Mijn naam is Marc Stillebroer (25) uit Capelle aan den IJssel en dit is mijn eerste auto. Een Rover 827 Vitesse automaat uit 1989.

In 1986 introduceerde Rover een opvolger voor haar legendarische SD1. De 800-series was het product van een nauwe samenwerking tussen Rover en Honda. Omdat beide merken hun vizier hadden gericht op Amerika, brachten beiden in eerste instantie een saloon-model op de markt. In 1988 volgde bij Rover de langverwachte echte opvolger van de SD1, de 800 Fastback, met als topmodel de 827 Vitesse. Motor en versnellingsbak zijn ontwikkeld door Honda, maar de koets, het interieur en alle elektronica zijn ontwikkeld en gemaakt door Rover. Het interieur doet typisch Engels aan, met echt wortelnotenhout en dik Connolly leder. De Rover laat niets te wensen over als het gaat om luxe. Er is bijvoorbeeld een boordcomputer die het verbruik aangeeft en waarschuwt als er kans is op gladheid op de weg. Verder is alles elektrisch te bedienen, ramen, schuif/kantel dak, spiegels en de stoelen. Een Rover zoals een echte Rover hoort te zijn.

Als kind al was ik genoodzaakt mijn eerste stapjes te doen tussen de autoboeken, die door het hele huis verspreid lagen. Zowel mijn vader als moeder zijn echte autoliefhebbers en naar verluid was mijn eerste woordje ‘Bugatti’, vanwege hun adoratie voor de EB-110. Ik ontdekte Rover als merk, toen mijn broer in 2005 een Rover SD1 kocht. Een model sprong er voor mij echt uit, de 827 Vitesse. Die moest het worden, al het andere was op slag niet meer interessant. De 827 is een auto die van bumper tot bumper perfect in balans is. Strak maar toch innemend. Het interieur is een knipoog naar het oude Engeland en hij heeft ergens ook lijnen van italianen uit de jaren 70. Kortom, ik ben als een blok gevallen voor de sfeer en uitstraling die in en om de Rover heerst. In januari 2009 haalde ik mijn rijbewijs en een paar weken later vonden we op internet deze auto in Duitsland. 70.000 aantoonbare kilometers, een kleur die in mijn ogen de strakke en subtiele lijnen van het ontwerp perfect onderstreept en een staat van onderhoud waar niets op aan te merken was. Het is nu nog steeds een van de beste exemplaren die er rond rijdt.

Het liefst neem ik de auto natuurlijk mee naar Engeland. Rustig toeren langs slingerende wegen door een prachtig landschap, daar is waar deze auto zich prima voor leent. Al vind ik die weggetjes natuurlijk ook bij ons op de Dijk tussen Moordrecht en Capelle aan den IJssel, of op weg naar vrienden in België en elders in het land. Maar ook een vlotte rit over de snelweg is een genot in deze auto. De 827 Vitesse is de ideale auto om snel en uitgerust op je eindbestemming te arriveren. Soms hoor ik dan van vrienden of familie dat het wel heel rustig gaat, maar hé, een Rover blijft een heer op stand.

Tekst en foto’s: Marc Stillebroer

Redactie: Marc GF Zaan

Ook jouw auto op CineCars? Klik hier voor info!