Wie durft twijfelen aan de naamsbekendheid en het bestaansrecht van Lancia als zelfstandig merk kan enige tegenwind verwachten. En niet zomaar een storm in een glas water.

Op het internetplatform SaveLancia.it wordt de film ‘Lancia Year Zero’ gepresenteerd. De film is een aanklacht tegen de beslissing van topman Sergio Marchionne van FCA, Lancia’s moederbedrijf, om het 110 jaar oude merk langzaam uit te laten sterven. De Lancisti die SaveLancia in 2014 oprichtten hopen het management van FCA op andere gedachten te brengen: ‘Het liquideren van Lancia is doodzonde. Het betekent het verdwijnen van een bedrijfsgeschiedenis die zijn gelijke niet kent, of het moet in de mythe van Enzo Ferrari zijn’, schrijven ze op hun website.

‘Lancia? Alleen de Ypsilon als klein succesvol premium model is zeker, maar bij de rest zijn er veel vraagtekens. Het is beter ons te concentreren op de merken Alfa Romeo en Maserati, die wereldwijd bekend zijn en niet zoals Lancia alleen gekend zijn op regionale markten in Italië en delen van Europa.’ Het is juni 2014 en met deze opmerking velt Fiat-topman Sergio Marchionne het doodvonnis voor Lancia. Zolang het model Ypsilon verkoopt blijft het merk bestaan, daarna is het afgelopen. Er wordt niet meer geïnvesteerd in nieuwe modellen. Dat is de harde boodschap. Lancia liefhebbers zijn in shock, waarvan de website en Facebookpagina SaveLancia duidelijke tekenen zijn. Lancisti 2.0, zoals ze zichzelf noemen, afkomstig uit verschillende delen van Italië en ver daarbuiten, die elkaar vinden op het internet. ‘Zakelijke fouten en crises hebben de toekomst van het merk moeilijk gemaakt’, zeggen de oprichters in een schriftelijk interview met CineCars, ‘maar ondanks alles zijn er heel veel fans over de hele wereld die hun liefde tentoonspreiden voor een merk dat van oudsher de moed had te innoveren en nieuwe horizonten op te zoeken. We kunnen en willen niet zwijgen over deze neergang en zullen er alles aan doen om deze boodschap over te brengen aan het FCA management.’

‘Lancia Year Zero’ is geen simpele chronologische opsomming van alle modellen in de 110-jarige geschiedenis van het merk, verzekert SaveLancia in hun persbericht. Het is het verhaal van het genie Vincenzo Lancia en van de stad Turijn. Maar het is vooral een aanklacht tegen de domheid van diegenen die niet ophielden met het verkwanselen van een unieke erfenis van kennis en schoonheid. Lancia, dat mythische en innovatieve auto’s als de Aurelia, de Stratos en de Delta Integrale heeft voortgebracht, is gereduceerd tot een Chryslerfiliaal met Lancia-embleem. De laatste Lancia Thema is, tot groot verdriet van velen, niet meer dan een Chrysler 300 met Lancia-badges. Voor velen het bewijs van de sterfhuisconstructie van Marchionne. Inmiddels hebben tienduizenden mensen zich bij het SaveLancia project aangesloten, wat in Turijn en Detroit niet onopgemerkt gebleven is. ‘Van insiders weten we dat het FCA-management weet heeft van onze strijd om het merk levend te houden. We hebben ze zelfs een mooie enveloppe gestuurd met daarin 5000 handtekeningen van Lancia-fans. Hoewel we geen officiële reactie gehad hebben, lijkt binnen de FCA-groep de laatste maanden het gevoel te groeien dat de Lancia geschiedenis niet op zo’n vreemde manier mag worden afgesloten.’

Lancia = Italië, aldus het persbericht, we mogen niet zwijgzaam toekijken hoe een geschiedenis die in 110-jaar is opgebouwd met één simpele pennenstreek teniet wordt gedaan. Vanaf donderdag 6 april 2017 21:00 uur is ‘Lancia Year Zero’ te vinden op deze Facebook pagina:

https://www.facebook.com/savelancia
Angelo van Schaik