Russian GourmetRussian GourmetDe Legend Boucles à Bastogne krijgt dit jaar een Russisch tintje. Met dank aan het team van Guy Moerenhout Racing en drie bloedsnelle LADA’s VFTS.

De trouwe bezoeker van CineCars kent Guy Moerenhout en het Abarth Museum in Lier al uit eerdere publicaties. Deze zaterdag fungeert de indrukwekkende verzameling Fiat-derivaten als achtergrond voor de ploegvoorstelling van het nieuwste wapenfeit van de mannen achter het Abarth Squadra Storica, het LADA Sport Historic Team. Het klinkt als een geintje en zo is het misschien ook wel begonnen, toen voormalig Belgisch Premier, Europarlementslid en last but not least Abarth Squadra Storica teamlid Guy Verhofstadt in een hoek van het museum verdwaalde tussen de Oostblok-versies van de Fiat 124/125. De roddel wil dat collega Putin wel eens lichtjes jaloers zou kunnen zijn. Wij geven hem geen ongelijk.

Russian Gourmet

Russian Gourmet

Russian GourmetNet als in het Westen was men ook achter het ijzeren gordijn bewust van het sportieve potentieel van de diverse FIAT-modellen. Zowel de Polski FIAT als de LADA kennen hun snelle versies, waarbij de in Vilnius in Litouwen ontwikkelde LADA VFTS toch wel de crême de la crême is. Drie ontwikkelingsstadia kent de door de Vilniusskaja Fabrika Transportnych Sredstv, Russisch voor Vilnius Transport Middelen Fabriek, geprepareerde LADA. De uit 1978 stammende LADA 1600Rally, een tot 1600cc opgeboorde LADA 1300 met een vermogen van 130-150 pk, in 1982 opgevolgd door de LADA VFTS2, een LADA 2105 die het schopt tot 160 pk op een wagengewicht van slechts 920 kg en de ultieme versie, de LADA VFTS1, die er 180 pk uitperst en dankzij een aantal aluminium plaatwerkdelen nog eens 100 kg minder in de schaal legt. Moeten we nog zeggen dat het LADA Sport Historic Team alle drie de versies meeneemt naar de Legend Boucles à Bastogne?

Russian Gourmet

Russian Gourmet

Russian GourmetTemidden van de eminences grises van de Vlaamse autosportjournalistiek genieten we van de teamvoorstelling in het museum. De sfeer is ongedwongen, een beetje jolig zelfs, maar de aspiraties van het team daarom niet minder serieus. De LADA’s zijn tot in de puntjes geprepareerd voor hun deelname aan de Legend Boucles à Bastogne in het weekend van 2 tot 4 februari. Achter het stuur van de gele 1600R vinden we Guy Verhofstadt met naast zich navigator Guido Devreker, de VFTS2 wordt bestuurd door Eric Vlaisloir die zich als vanouds de weg laat wijzen door Jeroen Nys en tot slot is daar het grootste rallykanon, de VFTS1, gereden door de meester zelf, Guy Moerenhout en zijn trouwe bijrijder Filip de Munck. Dat belooft.

Russian Gourmet

Russian GourmetDikke dubbele Webers, een extra brandstofpomp, luchthappers, spoilers, wielkastverbreders, alles aan deze LADA’s ademt bonkige snelheid. Dit zijn geen bange burgermannetjes, dit zijn opgeblazen driftkikkers uit een verkeerd soort sportschool. Begrijp me niet verkeerd, alles voldoet aan de FIA-reglementen, maar ik twijfel er geen moment aan dat waar het kan de grenzen zullen worden opgezocht. Dit is topsport met klassieke rallymonsters uit een onverwachte hoek. Dit is het LADA Sport Historic Team!
Marc GF Zaan

Russian Gourmet