She’s an African queen

In 1957 introduceerde Lancia de opvolger van haar topklasse model, de nagelnieuwe Flaminia. CineCars heeft voor u een bijzonder exemplaar van de Flaminia Berlina.

Het is misschien wel de grootste Lancia liefhebber van ons land, Dick Jansen. Eerder zagen we hem en zijn vader al schitteren in een film over de Lancia Lambda. Door toedoen van vader Theo is Dick een fervent Lancia verzamelaar geworden. Samen met broers en neven spoort hij bijzondere Lancia’s op, om er vervolgens honderden uren aan te sleutelen en ze tot in concours-staat te restaureren. Deze keer presenteert Dick ons een Lancia Flaminia Berlina uit 1957, een Flaminia met een rijke historie, komen we gaandeweg achter.

De aandachtige kijker zal ongetwijfeld opmerken dat de Flaminia erg veel weg heeft van tijdgenoten als de Peugeot 404 en de Austin Cambridge. Dat ze alledrie van de hand zijn van Pininfarina zal dan ook niemand verbazen. Bij Lancia vervangt de Flaminia de Aurelia en is daarmee van 1957 tot 1970 het vlaggenschip van Lancia. Technisch gezien is de Flaminia eigenlijk een verbeterde Aurelia, met voornamelijk een verbeterd chassis en een gewijzigde voorwielophanging. Ook de 2.5 liter V6 motor is een doorontwikkeld blok uit de Aurelia. Naast al deze veranderingen, gemaakt onder leiding van de nieuwe technisch directeur, Antonio Fessia, heeft de nieuweling dus een geheel nieuwe carrosserie, waarbij de Berlina en de Coupé werden getekend door Pinifarina, de GT en de Cabriolet kwamen uit de koker van Touring. Voor de Berlina is er zelfs nog even gedacht aan zelfmoorddeuren, maar in de uiteindelijke productieversie draaien alle portieren zoals we dat tegenwoordig gewend zijn. De kwaliteit en de gebruikte materialen van de Flaminia liggen op een dermate hoog niveau, dat de productie er van onrechtstreeks heeft geleid tot het einde van Lancia als zelfstandig autobouwer.

banner breed cc films-1

De Flaminia van de familie Jansen leest als een spannend jongensboek. De auto heeft in al die jaren slechts gediend bij een klein aantal families, waardoor de historie van deze Flaminia volledig bewaard is gebleven. In 1957 nieuw gekocht in Italië, heeft de statige Lancia een aardig deel van de wereld gezien. Door de eerste eigenaar werd de auto naar Malawi gebracht, waar ze de eerste tien jaar dienst deed als directie-auto op zijn theeplantage. Na tien jaar ging de auto over naar een Engelse familie en nog eens tien jaar later naar een volgende Engelse familie. die de auto uiteindelijk terug naar Engeland haalde. Inmiddels is de auto alweer een aantal jaren in Nederland en is er hard aan gewerkt. Het goede klimaat in Malawi heeft de auto helaas niet gespaard, want aangekomen in Nederland blijkt de Flaminia er technisch helemaal niet zo goed aan toe te zijn. Na jaren van restaureren beleeft de familie Jansen er nu enorm veel plezier van. De Flaminia met Malawiaanse historie is zonder enige twijfel de Lancia waarmee de heren Jansen het liefst elke dag zouden rijden.

 

Advertisement




soon on www.cinecars.eu




Music for the Road