’s echter een keer extra tanken ten opzichte van de andere auto’s. Het komt de spanning in de race zeker ten goede. Een aantal GT40’s valt uit met technische problemen, ook de carrosserieën van de rest van het deelnemersveld blijken niet ongeschonden uit de strijd te komen, menige auto zal naar de schadehersteller moeten. Het rijden in het donker maakt de race nog spannender. De auto’s ontsteken hun lichten, of moet ik zeggen lichtorgels? Daarmee proberen ze de juiste inschattingen te maken, wat gelukkig vaak ook lukt. Uiteindelijk wint nummer 55, de combinatie Ward/Smith met een Ford GT40. De eerste niet GT40 eindigt op plaats zes, een Aston Martin DB4 GT.

 

Naast de endurance race worden er ook verschillende races in de Masters’ series verreden. Veel Britse auto’s rijden in de Woodcote Trophy en de Sir Stirling Moss Trophy. In de Historic Formule 1 de formule race auto’s van weleer, daarnaast ook een race voor vooroorlogse monoposto racewagens en een race voor pre ’66 touring cars. Auto’s als de Ford Lotus Cortina, Mini Cooper, Ford Mustang en de Alfa Giulia Sprint. Bij deze groep auto’s hoort ook een geweldige paddock, die getuigt van ware passie die met een kleiner budget ook tot veel raceplezier leidt. Net als bij de professionele rijders ook hier veel gesleutel tussendoor en tot diep in de nacht

Tot slot mogen ook de in blauw gehulde meiden van het champagnehuis Pommery niet worden vergeten. De hele zaterdag trekken ze van paddock naar paddock om te  poseren bij de deelnemende auto’s. De weinig verhullende outfits beschermen de dames nauwelijks tegen het redelijk frisse weer, 15 graden is niet heel warm. Ik zie blijdschap op de gezichten wanneer ze weer naar binnen mogen, maar niet voordat ze breed en ontspannen glimlachend naar de fotografen hun optreden hebben verzorgd. Het leven van een coureur, en dat van een fotograaf, kent ook zijn mooie kanten.

Robbert Moree