Retromobile Parijs 2015

English

Retromobile Parijs 2015

Français

Veertig jaar klassieke automobiel scene met Frans accent.
Met Bastiaan van den Berg van het CineCars team en twee bevriende autojournalisten trok ik woensdagavond er op uit naar de Retromobile. Na de Interclassics in Maastricht de eerste autobeurs van belang.

DSC_1729Flink groter ook, want de show trekt 180.000 bezoekers. Dit jaar extra bijzonder vanwege de aandacht voor Bugatti en de veiling van de Baillon collectie. Ook bijzonder was de veerstigste verjaardag van deze beurs. De rit er naar toe knipten we in tweeën en dat leverde een primeur op: een verblijf in een hotel van de F1 keten. Een memorabele gebeurtenis. Dat maakte echter dat we ondanks gevulde werkdagen voor en na ons beursbezoek, toch redelijk uitgerust aankwamen.

DSC_1731Wat deze beurs laat zien is wat een rijk verleden Frankrijk heeft aan automobile historie. Ik dacht zelf dat met name in Engeland de autofabriekjes en talloze merkjes zaten. Maar ook Frankrijk kan er wat van. Honderden kleine automerken waarvan er veel hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto. Peugeot, Renault, Bugatti en Citroën kennen we allemaal. Simca, Matra, Talbot zijn al minder bekend, maar wat te zeggen van Amilcar, Société Anonyme des Anciens Etablissements Chernard et Walker, Automobiles Dangel, De Dion Bouton, Emile Delahaye, Société Anonyme Française des Automobiles Delage, Forges et Ateliers de Construction d’Eure et Loire, Jean Daninos (Facel), René Panhard en Emile Levassor.

DSC_1778De foto’s laten dus naast de bekende auto’s ook heel wat minder bekende auto’s zien. Een ander écht Frans ding is dat de men in de Franse klassieker wereld ook lekker rijdt met de oude auto’s. Op menig auto zit dan ook patina. Voor de Fransman hoeft het er niet tip top uit te zien. De Franse slag qua uiterlijk, maar technisch in prima staat. Dat neemt niet weg dat er onder de Franse collega klassieker liefhebbers ook mensen zijn die hun liefde goed oppoetsen.

DSC_1771Zoals gezegd was Bugatti één van de speciale onderwerpen van de beurs. Voor dat doel had de organisatie een première: voor het eerst waren er drie Bugatti Royales uit de Schlumpf collectie naar buiten gekomen. Te zien waren de Coupé Napoleon, een berline Park Ward en een replica van de Esders roadster. Ik ben altijd onder de indruk van de omvang van deze auto’s. Het blijft persoonlijk, maar de Type 35 kan mij toch meer bekoren. Ook daarvan waren er voldoende te zien.

DSC_1315Van de meer gewone auto’s trof ik een soort Renault 16 cabriolet met hardtop aan, waar ik even aan moest wennen, nu de Renault 16 bij mij vooral als hatchback op het netvlies staat. Maar ook Skoda had een paar oude prachtexemplaren staan van hun automobile verleden, dat een stuk spannender was dan nu onder het Volkswagen tijdperk. Onder meer een Skoda popular sport, die ook deelnam aan de Monte Carlo rally in 1936. Een exemplaar met hydraulisch bediende remmen! Er stond ook een prachtige roadster versie van de popular. Mercedes had een ruime stand met als piece de resistance een Mercedes 540K Streamliner.

DSC_1365Verder konden we ons vergapen aan een aantal creaties van Italiaanse ontwerpgrootheden: Bertone, Pininfarina, Zagato… Zo stond er een zwarte Alfa Romeo 6C 2500SS Bertone. Een prachtige creatie, die je weinig in het wild tegenkomt. Ook een mooie Lancia Florida Pinin Farina berlina met Stijlloze suicide doors. En een prachtige Alfa Romeo 6C 1750 GS Zagato Aprile. Waar ik als bezoeker ook erg blij van werd, waren de stands met onderdelen voor de oudere en minder bekende Franse merken, waar oudere Franse heren met elkaar op niveau converseerden over hun klassieke automobielen en het onderhoud. Niet de grootste beurs op het continent, wel in kwalitatieve zin een van de mooiste.

Robbert Moree