Roadside AssistanceRoadside AssistanceWe kennen ze allemaal, de motorfietsen, de kleine bestellertjes, in hun herkenbare kleuren en belettering. Aan boord onze redders in nood, de Wegenwacht.

Dit artikel wordt geen ode aan de Wegenwacht en toch weer wel. Voor dit verhaal ga ik geen decennia terug in de tijd op zoek naar heroïsche avonturen van mannen in stijve uniformen ‘s nachts in de modderige berm langs de autoweg, nee, dit keer ga ik slechts enkele weken terug in de tijd. Laat het me uitleggen. Zoals ieder jaar liet ik mij ook dit voorjaar verleiden om samen met Raymond en mijn bijna zeventig jaar oude automobiel deel te nemen aan Le Citron Pressé, een regelmatigheidsrally voor Citroëns die niet langer in productie zijn. Verleidelijk zat natuurlijk, om in een C5 of een Xantia van een paar centen aan de start te verschijnen, maar in werkelijkheid staat er ieder jaar weer een indrukwekkend veld aan 2CV’s, GSen, DSen en wat dies meer zij te pronken. Onze Traction Avant uit 1949 is dan wel de oudste van het veld, maar daarom niet per definitie kansloos. Tenminste…

 

 

Roadside Assistance

Roadside Assistance

Roadside AssistanceEen kilometer of vijf voor het départ in Landgraaf trilt de wijzer van de aftermarket temperatuurmeter onder mijn dashboard angstvallig dicht naar het rode vlak. Het was de hele rit al niet zoals het hoorde, de temperatuur op snelheid hoger dan normaal, eenmaal van het gas af alles perfect. Zorgelijk, dat wel, maar er is een rally te rijden, wat doe je dan? Ik verlaat de snelweg en parkeer de auto in de grasberm. De geur van pas gemaaid gras bezoedeld door het onsmakelijke aroma van rondgeslingerde hondenpoep. Ik probeer het te negeren. Onder de motorkap vertelt een galmende leegte in mijn radiateur dat het niet goed is. Drie liter water gaan er zomaar bij voor ik de dop er weer op kan doen. Met lood in de schoenen leg ik de laatste kilometers naar de startlocatie af. Zal het hier al eindigen, nee toch? Bij het opdraaien van de parkeerplaats zie ik achterin de bekende gele kleur van de Wegenwacht-eend. Mijn hart maakt een sprongetje.

Roadside Assistance

Roadside Assistance

Roadside AssistanceDe Wegenwacht-eend, wie kent hem nog? Wanneer de ANWB overgaat van motorfietsen op auto’s is Citroëns praktische besteleend de ideale keuze. Licht, ruim, goedkoop in aanschaf en gebruik, en niet kapot te krijgen. Vanaf nu zit de Wegenwachter droog en een soort van warm in afwachting van zijn volgende klus. In vergelijking met de luxe van de hedendaagse VW-bus is het allemaal wat spartaans, maar dat weerhoudt echt mannen zoals Thijs Schieving en Pieter van Asselt er niet van om vier dagen lang assistentie te verlenen tijdens Le Citron Pressé. Thijs en Pieter maken deel uit van een groep officiële Wegenwachters die, naast hun dagelijkse werk zo nu en dan op pad gaan met deze originele Wegenwacht-eend uit de collectie van de ANWB. Ze onderhouden de auto uiteraard zelf en zetten deze met enige regelmaat in tijdens eendaagse evenementen in Nederland. En tijdens Le Citron Pressé, wanneer de Wegenwacht-eend vier dagen lang kriskras door het Franse landschap hobbelt om waar nodig de deelnemers uit de nood te helpen.

 

 

Roadside Assistance

Roadside Assistance

Roadside AssistanceEen ferme handdruk, joviaal en hartelijk als altijd. Wat er mis is, waar ik denk dat het probleem zit? Nog geen half uur later is het euvel gevonden, een losse schoep in de waterpomp. Het is niet de eerste klus voor de heren van de ANWB en zeker niet de laatste. Die avond arriveren ze laat in het hotel, we zien filmpjes van ratelende motoren en ander onheil. Vier lange dagen zijn ze druk in de weer om het bejaarde wagenpark van de deelnemers rijdend te houden. De eigen 2CV doet het zware werk, in het zog van de rally sjouwend met gereedschap en onderdelen. Wijzelf bakken er niet veel van dit jaar, dankzij de heren van de Wegenwacht weten we één ding zeker, aan de auto lag het niet.
tekst: Marc GF Zaan foto’s: Raymond van der Meij

 

 

 

 

Roadside Assistance