21355434832_71dbc9a117_kNa een nacht met regen en een staartje aan de dag gisteren met wat regen, begint de dag weer lekker droog met wat zon. Dat is mooi van dan kunnen de Gassers mooi de baan op. Tot deze editie van Goodwood was het woord Gassers onbekend bij me. Maar wat blijkt? De Earl of March heeft een bijzondere voorliefde voor Gassers. Dat zijn een soort hotrods uit de jaren 50 en 60 die gestript zijn van interieurs en andere overbodige delen en soms van een polyester carrosserie zijn voorzien. Het is niet helemaal mijn ding, maar de retro-aspecten en de auto’s die in een soort semi-roestige staat zijn gehouden, vind ik wel mooi om te zien.

20743550984_7ecbb21879_kToen ik vervolgens bij de paddocks op het binnenterrein liep, botste ik bijna tegen de inmiddels 81-jarige John Surtees op. Surtees is echt een legende in de 2- en 4-wielige motorsport. Zowel met motor als met auto heeft hij de Formule 1 kunnen winnen. Een jaar geleden werd hem de vraag gesteld – hij werd toen 80 – of hij nu de motorfiets aan de wilgen ging hangen. Zijn reactie was er een van ongeloof. Natuurlijk niet, antwoordde hij, alhoewel hij het echte racen aan de jonkies overlaat.

De races vandaag begonnen voor mij met een van de hoofdschotels, de Goodwood throphy. Daar rijden de auto’s uit voornamelijk de jaren ’30. Oneerbiedig gezegd, sigaren met 4 wielen. Enorme motoren, historische techniek. Warm laten lopen met andere bougies dan de rijbougies, ingewikkelde methodes met aanduwen om de motoren op gang te krijgen. En dan die start met veel rook als de motoren van de ERA’s, Bugatti’s, Alfa Romeo’s, Maserati’s en Frazers Nash er vandoor gaan. A real step back in time.

20743569324_7fd66f0876_kIets later startte David Hart in de kwalificatie voor de RAC TT op zondag. Met behulp van twee teamleden werd hij in de gordels gehesen en wenste zijn vrouw hem succes. Cinecars kon hier nog even van dienst zijn, want Hart wilde graag nog wat water drinken en er bleek alleen thee voorhanden. Cinecars doet dan niet moeilijk en gaf snel een flesje water.

Vandaag racen ook de standaard saloons waarin zowel Tiff Needell als Adrian van Hooydonk gisteren de oefenrondes hebben gereden. Dat gaat nu dus voor het echt.

21374231241_93d2dcbb8f_kGelukkig waren er ook weer grid girls. Gisteren waren het meer de oefenrondes, maar nu er echt geracet wordt mogen de grid girls niet ontbreken. Thema dit jaar is de mini skirt en die waren er in alle kleuren met matching sunglasses. Gisteren miste ik de Glamcab girls, maar gelukkig waren die er ook. Weliswaar op een nieuwe locatie, maar ze waren er. Onlosmakelijk met de Revival verbonden wat mij betreft. En verder als gebruikelijk de rock en roll tent met fantastisch goed dansende koppels.

21178989209_059effaa86_kZoals gebruikelijk zal de Revival niet alleen auto’s aan het werk zetten, maar ook vliegtuigen. De Freddie March Spirit of Aviation tentoonstelling besteedt dit jaar aandacht aan de 75e verjaardag van de Battle of Britain, met meer dan 20 Spitfires, drie Hurricanes en een Blenheim Bomber. Sommige van deze vliegtuigen zijn speciaal over de Atlantische oceaan gevlogen om bij de Revival te zijn! De Hurricane R4118 die er staat zou de het meest historische vliegtuig zijn die de oorlog heft overleefd. De Spitfire ML407 zou het eerste vijandelijke vliegtuig hebben neergeschoten tijdens D-day op Omaha beach. De Bristol Blenheim bommenwerpers hadden als taak om vliegvelden van de vijand te vernietigen. Het exemplaar dat hier rondvliegt is het enige exemplaar ter wereld dat vliegklaar is, na een 11 jaar durende restauratie.

Twee dames die zich in miniskirt hadden uitgedost, waren zo vriendelijk om een oude fighter wat op te fleuren met hun aanwezigheid op wat foto’s. Ze hadden een geweldige tijd op Goodwood. Cinecars ook.

Robbert Moree