Jaja, we weten het, de titel is verkeerd gespeld. Of toch niet? Laat ons u meenemen op een buitenlandreisje met het CineCars productieteam.

Reguliere CineCars video’s zijn normaal gesproken één-auto-op-één-dag ondernemingen. Dit keer gaan we op pad voor een epische drie-auto’s-op-één-dag-shoot. In de Zwitserse Alpen dan nog, om het nog wat mooier te maken. Geïnviteerd door operazanger Bruno von Nünlist reden we naar Zwitserland om het onmogelijke te presteren; het schieten van drie auto’s uit zijn collectie Britse automobielen in één enkele dag. Klinkt dat als een plan? Wij dachten van wel.

Hoe begin je aan een avontuur als dit? Gezien de gemiddelde opnames voor een CineCars video zo’n 3 tot 4 uur aan filmen alleen kosten. Denk daarbij aan interviews, detailopnames van de auto in een zorgvuldig gekozen omgeving en natuurlijk het al rijdend filmen van de auto vanuit elke denkbare hoek. Het kost tijd aan voorbereiding, de juiste hoek vinden, de juiste setting, de ideale lichtomstandigheden enzovoorts. Juist om een specifieke auto op een specifieke manier te kunnen neerzetten, dienen de omstandigheden perfect te zijn. Dat is al een onmogelijke klus wanneer er slechts één auto op de agenda staat, vandaag zijn dat er drie. Geen tijd te verliezen dus, vandaag moeten we de omstandigheden voor ons laten werken.

Bij het krieken van de dag proberen we de zonsopgang boven de schitterende Hallwyl See te vereeuwigen. Liters sterke zwarte koffie zijn er nodig om de focus scherp te krijgen. Concentratie neemt de overhand zodra de camera’s uit hun respectievelijke koffers komen. Dit is een serieuze bezigheid. De vroege uurtjes brengen ons een blauwe hemel en lange, ijzige schaduwen. Goede vooruitzichten voor de rest van de dag. Weggedoken in onze winterjassen huiveren we in de kou van deze ochtend in april. Angstvallig het onder deze condities snel afnemende batterijniveau van de apparatuur in de gaten houdend. Het perfect in de tijdsgeest van de auto passende wollen maatpak van onze gastheer is niet opgewassen tegen de elementen buiten de warme omgeving van het in leer en notenhout gestoken interieur van de Bentley die we op film vast proberen leggen.

banner breed cc films-1

Tegen de tijd dat we klaar zijn voor de tweede auto is het middag. De zon staat hoog aan de hemel, het licht is hard en niet erg vergevingsgezind op de glanzende zwarte lak van de Aston Martin die nu aan de beurt is. We kunnen niet meer terug, we hebben geen tijd te verliezen. Tussendoor even snel een broodje is alles wat we ons in dit tijdsbestek kunnen veroorloven, voordat de drone weer de lucht in gaat. Het verkeer op de openbare weg blijft onze kans op het perfecte shot in gevaar brengen. De verraderlijke wind op de hellingen maakt het moeilijk om vanuit de lucht te filmen. De hardheid van het zonlicht daagt zowel de capaciteiten van de cameraman als die van het materiaal uit. Het uitzicht over het meer en de met sneeuw bedekte Alpen op de achtergrond maken dat zonder meer goed.

Drie vermoeide mannen rapen zichzelf bij elkaar om de laatste auto voor vandaag vast te leggen. De avondspits slokt de jaren zestig Jaguar op in het nu snel vervagende licht. De koplampen volgen als priemende ogen in de donker wordende bossages op het heuvelland rond de Hallwyl See. De volgende uitdaging voor het vakmanschap van de crew. Hun enige doel het vastleggen van de schoonheid van de auto in die typische CineCars stijl. Terwijl de zon ondergaat over het meer wordt er nog wat laatste materiaal geschoten. Fascinerende details worden vastgelegd voor de eeuwigheid. Een laatste stukje interview. De gedeelde liefde voor deze geweldige automobielen gedeeld met een welverdiend biertje, een hartige warme maaltijd en fijne conversaties onder nieuw gevonden vrienden. Morgen brengt de lange weg naar huis. De weg naar nieuwe avonturen.
Marc GF Zaan