Sex SellsSex SellsSUV’s, MPV’s en Zero Emission, is autorijden nog wel sexy in onze veranderende wereld, of gaan we ten onder aan genderneutraliteit en een non-binaire identiteit?

Ooit werden auto’s verkocht met schaars geklede dames op de motorkap, tenminste, zo stonden ze in de folder. Om redenen van veiligheid en huiselijke vrede bleef de motorkapversiering in het algemeen beperkt tot een klein logo. En laten we eerlijk zijn, misschien ziet het er wel leuk uit op een foto, maar we hebben natuurlijk liever niet dat er zich een dame op de glimmende lak van onze nieuwe aanwinst neder vlijt. Hoge hakken maken krassen, zonnecrème akelige vlekken en de horreur van een bilvormige deuk in het plaatwerk is reden genoeg om nachten lang wakker te liggen. Dat we die nachten beneden op de bank of in het beste geval in het logeerbed zouden doorbrengen, laten we daarbij maar even buiten beschouwing.

Sex Sells

Sex SellsAl in de jaren twintig werden automobielen in verband gebracht met viriliteit. Vergeleek Bugatti zijn auto’s met volbloed racepaarden, ook veel andere merken pakten maar wat graag uit met het uithoudingsvermogen van hun producten in de meest barre omstandigheden. Races, expedities, alles was er op gericht om te laten zien waar een echte man met het juiste materieel toe in staat was. Met de ontwikkeling van koets naar koetswerk, krijgt de automobiel zelf steeds vrouwelijker vormen toegedicht. Wulps of koket, het masculiene van de techniek krijgt steeds vaker een uiterlijk dat de nog altijd voornamelijk mannelijke autokoper moet verleiden. De ‘coke-bottle-shape’ is niet langer voorbehouden aan strak gesneden mantelpakjes en ‘red-carpet-dresses’, ‘den automobiel’ is ‘sex-on-wheels’ geworden.

 

Sex Sells

Sex SellsHet mag niet verbazen dat het schoonheidsideaal ook in blik wordt belichaamd door supermodellen. Exotische schoonheden in vlammend rood naast door gentlemen geprefereerde blondines in 50 tinten grijs. Voor de hunkerende sterveling putten reclamebureau’s wereldwijd zich uit om ook het onopvallende buurmeisje een beetje glamour mee te geven. Auto’s worden aangeprezen door jongedames in bikini of hotpants, bijschriften zijn prikkelend, dubbelzinnig en vaak ook ronduit seksistisch. Aloude stereotypen worden nieuw leven ingeblazen, soms ‘tongue-in-cheek’, veel vaker recht voor zijn raap. Vrouwen verleid je door auto’s aan te bieden in de kleur van hun lipstick, mannen met de belofte van een veeg van die lipstick op hun kraag. Met de juiste auto moet dat lukken.

Sex Sells

Sex SellsWe leven 2018, mannen en vrouwen weten niet langer wat ze zijn, wie ze zijn of wat ze verwacht worden te zijn. Veel auto’s zien er precies zo uit. Vlees nog vis, vormen gedicteerd door windtunnels en veiligheidseisen. Echte schoonheid zit van binnen. Dat soort dooddoeners. Pitspoezen verdwijnen uit de Formule 1, autobanden worden niet langer aangeprezen in bikini en topless is uit de mode geraakt met de komst van de smartphone. Wie zich niet wil verplaatsen in een zilvergrijze hybride, een donkergrijze minibus of een zwarte stationcar, rijdt tegenwoordig weer gewoon cabrio. Netjes, met de kop veilig onder het maaiveld. Waar de auto ooit een exploot was van persoonlijke vrijheid wordt individuele mobiliteit langzaam een te beschermen recht. Een hunkeren naar een rit door de vrije natuur, de zon in het gezicht, een arm om haar schouder en genoeg power onder de motorkap om in het voorbijrijden de hele meisjesschool te laten giechelen.
Marc GF Zaan

Sex Sells

BewarenBewaren