In juli en augustus 1974 vloog Citroën de Europese autopers naar Gällivare in Zweeds Lapland. Op het vliegveld stonden GS’en voor de journalisten klaar, waarmee ze naar het wintersportcentrum Björnfällan op de berg Dundret konden rijden. Daar werd de nieuwe grote Citroën voor hen onthuld, De Citroën CX.

15980673281_f773dcdb67_kEr was een testparcours van 400 kilometer voor de journalisten uitgezet. Op de asfalt- en nog meer op de gravelwegen overtuigde de CX hen van zijn ongeëvenaarde veercomfort. Op 26 augustus 1974 vloog de laatste groep journalisten huiswaarts en verschenen de eerste lovende testverslagen in de pers. Ook de CX’en begonnen toen aan hun reis naar huis, naar Parijs, waar Citroën 25 jonge chauffeurs gekozen had die mochten bewijzen hoe comfortabel en hoe betrouwbaar de CX was. Zij reden de test-CX’en vanuit Gällivare naar Göteborg, namen daar de veerboot naar Kiel, toonden hun auto’s aan het samengestroomde publiek bij de Citroën-importeurs in Keulen en Brussel en kwamen op 1 september onder grote belangstelling aan op de avenue des Champs-Élysées in Parijs.

Op officiële persfoto’s is te zien dat de Raid Arctique bedoeld was als publiciteitsstunt. Veel publiciteit heeft de Raid Arctique echter niet gekregen, want in de archieven van kranten en autotijdschriften is er niets van terug te vinden.

banner breed cc films-1

15796668519_1c7e8b36ff_kToen er in 2012 op het Citroen-forum een artikel verscheen over de Raid Arctique van 1974  kwam een groep CX-liefhebbers op het idee ter ere van het aanstaande 40 jarig bestaan van de CX de reis van 1974 nog eens over te doen. Van Kiruna in Noord-Zweden naar Parijs met hun eigen CX. “Dat kunnen wij ook!” klonk het direct, maar ook: “Jullie zijn gek!”
Er is inderdaad moed voor nodig om met auto’s van drieëntwintig tot veertig jaar oud ruim zesduizend kilometer te gaan rijden en dat gedeeltelijk door zeer dun bevolkt gebied. De meeste van dergelijke wilde plannen stranden dan ook, maar die van de Raid Arctique werden steeds concreter. Uiteindelijk schreven maar liefst 17 CX-rijders uit Nederland, Luxemburg, Noorwegen, Finland, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Rusland en Australië zich in voor het avontuur wat, net als in 1974, de Raid Arctique werd genoemd. 17 Auto’s met een bouwjaar van 1976 tot 1989 en kilometerstanden tot wel 400.000! De totale reis zuidwaarts bedraagt zo’n 3.400 en al met al komt het totaal aantal te rijden kilometers op een dikke 6.000.

Drie forum bezoekers werden zo enthousiast van het idee de hele Raid Artique nog eens te doen dat ze de koppen bij elkaar staken. Branko Cohenno, die de Raid Arctique in 2004 al helemaal alleen had gereden, Joost Hovenier, die naast CX-liefhebber ook Zweden-liefhebber is en Rens Korevaar, die aardig wat ervaring heeft met het organiseren van fiets- en autotochten.


15982678325_c1e05b6d8e_k
Als route kozen zij voor de historische route van 1974, ze budgetteerden hotels, restaurants, de veerboot en benaderden sponsoren. Deelnemer Jaco Terpstra bood zijn diensten als grafisch vormgever aan voor het ontwerpen van de bestickering en logo’s. Daarnaast was iedereen van mening dat er alles aan gedaan moest worden om alle deelnemers de eindstreep te laten halen.
Daar was hulp van sponsoren bij nodig: Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep werd bereid gevonden om de CX’en voor het vertrek aan een keuring onderwerpen, Garage Hydraulique in Raamsdonksveer gaf een groot pakket CX-onderdelen in bruikleen en de ANWB stelde een Wegenwacht-bus ter beschikking, waarvoor Citroën-Nederland en voor een deel ook Garage Hydraulique de brandstofkosten vergoedden.
Zo was aan de voorwaarden voor een succesvolle reis voldaan en durfden de drie touwtrekkers steeds zelfverzekerder te communiceren. Dat deden zij niet alleen op Citroën-Forum, maar ook op de website en in het magazine van de Citroën CX Club Nederland. Hun berichten werden overgenomen door buitenlandse fora en blogs en uiteindelijk meldden zich zo ook een groot aantal buitenlandse deelnemers aan.

15363035933_446df3a795_kOp 26 augustus verzamelen de zeventien CX’en bij het gemeentehuis van Kiruna in het Noorden van Zweden. Al voor de proloog van Kiruna naar Gällivare mogen de Wegenwachters de onderdelenvoorraad aanspreken voor een hydrauliekpomp, een dieselpomp en een uitlaatpakking. Later mogen er nog bougies, bougiekabels, een radiator en een ontstekingsmodule vervangen worden.

banner breed cc films-1

Dankzij de ondersteuning van onze sponsoren, de onderlinge wil elkaar te helpen en de twee Wegenwachters, halen alle CX’en de eindstreep in Parijs. Op hun lange reis door Zweden zien ze bossen en meren, in Duitsland rijden ze door zondvloedachtige stortbuien en in Frankrijk is het zowaar warm, bijna te warm voor CX’en met hun gebrekkige ventilatie en isolatie. Op ieder deel van het Zweedse traject worden ze begeleid door enthousiaste Zweedse Citroën-liefhebbers en ook in Keulen en in Brussel worden ze opgewacht door een welkomstcomité.

15363055133_8fee8ba680_oZeven dagen na vertrek uit Noord-Zweden bereikt de groep Parijs waar het bezoek aan het Conservatoire Citroën op het terrein van de voormalige CX fabriek te Aulnay-sous-Bois voelt al als een thuiskomen van de CX’en op hun geboortegrond. Daarna verzamelen ze zich voor de lunch in het Bois de Boulogne; de plek waar in 1974 de allereerste persfoto’s van de CX geschoten zijn. Na het hergroeperen op de brede avenue Foch rijden ze in gesloten colonne de Champs-Élysées op, een colonne die dankzij de positieve reacties van de overige verkeersdeelnemers wonderwel standhoudt. De Raid Arctique 2014 is volbracht, de deelnemers zijn vol van indrukken en emoties en glimmen van trots dat hun Citroën CX de Raid Artique heeft uitgereden!

Yuri Colman

Fotografie Daan Pluijms

Hydraulique_aftiteling_Cinecars - 061214