North and SouthNorth and SouthSven Markus besloot zijn afstuderen te vieren met een road trip door Europa. De invulling van zijn reis zeker zo at random als zijn auto, een heuse Saab 90.

In 1984 last Saab de voorkant van een 99 aan de achterkant van een 900 sedan en voila, een nieuw model. Men introduceert dit tussenmodel als de Saab 90 en het is hoogstwaarschijnlijk een van de meest bizarre copy-pastes die de automobielwereld heeft voortgebracht.

Desondanks verkoopt Saab er toch nog ruim 25.000 exemplaren van. Een van de weinige overgebleven auto’s komt in de handen van Sven Markus, die er een waardige rondreis mee maakt. Voor CineCars doet hij zijn verhaal.

North and South

North and South

North and SouthMet een vers diploma op zak vind ik het tijd voor wat anders, even er tussen uit, even weg uit het snelle leven. Het lijkt me fantastisch om met de auto een trip te maken door Europa, landen te ontdekken en mensen te ontmoeten die ik nog nooit eerder gezien heb. En dan liefst in een auto met karakter, al is betrouwbaarheid toch wel het allerbelangrijkst. Karakter en betrouwbaarheid gaan in de autowereld lang niet altijd samen, daar ben ik al snel achter. Vandaar dat ik ook naar dertien in een dozijn diesels kijk en zelfs met een schuin oog naar huurauto’s lonk. Gelukkig is mijn liefde voor oudere auto’s te sterk. Online kom ik een origineel Nederlandse Saab 90 uit 1987 tegen. Dertig jaar rondgereden op de Nederlandse wegen en toch maar 170.000 kilometer ervaring. Inclusief NAP en een zo goed als volledige onderhoudshistorie. Na een leuk en lang telefoongesprek met de verkoper besluit ik meteen om langs te gaan voor een proefrit. Voor dat ik het weet is het de mijne. Binnen een paar dagen kan ik de 90 ophalen, met een nieuwe APK en een afleverbeurt.

North and South

North and South

North and SouthIn twee weken tijd wordt de 90 volledig geprepareerd voor de trip en wat is het interessant om te zien hoe deze eigenwijze Saab in elkaar steekt. Aangezien ik nooit eerder in Zweden, Finland of de Baltische staten ben geweest rijpt het plan om een rondje om de Oostzee te maken. Ik heb nu tenslotte een Saab, dus Zweden is hoe dan ook onontkoombaar. Na wat onderzoek te hebben gedaan naar de ‘Zweedse’ Saab kom ik er al snel achter dat deze 90 helemaal niet in Zweden werd gebouwd, maar bij Valmet in Finland. Hier moeten we natuurlijk langs, dé plek waar deze 90 precies dertig jaar geleden uit de fabriek kwam rollen. Een plek die onderweg extra bijzonder wordt, doordat ik een rondleiding krijg van de eigenaar van het automuseum van Uusikaupunki. Hij weet me interessante verhalen te vertellen over de fabriek en de auto’s die in het museum te vinden zijn. En wat is hij gecharmeerd van de Saab 90 die ik heb meegebracht.

North and South

North and South

North and South

North and SouthNa heerlijk te hebben getoerd over de glooiende wegen en  de ongerepte natuur van Zweden en Finland, zak ik via de Baltische staten, Polen en Hongarije langzaam af naar de Balkan. Van de besneeuwde bergen van Bosnië, over de meest strakke stuurmanswegen van Montenegro, tot de slingerende kustweggetjes van Kroatië. Wat ben ik blij dat ik tegen deze 90 ben aangelopen. Een handbak, geen stuurbekrachtiging, ABS of andere elektronische systemen, dit is autorijden op zijn puurst. Samen zijn we ruim twee maanden op pad en rijden we bijna acht duizend kilometer door zeventien verschillende landen in Europa. Ik heb genoten van alle indrukken, de verschillende landen en natuurlijk mijn nieuwe allerbeste vriend, de Saab 90.
Sven Markus

North and South