16778370034_5b1839179f_kDe Schotten klagen over hun lekkende, krakende en onbetrouwbare Land Rovers, die ze hun ‘LaRo’, Rover of ‘Truck’ noemen. Maar de liefde voor dit praktische vervoermiddel zit diep. Inmiddels zien we ook Toyota’s in het straatbeeld verschijnen. Maar er rijden meer klassiekers rond, die in meer of mindere mate door de Schotten worden vertroeteld. Het resultaat van een korte vakantie in Schotland leverde een aardige reeks foto’s op van oldtimers en youngtimers.

17213118338_317bea5bf3_kIn een ruige omgeving als de Schotse hooglanden is een 4X4 geen verkeerde keuze. Sneeuwruimen is hier iets dat je zelf doet en dat betekent dat het vaak nauwelijks gebeurd, met uitzondering van doorgaande wegen. Mobiel blijven is dan van levensbelang. Ook al klagen bezitters over de betrouwbaarheid van hun lekkende en krakende Laro’s, ze houden van hun auto. Ze zijn makkelijk te repareren en dat is op een plek zonder al te veel garages wel zo handig. En je kunt er even de schapenweide mee in rijden of het bos om wat hout te halen voor de verwarming.

16778369214_67362bb49f_kNiet voor niets ontleent de auto zijn naam aan de verwachting dat hij veel op het land gebruikt zou worden. Zo droeg de eerste brochure die werd uitgegeven nog voordat de auto in productie was de titel “The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use”.

De Land Rover wordt al sinds 1948 gebouwd. Maurice en Spencer Wilks waren in 1947 de baas van Rover. Een van de broers had op zijn boerderij een Wyllis Jeep die als manusje van alles werd gebruikt. Onderhoud was toen lastig en hij wilde een Brits alternatief maken met dezelfde praktische inzetbaarheid, maar dan natuurlijk beter. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor in technisch opzicht nog veel op de Willys Jeep. Leuke Nederlandse rol: de Land Rover werd geïntroduceerd tijdens de Amsterdam International Motorshow!

17213127998_2a5acb7572_kIk geloof niet dat ik een serie I heb gezien, maar op de foto’s zijn wel de serie II (met de koplampen in de grille, de late IIa (met de koplampen op de spatborden, die geheel in kleur zijn, de serie III met de kunststof grille en de serie 90/110/Defender, waar de koplampen op zwarte kunststof vierkantjes zitten en de nieuwe grille ook van kunststof is. En daar zie je de wielkastverbreders ook verschijnen.

Maar gelukkig zijn er ook andere klassiekers dan LaRo’s in het straatbeeld. Een prachtige Ford Escort in een rally uitvoering, die helaas panne had in de regen, een zeldzame, felgele, Toyota Celica en zelfs een Ferrari die al weer bijna uit beeld was voordat ik m’n camera klaar had.

17400904235_2826f60fa9_kAl op de eerste dag zat ik, helaas zonder camera, uit te kijken over een Loch, toen ik onmiskenbaar de motor van een klassieke Engelse auto hoorde naderen. Een mooie MGA uit de jaren ’50. Geen beeld van, maar wel de herinnering. En dat is me helaas vaker overkomen.

Op deze plaats moet ik nog wel even mijn jongste zoon noemen, die een ware ‘ouwe auto radar’ heeft en regelmatig ons attent maakt op iets oldtimerachtigs in de buurt. Daardoor was ik in staat om wat meer oude schonen vast te leggen.

Op een achterafweggetje nog een sloperij tegengekomen met een Volvo P 1800 E, een Jensen Interceptor en een Lotus. In Lossiemouth een mooie Reliant Scimitar en later in het dorpje Grantown-on-Spey een mooie Triumph Stag en een Spitfire. In de buurt van Kingussie stond op een erf nog een wat gemodificeerde Ford Capri III.

17213324550_f7704e2091_kDe lokale garagist ‘Cows’ kende naast de Reliant Scimitar cabrio geen klassiekers kende. Je ziet ze niet veel meer, deze Reliants, zei ik. Da’smaar gelukkig ook, was zijn antwoord. Veel technische problemen, vroeg ik? Nee, ze zijn gewoon lelijk. Een Schot is wat directer dan een Engelsman, zal ik maar zeggen.

Tijdens een wandeling ook nog een verzameling Vauxhalls tegengekomen. De steun en toeverlaat van de handelsreiziger in de jaren ’70 en ’80. De okergelige kleur van de Cavalier  past goed bij de bouwtijd. De rest stond allemaal onder een hoes. Als brutale Hollander voorzichtig een tipje van zo’n hoes opgetrokken en daaronder was een goed geconserveerde Vauxhall Cavalier coupé verborgen, die bij ons als Opel Manta door het leven ging.

17214676029_870f2fd31f_kAan het begin van onze reis waren er wat Nederlanders die met hun Austin Healey’s en een Jaguar MKII gingen genieten van de Schotse stuurmanswegen. De Healeyrijders zullen ongetwijfeld hun cabriokap regelmatig omhoog gehad hebben… Some day’s it’s raining Cats and Dogs!

Robbert Moree

17374926746_c2782a52fa_k