IMG_2181

flag_cinecars_englishAutomobili Giannini, een naam die klinkt als een klok. Of beter nog, als de hoog getunede racemonstertjes van weleer. Authentieke Romeinse strijdwagentjes die grommen als een wild dier.

Dat de CineCars community tot grootse dingen in staat is, is wel gebleken tijdens de voorbereidingen en het maken van Le Pantere della Polizia Italiana, onze eerste echte documentaire. Dat het maken van zo’n film leidt tot weer andere contacten en aanknopingspunten was ook voor ons een verrassing. En eigenlijk ook weer niet. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Bij het maken van ‘Le Pantere’ werd ons geheel belangeloos een mooie Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde ter beschikking gesteld door FCA Nederland.

Toen Angelo van Schaik deze op ging halen op een grauw industrieterrein in de periferie van Rome stad, kwam hij terecht bij Giannini Automobili. Jawel, diezelfde Giannini Automobili die in de jaren zestig furore maakten met de meest waanzinnig opgevoerde kleine Fiatjes. Dergelijk toeval roept gewoon om een CineCars portret. En ziedaar, het CineCars filmdebuut van onze correspondent in Rome is een feit.

IMG_2173

IMG_2231In de jaren zestig van de vorige eeuw waren er in Italië twee tuningbedrijven die zich serieus bezig hielden met het opfokken van heel gewone autootjes, meestal, hoe kan het ook anders, op basis van Fiats. Abarth is door zijn rechtstreekse connectie met Fiat heden ten dage misschien wel de bekendste, concurrent Giannini in die dagen veelal de snelste. De racemonstertjes op basis van de Fiat 500 waren legendarisch in Italië en ver daarbuiten. Dit was het spul waar Italiaanse jongetjes van droomden. Het voorbeeld waar puisterige jongemannen hun eerste auto naar modelleerden. Met betaalbare onderdelen uit het tuningaanbod van Giannini hun ideaalbeeld zo dicht mogelijk probeerden te benaderen. Een hele generatie groeide op met de naam Giannini en met de diepe brom van dat potente luchtgekoelde tweecilindertje.

IMG_2196In de anonieme werkplaats van Giannini Automobili steken de in kleurrijk racelivrei gestoken Giannini 590 GT’s fel af tegen de overwegend grijze massa van moderne Fiats en Chryslers die het bedrijf overeind houdt. Toch zijn we hier voor die kleine bromvliegen, die potente bommetjes die zo tot de verbeelding spreken. Vroeger en nu. Het trilt, knettert en gromt dat het een lieve lust is. Het kost geen moeite je in te leven in het enthousiasme van de Giannini mensen. Zo’n autootje windt zelfs de grootste criticaster moeiteloos om zijn vinger. Twee dikke carburateurs, een open luchtfilter, speciale koeling, uitlaat en ga zo maar door. Het Giannini pakket maakt van een doodgewone ‘Cinquecento’ een heel snel en opwindende auto. Dat verkleinwoord laten we maar weg, een Giannini mag rustig serieus genomen worden.

banner breed cc films-1

IMG_2211

IMG_2148De gloriedagen van Giannini als tuner liggen natuurlijk al ver achter ons, toch is met het bedrijf ook de droom nog steeds springlevend. Giannini Automobili heeft nog steeds de rechten om de kleine Fiatjes op te bouwen onder de eigen naam. Er zijn nog koetsen, de techniek is voorhanden en vooral, het huidige bewind bij Giannini heeft het stellige voornemen het hele project nieuw leven in te blazen. Een voornemen dat wij alleen maar van harte kunnen toejuichen.

Marc GF Zaan