Het bereiken van een vakantiebestemming is vaak een reis op zichzelf. Zeker wanneer je het doet met een welbewust gekozen klassieker of youngtimer. Martin Phillippo reed per Saab naar Schotland.

‘De automobiel is gemaakt om te reizen. Alle het andere is of nood- of bijzaak en niet meer dan dat.’ Frau Bertha Benz is de eerste, wanneer zij al in 1888 een lange-afstandsrit maakt met de auto die haar man geconstrueerd heeft. Echt pionierswerk, benzine kopen bij de drogist, om de haverklap de bougie schoonmaken en de motor moeten smeren, maar de rit van Mannheim naar Pforzheim wordt voltooid. Reizen is inmiddels veel eenvoudiger geworden en de moderne wereld maakt van avontuurlijk autorijden plezierig autoreizen.

De auto waar wij mee reizen is een Saab 900 van de tweede generatie. Bij de introductie krijgt hij als loodzware taak de roemruchte 900 Classic op te volgen. Met zijn 21 jaar net volwassen en met 300.000 afgelegde kilometers nog in de bloei van zijn bestaan. Een echte youngtimer die het comfort van moderne techniek combineert met een eigen historisch smoeltje. Heerlijk eigenwijs, iets dat goed past bij CineCars. General Motors geeft de fabriek een platform mee om aan te werken, maar de technici van Saab maken er hun eigen auto van. Alles wordt steviger en vooral veiliger, zoals dat bij Saab hoort. De Saab is daarmee een echte reiswagen geworden, robuust, comfortabel en vooral ruim. Ideaal voor onze reis.

Onze bestemming is Schotland, het land van bergen en van meren. Van mannen in kilts en van rokerige whisky. Het land van laaghangende bewolking en van haggis. Schotland is vooral ook het land van geweldige wegen om op te rijden. Geen weg is er recht en het verkeer is er rustig. Op onze reis doen we onder andere het eiland Arran aan. Een klein stukje Schotland waar je de tijd even kunt vergeten. Door het ontbreken van een modern wegennetwerk worden S-bochten er afgewisseld met haarspeldbochten met dalingspercentages tot 20 procent. Je kunt natuurlijk de rondweg rond het eiland nemen, maar wij kiezen voor de nog kleinere binnenweggetjes. Twee auto’s kunnen elkaar er maar ternauwernood passeren en je telefoon heeft geen bereik, zo ver zit je er van de bewoonde wereld. Naast het geronk van de motor is het kraaien van plezier van de bestuurder het enige geluid dat je hoort. We fantaseren dat we het eiland voor een weekend zouden moeten kunnen afsluiten om eens echt van leer te trekken. Zijn ze op het eiland Man ook niet ooit zo begonnen?

De Saab brengt ons met gemak over de wegen naar Schotland en weer terug. Hij geeft ons ook  beschutting tegen de regen die veelvuldig naar beneden komt. Schotland staat er om bekend, dus we zijn niet teveel teleurgesteld. Gelukkig zijn er ook dagen met veel zon, waardoor we kunnen genieten van het fabuleuze uitzicht. Als we bijna aan het eind van onze reis ‘s avonds een whisky nippen aan de oevers van Loch Lomond weten we het zeker: Schotland is een prachtland om naar toe te gaan en doorheen te reizen. Auto’s en Bonnie Schotland zijn voor elkaar gemaakt. We kunnen ons nog net inhouden om niet uit te barsten in Old Lang Syne en maken meteen weer plannen voor een volgende keer. Tot dan!
Martin Phillippo