click para visualizar a versão em Português

versão em Português

In mijn jeugd zag ik mijn vader autorijden over de basalt wegen, ik luisterde hoe de motor en de versnellingsbak zijn bevelen volgde, het leek wel een symfonie van versnellingen, hydrauliek en pure mechaniek. De zuiverheid van mens en machine. Het schakelen van het differentieel, de titanische strijd de steile bergen te beklimmingen.

Als kind lag ik in de jaren 70 uitgestrekt op de achterbank te dromen terwijl ik de zon en de wolken zag passeren luisterend naar de resonantie van de uitlaat. Hoe zou het zijn om op een dag mijn eigen klassieker te rijden? Mijn vrienden kennen mijn liefde voor klassiekers.
Sommige zijn alleen om van te dromen maar een aantal liggen zeker wel binnen bereik van de normale sterveling zoals ik.

15965030236_ff11bf6622_kMaar weinigen kennen mijn ware passie, wat versterkt wordt bij elke acceleratie… Namelijk mijn ‘Italiaanse minnares’. Een passie die zo plotseling ontstond die van mij het levende bewijs maakt dat het ‘Alfa Virus’ werkelijk bestaat. Wanneer je er een ziet, zo mooi en aantrekkelijk, wie kan dat nou weerstaan? Wie valt nou niet voor het ‘gezang’ van de bariton onder de motorkap van een klassieke Alfa Romeo?

De details en het Latijns charisma wat de auto een karakter vol energie geven. Wie kan de verleidende ‘opera prima’ van de grote Giorgetto Guigiaro, van het huis Bertone weerstaan? Een pracht van een echte achterwiel aangedreven auto. Het prachtige houten dashboard, elegante knoppen, de glans van het chroom van de instrumenten, de klokken: Olio, Acqua en Benzina!  Magische en melodieuze Italiaanse woorden, verspreid door de Italianen die deze meesterlijke auto’s bouwden die ons laten dromen als Petrolheads.

15803514950_ced843e067_kHet geluid van de dubbele weber carburateurs,  de gretigheid bij het klimmen, de fijne kneepjes in de bochten langs het groene laurier wat hier op het eiland groeit. Het is iets wat alleen zittend achter het stuur van mijn Alfa echt te bevatten is.

Het model ‘Vettura sportiva’ – Alfa Romeo GT 1300 Junior – gelanceerd in 1966 met de slogan: ” Una GT Per i Giovani ” is de jongste ” Scalino ” uit de Giulia familie, met 1290cc en 105cv / 6000 rpm (SAE) en een maximum snelheid van 170 km/h met een prijs toen van 1.700.000 lire. Mijn ‘Italiaanse minnares’, is geboren in Arese op een regenachtig november dag in 1967. Een van de laatste exemplaren Alfa Romeo Giulia Sprint GT Coupé wat gelanceerd werd in 1963 en in de kleur “Verde Muschio” met licht kastanje “Skai” intérieur. Mijn Alfa begon haar leven in Angola in 1968 in het adembenemende Luanda om in 1977 te vertrekken naar Ilha da Madeira (wat eiland van hout betekent).

15371165903_3deab8cf7b_bOoit met authentieke passie nieuw gekocht en met dezelfde passie onderhouden. Iets wat generaties overbrugd? Natuurlijk!  Het is een Alfa Romeo! Regelmatig ik zie ik langs de achteruitkijkspiegel mijn zoon geboeid naar de wolken en de zon kijken …

Marco Pestana
pictures by Julio Silva Castro and Miguel Moniz

 

(origneel artikel, “Sedução à italiana”  vertaald uit het Portugees)

www.SquadraAlfaRomeoMadeira.blogspot.pt