22728509702_d094e06871_kflag_cinecars_englishIn de jaren 80 besloot marketingdeskundige Mario Carlo Baccaglini een kleine auto show op te richten in Padua, Italië. De Auto e Moto d’Epoca Fiera di Padova – Klassieke Auto en Motor Beurs van Padua – was geboren. Deze beurs bleef decennia lang in leven en wordt nu zelfs bestempeld als één van de meest belangrijkste autoshows in Europa.

22119258154_388d6df511_kOp een oppervlakte van 90.000 vierkante meter worden meer dan 1.600 klassieke auto’s en motoren gehuisd die variëren van luxueuze bolides tot klassieke schoonheden en sport grootheden. Naast deze uitgebreide collectie wordt ook een groot gedeelte van de ruimte ingevuld met accessoires, speelgoed, bijzondere onderdelen en verscheidene petrol head parafenalia. Het doel van deze show is wel duidelijk: it’s all about selling. Serieuze bezoekers proberen als eerste naar binnen te komen, met hun geld brandend in hun zakken, om zo de grootste keuze te kunnen hebben in al deze schatten die aangeboden worden door de ruim 300 deelnemende bedrijven. Sinds de oprichting van deze beurs zo’n 30 jaar geleden, blijft het aantal deelnemers jaarlijks groeien. Dit is goed te zien in de enorme groei van 220 commerciële en particuliere deelnemers vorig jaar naast de ruim 300 die dit jaar een plek bezetten in dit evenement.

22716022006_c480b3f797_kEen groot gedeelte van de verschillende Saloons zitten bomvol accessoires & kleding, maar belangrijker dan dat zijn er vooral ook vele (bijzondere) auto onderdelen, om zo kopers hun klassieker een nieuw leven te kunnen geven. Veel van deze aanbieders komen niet uit Italië, maar zijn vanuit alle hoeken van Europa naar Padua afgereisd om al hun schatten te kunnen tonen die ze ofwel net hebben gevonden, ofwel na jaren verstoffen uit hun garage hebben gevist.

De Peugeot club liet een mooie rij kampioenen zien. Een 504 Coupe V6 uit begin jaren ’70, de tachtigerjaren 205 T16 Grand Raid en de beroemde 405 Rally editie die verantwoordelijk was voor drie overwinningen op een rij bij de Prijs-Dakar rally van ‘88/’89/’90.

22742053875_6dbbed9187_kDe paradepaardjes van Mercedes waren een W189 Pininfarina en een W111 Cabrio, die uitblinkten tussen de verscheidenheid aan modellen van particulieren. Dit was voor Mercedes natuurlijk ook een perfecte omgeving om hun nieuwe S klasse cabriolet te introduceren in Padua. BMW lijkt maar geen genoeg te kunnen krijgen om over de hele wereld hun 40-jarig jubileum van de 3 Serie te vieren, zo ook bij deze beurs. Waarbij ze wederom hun kans grepen om een prachtige display te maken.

22119259744_268d6c1c6e_kNaast deze nu al mooie collectie van grote merken waren vooral Lancia en Audi verwikkeld in een soort Battle Royale, waarbij ze bewapend met al hun historische rally iconen elkaar probeerden af te troeven. De grote verliezen in dit gevecht? Alleen maar winnaars zou ik zeggen, gezien de bezoekers hierdoor ondergedompeld werden in een heerlijk bad van geschiedenis-op-wielen. Genieten.

Isotta Fraschini had zijn waardevolle koets goed vastgebonden zodat deze niet gestolen werd, McLaren en Pagani waren bewapend met hun million euro models en Bentley liet zijn veren zien met hun nieuwe SUV Bentayga. Waarnaast ook Volvo mee dong met hun nieuwe XC90 SUV. Porsche zette de 911 Targa in de spotlight, geflankeerd door de iconische 356, een 914 en zelfs een twin-turbo 959. Het rijtje werd afgesloten door Alfa Romeo die een TZ2 en de Montreal Concept liet zien langszij hun nieuwe Giulia.

22728483932_fdd1697417_kDe laatste uren van de beurs op zondagavond waren toch wel het hoogtepunt van dit circus. De scènes die zich afspeelden in de verschillende Saloons deden meer denken aan een klassieke Italiaanse Comedyfilm dan aan een handelsbeurs. Op de overgebleven bolides werden snel last-minute­ kortingen gekrabbeld en met elke foto die ik nam kreeg er weer een auto een grote sticker met venduta – verkocht – op zich geplakt. Zo ook zag ik een beteuterde Italiaanse heer weglopen die net enkele minuten te laat was om zijn favoriet, een Maserati Zagato, te kunnen bemachtigen. “Peccato!”, riep hij.

Naast al deze grote spelers in het veld waren ook Zagato, Abarth, Lancia, Mini, Triumph, Fiat en Range Rover bezig om de bezoekers te verwelkomen en naast de verkoop-doeleinden, vooral een mooie show weg te geven.

22716027506_9dfc8a441b_kPadova Fiera di Auto e Moto d’Epoca vindt elk jaar plaats in Oktober en beslaat een goede vier dagen, waarin er tijd genoeg is om ofwel je hart op te halen bij je favorieten, ofwel je beurs leeg te branden en je jongensdroom in vervulling te laten gaan door de nieuwe eigenaar te worden van een glimmend souvenirtje, of wellicht een glimmende auto. Mocht je deze editie gemist heb, treur niet! In 2016 zal de 32ste editie plaatsvinden en zowel de 70.000 bezoekers van dit jaar als ik kunnen ermee instemmen dat het de rit naar het zuiden zeker waard is.

Samir Shirazi