img_2226flag_cinecars_englishHistorisch racen is een serieuze tak van sport, zeker tijdens de Spa Six Hours, waar de decennia oude bolides ouderwets op hun uithoudingsvermogen worden getest.

Ieder jaar staat er in de week na de Goodwood Revival een ander bijzonder evenement op de historische autosport kalender. De Spa Six Hours. De Engelse Master series vormen het hoofdbestanddeel van het weekend vullend programma, dat als hoogtepunt de naamgevende 6-uurs race op de zaterdag heeft. Matijs Jutte doet verslag.

img_2276Deze 6 uren is gezien de duur van de wedstrijd voor dit soort auto’s en de grootte van het startveld werkelijk uniek. En wat voor een startveld: Ford GT40’s, Cobra’s, Jaguar E-Types en Porsche 911’s natuurlijk en veel MG en Austin Healey, maar ook een heuse Ferrari 250 GT SWB (gezien de waarde van die auto’s mag je verwachten dat ze ook 6 uur kunnen racen toch), diverse Aston Martins, waaronder een Project 214. En dan nog TVR’s, Mustangs, Lotussen en een paar Alfa GTA’s… Afijn voor ieder wat wils, met in totaal over de 100 deelnemers. De meesten zijn amateurs, verzamelaars en liefhebbers, eventueel aangevuld met historische specialisten als Martin Stretton, Sam Hancock of Hans Hugenholtz.

img_2285

img_2417Dit jaar stond er heel een apart duo op de affiche: ex-Formule 1 winnaar voor Ferrari en McLaren, Gerhard Berger, deelde een GT40 met Le Mans winnaar en erfgenaam van het pasta-imperium Paolo Barilla. Dat Gerhard nog niet veel verleerd is, liet hij zien in de kwalificatie op vrijdag, door de auto op pole te zetten. Zaterdag kon hij ook goed met de ervaren GT40 rijders in de top 3 meekomen, was iets voorzichtiger in het ‘lappen’ van achterblijvers, totdat het toch eindigde in een nare crash. In de pits teruggekomen verontschuldigde Gerhard zich bij Barilla en werd nog gepoogd de auto te repareren, de oorzaak had met de remmen te maken en het verhaal was voortijdig afgelopen.

img_2223

img_2423Nog niet eerder, ook niet bij Spa Classic, kon ik zo dicht langs de baan staan, tot zelfs in de pitstraat. Het mooie van zo’n liefhebbers-event is dat het niet zoveel uitmaakt wie er voorop rijdt, meedoen is belangrijker dan winnen. De lengte van de wedstrijd maakt pitstops en tanken noodzakelijk, maar om de kosten laag te houden en de regels simpel, gebeurt tanken gewoon bij het centrale Total pompstation op het circuit. Coureurs moeten soms wachten net als je op de snelweg wel eens hebt wanneer je achteraan in de rij aan moet sluiten. Het draagt allemaal bij tot een relaxte en open sfeer. Het racen is er niet minder om en de snelheids- en niveauverschillen tussen de rijders garanderen spektakel tot in het donker van de vallende avond. Uiteindelijk won er een GT40, haalden de Ferrari en de Aston DP214 de eindstreep niet, reed de snelste Alfa GTA een flink aantal grotere en sterkere auto’s zoek en had iedereen bovenal genoten van een prachtige avond met mooi weer en nog mooiere auto’s.

img_2597

img_2542Uit het randprogramma is naast de FIA Historic F1 (uit de Jaren 70 en vroege Jaren 80 zonder turbo) en de FIA Historic Sportscars (prototypes en GT’s tot midden jaren 70 met veel Lola T70, Porsches en een snelle Abarth Osella) een veelvoud aan toerwagenraces te zien. Verschillende combinaties naar bouwjaar (pre-1966, 70’s) of cilinderinhoud (U2TC) reden in verschillende wedstrijden op zaterdag en zondag met mooi gevulde startvelden en mooie races. Ook de Woodcote Trophy is een mooie serie voor sportwagens uit de jaren 50-begin 60 met o.a Lister Jaguars, Ferrari 246 Dino, Jaguar D-type, Lotus 11 en 15 en Coopers. Last but not least staan er 2 manches van de Historic Grand Prix Car Organisation voor Grand Prix wagens uit de Jaren ´20 tot begin ´60 op het programma, met daarin prachtige Maserati’s 250F, een Ferrari 246 Dino bestuurd door de baardige veteraan Tony Smith (voormalig manager van Genesis), Brabhams, Cooper Bristols, diverse Lotussen, maar ook de bijzondere Talbot Lago van Luc Brandts en een schitterende ERA R9B uit 1934.

banner breed cc films-1

img_2266

img_2413Spa is en blijft een geweldig mooi circuit en de faciliteiten zijn de laatste jaren flink verbeterd zonder teveel aan charme en traditie in te boeten. Liefhebbers met een klassieker kunnen gratis parkeren direct aan het circuit en een rondje over dit terrein is al weer een beleving op zich. Alles klopt aan dit evenement, niet elitair, maar zeer toegankelijk en met mooie goed gevulde startvelden en vol enthousiasme. Meer moet dat niet zijn!

Text en foto’s: Matijs Jutte