21593688555_e5a2c26ac5_kDe geschiedenis van de 6 uur van Spa-Francorchamps gaat terug tot 1953. Op het 14,1 kilometer lange circuit zijn toen begonnen met de eerste race in het World Sportscar Championship die 500 kilometer lang was. De Belg Willy Mairesse werd winnaar in een Ferrari 250 GT0. De laatste race op het oude circuit werd in 1975 gewonnen door Henri Pescarolo, die we laatst nog op Gilze Rijen zagen bij de Classic Wings and Wheels, en Derek Bell. Zij deden dat destijds in een Alfa Romeo.

De wedstrijd was inmiddels 1.000 kilometer lang. Derek Bell was een van de laatste coureurs die zowel op het lange als het korte (7 kilometer) circuit heeft gewonnen. Ook de bekende Jacky Ickx leverde deze prestatie. Ferrari als Porsche hebben allebei de lange afstandsrace in Spa negen keer gewonnen. De laatste keer dat Ferrari won was in 2001 toen Jean-Marc Gounon en Marca Zadra wonnen.
Alhoewel de 6 uur voor moderne racers nog steeds doorgaat, is er in september jaarlijks de historische Spa six hours. De geschiedenis van de historic Spa Six Hours gaat ruim 20 jaar terug, toen Alain Defalle en Vincent Collard het schitterende idee kregen om een zes uur durende race voor GT’s en toerismewagens van voor 1965 te organiseren. Inmiddels is deze race een hoogtepunt in de evenementen voor historische race en GT auto’s op Spa elk najaar.

21567291566_c3dddeb0c6_kEen Six Hours in Spa zonder regen is geen echte Six Hours en gelukkig lieten de weergoden ons niet in de steek. De zes uur begon rond 16 uur met een droge start, die werd opgefleurd door de grid girls van Spa die poseerden rond de auto’s op de baan, die klaar stonden in startpositie. De Cobra van DHG was de laatste die de dames aandeden, alvorens de race van start ging.
Bij de start was de baan nog enigszins vochtig wat in de bocht van La Source betekende dat de zwaardere auto’s moeite hadden de meer dan haakse bocht te nemen, een enkele Porsche of zware Ford ging door te hoge snelheid of te laat remmen te ver rechtdoor. De lichtere MG’s en Lotussen hadden daar duidelijk minder problemen mee. Twee Jaguar E-types werden uit de race gehaald wegens problemen.

Dat is ook het verhaal wat een team dat met een MGB reed vertelde. Zij hoopten op regen, want dan waren ze in het voordeel van de zwaarder gemotoriseerde auto’s met veel meer vermogen. Hun gebed werd verhoord. Later in de avond was er een gigantische hoosbui, die de baan in een waterballet veranderde. Vorig jaar werd de race uiteindelijk kort voor het einde afgelast vanwege de regen. Dit keer kwam het niet zo ver. Het MGB team vertelde dat vorig jaar de ventilatie in de auto totaal onvoldoende was om de uiten te ontwasemen. Dat betekende soms dat er op de buitenspiegels werd gereden, omdat de vooruit beslagen was. Voor dit jaar hadden ze een beter ontwasemingssysteem bedacht, want met de spiegels rijden verdiende geen herhaling.

21405735118_4770a8068d_kEr waren enkele ongelukken, die gelukkig niet leidden tot veel letsel. Een Ford liep schade op en een Porsche werd in de bocht van Lecombes aangetikt en ging een  bocht verder zachtjes over de kop en werd vervolgens weer overeind gezet en reed verder. Een Lotus ging in de chicane verloren door brand.
Van der Lof begon de race in de Cobra van de DHG groep, waar verder Hart zelf en Pastorelli het stuurwiel in handen namen. De Cobra was na een botsing met een verzwaarde piepschuim muur in Goodwood aan bestuurderszijde aan de voorkant enigszins beschadigd. Dit was zo goed en kwaad als het kon opgelapt. Hart gaf aan dat het eenvoudig weg aan de tijd had ontbroken om het weer helemaal te repareren. Na deze race ging de auto naar de restaurateur. Tweeënhalf uur na het begin van de race was het team opgeklommen naar een 6e plek en dat was op de helft van de race plek 3. Die plek kon het team vasthouden tot het einde, wat een mooie podium plaats voor dit hoogst genoteerde Nederlandse team betekende.

21567353976_2b0e6150b5_kNummer 34, een Ford GT 40 met Wills en Little John aan het stuur haalden de eerste plaats. Op de tweede plek eveneens een GT 40 Met Graf von Oeynhausen en Michael Funke aan het stuur. Eervolle vermelding voor het team Peereboom, Smith, Izaks, die met hun MGB een 13e plaats in het over all klassement haalden (vorig jaar 16e) en een 2e plaats in hun eigen klassement, met slechts 2 seconden achterstand op de nummer 1 in hun klassement; een Porsche 911. Het bewijst maar weer eens dat je met een relatief low-budget team en goede rijders een heel eind kan komen.
Ook al deden er relatief weinig Nederlanders mee, waren dit mooie klasseringen voor ons land. Het was zwaar, met wisselende weersomstandigheden, maar het besluit was mooi.

Robbert Moree