Schauinsland Klassik WinterrallyeSchauinsland Klassik WinterrallyeSchauinsland Klassik WinterrallyeDat klassiekers niet per definitie hoeven te overwinteren in een verwarmde garage bewijst de Schauinsland Klassik Winterrallye. Matijs Jutte reisde af naar Het Zwarte Woud en nam de proef op de som.

Ik had de lang gekoesterde wens om mijn Alfa in de winter eens op echte rally-paden uit te laten gedeeld met een goede vriend en hem over weten te halen co-piloot voor één dag te worden. Plaats van actie, de Schauinsland Klassik Winterralye eind januari. Dus werd in december de auto winterklaar gemaakt; winterbanden op stalen velgen, alle niveaus gecheckt, de onderzijde nagelopen en waar nodig ingevet, helemaal klaar voor de actie. Begin januari kon ik al even testen op de vers gevallen sneeuw in mijn woonplaats net buiten München. Het is ook in de sneeuw een fijne auto, zo’n Alfa Bertone. Goed te doseren en licht te besturen.

Schauinsland Klassik Winterrallye

Schauinsland Klassik Winterrallye‘Vindt u het niet zonde om met een oldtimer in de winter te rijden?’ vraagt de reporter van de Badische Zeitung, terwijl ik tijdens de middagpauze de voorruit weer eens schoonmaak. Sinds 09:14 precies vanochtend zijn we met startnummer 12 onafgebroken onderweg geweest. Niet gehinderd door enige ervaring, noch het ontbreken van een tripmaster of goede stopwatch. Laat staan door de kwaliteit van de voetbediende ruitenwissersproeier van de Alfa. ‘Deze auto’s zijn gemaakt om te rijden en vroeger waren er ook winters. Het is alleen wel veel poetsen na afloop,’ is mijn misschien iets te laconieke antwoord.

Schauinsland Klassik WinterrallyeDe dag ervoor zijn we onder een stralende hemel vanuit München richting Freiburg gereden, langs de schitterende Bodensee, waar het gefilterde zonlicht en de lage mist een extra dimensie aan dit avontuur gaven. Na de technische controle bij het museum Volante in startplaats Kirchzarten (waarbij overigens de ruitensproeier als toereikend werd beschouwd) en het in ontvangst nemen van de rally-documenten (stickers, route-boek, controlekaart), kwamen we uiteindelijk in Freiburg, dat een bezoek overigens meer dan waard is, met leuke restaurants, bars en een brouwerij.

Schauinsland Klassik Winterrallye

Schauinsland Klassik WinterrallyeOp deze stralende zaterdag is na het verzamelen bij de startlocatie en een aarzelend ontbijt sinds half acht een groep van ruim vijftig old- en youngtimers op pad in de Schauinsland Klassik Winterrallye. De restanten van de overvloedige sneeuwval van begin januari zijn nog ruimschoots voorhanden, ook al zijn de meeste wegen vrij van sneeuw. De hoger gelegen en minder gefrequenteerde B-wegen zijn wel nog regelmatig bedekt en winterbanden zijn hier zeker niet voor de sier. Sneeuwkettingen kunnen gelukkig ingepakt blijven (die hadden we ook niet meegenomen) en ook spikes zijn niet echt noodzakelijk. De meeste deelnemers, veelal uit de omgeving of uit Zwitserland, zijn met hun precisie tripmasters en veelvoud aan stopwatches duidelijk ervarener met deze vorm van auto-plezier via bolletje-pijl en keurig getimede doorkomsten.

Schauinsland Klassik WinterrallyeHet kaartlezen gaat ons redelijk goed af, de dagteller is redelijk betrouwbaar en de auto loopt als een zonnetje. What can possibly go wrong? Nou zijn we ’s-ochtends nog niet zo in het ritme en missen we nog wel eens een afslag voordat we doorhebben dat we moeten keren. Met een maximum aan strafpunten halen we de lunch en mogen we een plekje zoeken tussen de ervaren rijders met hun Porsches, NSU’s, Opel Kadett Rallye’s etcetera. Na de lunch rijden we een stuk preciezer en genieten we volop van het prachtige landschap en de uitdagende weggetjes. Bij de finish, ’s-middags om vier uur, beseffen we pas hoe snel de dag voorbij is gevlogen en hoe intensief we bezig zijn geweest.

Schauinsland Klassik Winterrallye

Schauinsland Klassik WinterrallyeIn het mooi opgestelde Volante-museum is er een buffet en de prijsuitreiking, waar per categorie de top drie in de prijzen valt. Helaas is er geen categorie voor auto’s met gele koplampen, anders hadden we daar zeker mee gestreden om de hoogste eer. Dit smaakt absoluut naar meer en met de juiste voorbereiding en uitrusting kunnen we misschien wel serieuzer meedoen. De sfeer tussen de deelnemers is, zoals je vaak hoort, inderdaad heel ontspannen en collegiaal. Iedereen heeft zo zijn eigen momentjes van twijfel, woede, wanhoop of onoplettendheid en dit leidt tot de mooiste verhalen na afloop. De organisatie van de rally is perfect, prima documentatie en infrastructuur tijdens het evenement.

Schauinsland Klassik WinterrallyeDe volgende dag rijden we terug langs de Bodensee en komen we in Friedrichshafen langs het Zeppelin-museum. Toevallig is hier een tijdelijke expositie over het thema stroomlijn die we niet kunnen missen. Om dit thema uit te beelden is een fraaie collectie vooroorlogse auto’s gebruikt: van Mercedes en AutoUnion Grand Prix wagens tot een schitterende Peugeot Darl’Mat en een BMW 328 met een body van Touring. Het museum is op zichzelf ook absoluut de moeite waard, met een deels op ware grote nagebouwd interieur van de Hindenburg en veel originele foto’s en films over de ontwikkeling van de zeppelin en zelfs enkele overgebleven onderdelen van de Hindenburg zelf. Veel interactieve presentaties maken dit ook voor de jeugdige bezoekers een interessante uitstap. Echt een aanrader.
Meer info op: http://www.schauinsland-klassik.de/  http://www.zeppelin-museum.de/
Matijs Jutte